کد خبر: ۱۰۰۰۶

حکیم مهر - محققان دانشگاه ردینگ انگلستان دریافتند: اگرچه میزان مواد مغذی و حیاتی موجود در شیر مادرانی که قبل از زایمان ماهی آزاد بیشتری می‌خورند، افزایش می‌یابد، اما این امر می‌تواند میزان پادتن‌های مقابله با بیماری را که حین تغذیه با شیر مادر به کودک منتقل می‌شود، کاهش دهد.

بر اساس پژوهش انجام شده در این زمینه، اسیدهای چرب زنجیر بلند امگا 3 که در روغن ماهی‌هایی همچون ماهی آزاد یافت می‌شود، در مراحل اولیه کودکی برای رشد بهینه ضروری است. آن‌ها همچنین علاوه بر تاثیر مهم در رشد مغز و چشم‌های کودک، می‌توانند به رشد سیستم ایمنی، قلب و رگ‌های خونی سالم کمک کنند. در نتیجه زنان باردار به خوردن چندین وعده از انواع مشخص ماهی روغنی در هفته ترغیب می‌‌شوند که دارای میزان بالایی امگا 3 است.

با این همه، اطلاعات کمی در خصوص تاثیر خوردن ماهی روغنی در طول بارداری بر مقدار اسید چرب امگا 3 در شیر مادر، و نیز بر دستگاه ایمنی و مهم‌تر از آن پادتن‌های وارد شده از بدن مادر به بدن کودک در طول تغذیه از شیر وی، وجود دارد.

محققان با اشاره به نتایج حاصل از این تحقیق می‌گویند: محافظت در برابر عفونت برای کودکان نوزادان آسیب پذیر یکی از دلایلی است که تغذیه از شیر مادر در اولین ماه‌های پس از تولد توصیه شده است.

این محققان طی این تحقیق دریافتند: مادرانی که در آخرین مراحل بارداری خود ماهی آزاد خورده‌اند، در طول اولین ماه پس از زایمان میزان اسیدهای چرب زنجیر بلند امگا 3 را در شیر خود افزایش داده‌اند که در نتیجه این اتقاق، میزان ایمونوگلوبین ترشحی (sIgA) که یک پادتن مهم برای محافظت از نوزادان در برابر عفونت است، کاهش یافته است.

دکتر «پروین یعقوب» سرپرست این پژوهش در رابطه با نتایج به دست آمده از این تحقیق می‌گوید: اگرچه تحقیق ما نشان می‌دهد زنانی که طی دوران بارداری رژیم غذایی غنی از ماهی‌های روغنی را دنبال می‌کنند، مواد مغذی مفیدی را در حین تغذیه با شیر مادر به کودکان خود منتقل می‌کنند، اما تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه میزان کمتر پادتن در شیر مادر چگونه می‌تواند به طور زیستی بر کودکان تاثیر بگذارد، لازم است.

وی می‌افزاید: بر اساس نتایج این تحقیق، می‌توان به زنان باردار خاطرنشان کرد که آنان می‌توانند با مصرف ماهی روغنی در طول بارداری، مواد مغذی سودمندی را جهت کمک به رشد اولیه کودکشان در مرحله بحرانی و مهم زندگیشان برسانند.

«یعقوب» در ادامه با اشاره بر نتایج این تحقیق تصریح می‌کند: شیر مادر حاوی تعدادی از عناصری است که باعث ایمنی کودک می‌شود، بنابراین نمی‌توانیم بر اساس این تحقیق اظهار کنیم که کاهش یک نوع پادتن هر گونه تاثیری را بر سلامت کودک خواهد گذاشت.

 

نظر شما
ادامه