کد خبر: ۱۰۰۲۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ریگان، خاتم و اهواز

 

با اقدامات مؤثر دامپزشکی
کاهش دام بر اثر خشکسالی در ریگان کنترل شد


رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: با اقدامات شبکه دامپزشکی ریگان از کاهش دام بر اثر خشکسالی در این شهرستان جلوگیری شد و این امر خوشحالی دامداران ریگانی را به دنبال داشته است.
حجت‌الله جعفری با اشاره به جلوگیری از کاهش دام بر اثر خشکسالی در این شهرستان اظهار داشت: راهکارهای لازم برای جلوگیری از این پدیده استفاده از ترکیبات مولتی ویتامین است.

وی افزود: برای جلوگیری از بیماری‌های متابولیکی دام از ابتدای سال جاری تاکنون 300 ریال داروی تقویتی به صورت رایگان بین دامداران شهرستان ریگان توزیع شده است.

جعفری تصریح کرد: در استفاده از داروهای ضدانگل خوراک دام طی سال گذشته تاکنون تمام دام‌های مناطق صعب‌العبور و عشایر این شهرستان مورد حمایت قرار گرفتند.

وی بیان داشت: واکسیناسیون 220 هزار رأس دام سبک، 11 هزار رأس گاو و 2 هزار نفر شتر علیه بیماری‌های مختلف دامی از جمله اقدامات این شبکه علیه بیماری‌های دامی بوده است.

جعفری خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون 12 مورد کلاس آموزشی ویژه دامداران شهرستان ریگان برگزار شد و در این کلاس‌ها به طور متوسط 18 نفر از دامداران شرکت کردند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین بلایای طبیعی که سبب خسارت و مشکلات فراوان در صنعت دامپروری و سبب تهدیدی جدی در مبحث دامپزشکی، بهداشت و سلامت دام تلقی می‌شود، پدیده خشکسالی است.

جعفری عنوان کرد: از جمله اثرات نامطلوب پدیده خشکسالی بر دامپروری و دامپزشکی می‌توان به آسیب تولیدات دامی، افزایش بیماری‌های دامی، کاهش تولید شیر، گوشت و جمعیت دامی، اختلال در تولید مثل حیوانات، آسیب به مراکز پرورش آبزیان و زنبور عسل، کاهش تولید در این مراکز و کاهش درآمد دامداران اشاره کرد.

وی افزود: از جمله بیماری‌های ناشی از خشکسالی می‌توان به بیماری‌های متابولیکی دام به دلیل کمبود انرژی، پروتئین، گلوکز، املاح و ویتامین‌ها اشاره کرد، همچنین بیماری‌های عفونی به ویژه کلستریومی مثل آتروتوکسمی، قانقاریا، شاربن علامتی، کزاز و بوتولیسم به علت رویش کم گیاهان و تماس پوزه دام با خاک و نیز بیماری‌های مسمومیت‌زا به دلیل رویش ضعیف گیاهان است.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: بر اثر خشکسالی ناچارا دام‌های اهلی به مصرف گیاهان سمی روی می‌آورند و همچنین بیماری‌های انگلی دام عمدتا از طریق بلعیدن و مصرف میزبان‌های واسط انگلی از قبیل حلزون‌ها مستقر در اطراف برکه‌ها و آبشخورها افزایش می‌یابد.

جعفری افزود: یکی از بیماری‌های مهم قابل انتقال از سگ و سگ‌سانان است که در زمان خشکسالی با هجوم سگ‌های ولگرد به مراکز شهرستان و روستایی افزایش می‌یابد.

احمد زردادخانی یکی از دامداران شهرستان ریگان نیز به خبرنگار فارس گفت: تلاش‌های شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان در زمینه مبارزه با بیماری‌های خشکسالی قابل تقدیر است، این شبکه با برنامه‌ریزی ویژه تمام دام‌هایم را واکسینه و از کاهش آنها جلوگیری کرده است.

امین‌الله سابکی یکی دیگر از دامداران می‌گوید: با توجه به خشکسالی‌های چند ساله اخیر و از بین رفتن پوشش گیاهی در مناطق عشایری شبکه دامپزشکی با تزریق داروهای تقویتی از کاهش دام‌ در این مناطق جلوگیری کرده است.

سیف‌الله روهینا یکی دیگر از دامداران اظهار داشت: تمام درآمدم از طریق همین دام‌ها است و از این طریق امرار و معاش می‌کنم و برای جلوگیری از کاهش دام‌ها بر اثر خشکسالی شبکه دامپزشکی ریگان اقدامات مؤثری انجام داده است.

