کد خبر: ۱۰۰۱۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی انار، جنوب کرمان و ارزوییه

 

رئیس دامپزشکی انار:
موردی از ابتلا به تب کریمه‌ کنگو در انار مشاهده نشده است


رئیس دامپزشکی شهرستان انار گفت: به دلیل اجرای اقدامات پیشگیرانه از سوی این شبکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه‌کنگو در شهرستان انار مشاهده نشده است.
احمد رضایی‌نسب در شهرستان انار اظهار داشت: از ابتدای مشاهده موارد بیماری تب کریمه‌کنگو در استان کرمان به دلیل همکاری دامداران و قصابان با شبکه دامپزشکی و اجرای اقدامات پیشگیرانه از سوی این شبکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در شهرستان انار مشاهده نشده است.

وی افزود: طی این مدت برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد برای قصابان، دامداران و سایر افراد در ارتباط با دام و فرآورده‌های دامی، سمپاشی دوره‌ای اماکن دامی و کشتارگاه و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای برای جلوگیری از ورود دام قاچاق به شهرستان انجام شده است.

رضایی‌نسب بیان داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری شهرداری و آموزش‌های لازم قصابان این شهرستان از لوازم حفاظت شخصی مانند لباس کار مناسب، چکمه، ماسک، دستکش و عینک برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک به ویژه تب کریمه‌کنگو استفاده می‌کنند.

وی گفت: مردم برای استفاده از گوشت قرمز تازه آن را قبل از استفاده به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای یخچال نگهداری کنند.

 

---------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
مردم شیر مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه کنند


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: با توجه به بیماری‌های قابل انتقال از طریق شیر آلوده به انسان، مردم شیر و سایر فرآورده‌های آن را از مراکز مجاز خریداری کنند.
دکتر ابراهیم توکلی با اشاره به بیماری‌های قابل انتقال از طریق شیر آلوده به انسان اظهارداشت: شیر به هنگام خروج از پستان یک گاو شیری سالم پاک، بهداشتی و بدون هرگونه آلودگی میکروبی است.

وی افزود: اما پس از خروج با توجه به فراوانی میکروب‌های موجود در محیط، از راه‌های مختلف و متعدد آلوده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و حمل و نقل شیر به صورت غیر بهداشتی بدون در نظر گرفتن ضوابط فنی و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور از عوامل افزایش آلودگی محیطی شیر است.

وی با تأکید بر اینکه گاو ناسالم و بیمار نیز می‌تواند سبب تولید شیر آلوده و انتقال این آلودگی به انسان شود، تصریح کرد: بیماری‌هایی مانند تب مالت، سل، لیستریوز و لپتوسپیروز از جمله بیماری‌های مهمی هستند که از طریق استفاده از شیر آلوده و غیر بهداشتی انسان را مبتلا می‌کنند.

توکلی بیان داشت: در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه، جوشاندن شیر به مدت 20 دقیقه کمک مؤثری در از بین رفتن میکروب‌های شیر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: مردم شیر و سایر فرآورده‌های آن را از مراکز مجاز خریداری و به تاریخ مصرف و انقضای بسته‌بندی مربوطه دقت کنند.

 

----------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی ارزوئیه:
پست قرنطینه دامی جدید در ارزوئیه راه‌اندازی می‌شود


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه گفت: ایجاد پست قرنطینه دامی جدید در شهرستان ارزوئیه الزامی است و به زودی انجام می‌شود.
مرضیه صادقی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان ارزوئیه در مرز بین استان کرمان با استان‌های هرمزگان و بخش‌های شهرستان جیرفت قرار دارد، امکان ورود دام از مرزهای شرقی به این استان‌ها در پی آن به استان کرمان وجود دارد در نتیجه ایجاد پست قرنطینه لازم و ضروری است.

صادقی تصریح کرد: قرنطینه یک واژه فرانسوی به معنای دوره 40 روزه برای جلوگیری از انتشار و سرایت بیماری‌های واگیر است.

وی بیان داشت: در قرنطینه اقدامات اولیه بهداشتی و مقررات و قوانین مدرن و مصوب بین‌المللی برای امر قرنطینه اجرا می‌شود.

صادقی خاطر نشان کرد: استمرار و مداومت در احداث و امر قرنطینه سبب تضمین سلامتی دام‌ها به سبب جلوگیری از نفوذ عوامل بیماری‌زا می‌شود که به تبع آن ابتلای دام‌ها به انواع بیماری‌ها کمتر و هزینه‌های درمان و پیشگیری نیز به شدت کاهش می‌یابد.

وی گفت: اکنون بخشی از اعتبارات برای احداث پست قرنطینه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تعیین شده که با همکاری فرمانداری، منابع طبیعی و سایر ارگان‌های مرتبط در حال پیگیری موضوع و واگذاری زمین هستیم و با توجه به دام‌خیز بودن منطقه موضوع با جدیت بسیار در حال پیگیری است.

 

نظر شما
ادامه