در شهرستان ریگان که یکی از قطب‌های مهم دامپروری استان کرمان است، بیش از 250 هزار رأس دام سبک و 14 هزار رأس دام سنگین نگهداری می‌شود.

 

-------------------------------

 

شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم خبر داد:
تشدید نظارت های بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان در شهرستان خاتم

نظارت های بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان در شهرستان خاتم تشدید می شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم در استان یزد با اعلام این خبر گفت: این طرح که از ابتدای ماه مبارک رمضان شروع شده و با جدیت در حال انجام می باشد. در این طرح روزانه دو اکیپ ویژه بازرسی فراورده های خام دامی از ساعت 14-8 و20-14وظیفه کنترل و نظارت بر روی فراورده های خام دامی را بر عهده دارند.
به گفته وی در طی بازرسی مشترک که بین اکیپ بازرسی دامپزشکی و شبکه بهداشت شهرستان از واحد های عرضه مرغ وماهی در سطح شهرستان انجام شد مقدار 255کیلوگرم جگر و40کیلوگرم مرغ تاریخ گذشته کشف گردید همچنین از محموله مرغ منجمد موجود در سردخانه یکی از واحد ها بازدید و نمونه برداری انجام شد و با هماهنگی دادستان محترم شهرستان تا اعلام نتایج آزمایش واحد فوق پلمپ گردید و همچنین از ابتدای طرح تاکنون 3 مورد صورتجلسه تخلف تنظیم و به مراجع قضایی ارجاع شده است.
دکتر مهدی فضل اللهی هم چنین اعلام کرد : جهت حفظ سلامتی شهروندان، دامپزشکی تولیدکنندگان فراورده های خام دامی را ملزم به نصب لیبل بر روی محصولات خود نموده است که بر روی لیبل بایستی نام واحد تولید کننده، کد پروانه بهره برداری بهداشتی دامپزشکی وهمچنین تاریخ تولید و انقضاء محصول بصورت خوانا درج شده باشد همچنین مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه های دام سبک وسنگین کشتار شده در کشتار گاه نیز الزامی می باشد.
وی در پایان از مردم خواست تا به نکات فوق الذکر توجه ویژه ای داشته باشند و در صورت هرگونه تخلف مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

 

-------------------------------

 

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی خوزستان:
عرضه دام در اهواز ساماندهی شود


رئیس اداره بهداشت دامپزشکی خوزستان بر ساماندهی عرضه دام در اهواز و ایجاد میدان خرید و فروش دام توسط شهرداری تاکید کرد.
مهرداد دلیلی با انتقاد از نبود محل خرید و فروش دام در این شهر گفت: اهواز حداقل به دو محل در شرق و غرب شهر برای عرضه دام نیاز دارد.

وی افزود: هشت نقطه از سوی شهرداری جانمایی شده بود که اداره کل محیط زیست با ایجاد مرکز عرضه دام در دو نقطه از آنها موافقت خود را اعلام کرده است.

دلیلی تصریح کرد: با عدم پیگیری مسئولان شهرداری اهواز طرح ایجاد محل عرضه دام به حال خود رها شده است. مکاتباتی توسط دامپزشکی و اداره محیط زیست با شهرداری برای تسریع در این کار انجام شده که تاکنون نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.

به گفته وی، شهرداری اهواز قسمتی از کشتارگاه فعلی را به عنوان محل عرضه دام در نظر گرفته که اگرچه مناسب این کار نیست اما در صورت ساماندهی می‌توان از آن استفاده کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های خوزستان وجود احشام سرگردان و خرید و فروش دام در نقاط مختلف به ویژه در مبادی ورودی اهواز را مصداق تهدید علیه بهداشت عمومی عنوان کرد و افزود: وجود بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ظهور بیماری‌های نوپدید همچنین نداشتن سابقه‌ای از واکسیناسیون، معاینه و هویت این دام‌ها تعیین محل مناسب برای عرضه دام را ضروری می‌کند.

وی با بیان اینکه در دامداری‌ها واکسیناسیون سل و تب مالت دام‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: در صورت تعیین محل مناسب برای عرضه دام ناظر فنی دامپزشکی برای معاینه دام‌ها مستقر می‌شود.

دلیلی با تاکید بر ساماندهی دام‌های ذبح شده در نذورات خاطرنشان کرد: امسال قرار است در عید قربان چند نقطه برای نظارت بر دام‌های نذری در شهر مستقر شوند.

 

نظر شما
ادامه