کد خبر: ۱۰۰۵۴
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به موفقیت جهاددانشگاهی در باروری سازی گاوهای شیری به روش ICSI اظهار داشت: کشور در مقطع کنونی به تولید جنین های ارزشمند دام نیاز دارد.
دکتر مهدی رفیعی اظهار کرد: بنا به دلایل مشکلات نازایی و برخی از بیماری ها ممکن است امکان استفاده از گاوهای شیری از بین خواهد رفت و نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه این گاوها از چرخه محیط زیست حذف خواهد شد.
وی ادامه داد: روش هایی وجود دارد تا این گاوهای شیری زنده بمانند و از تخمک های فعال و مفید آنها برای تولید جنین ارزشمند استفاده شود.
رفیعی افزود: با روش "ICSI" می توان تخمک ها را افزایش و جنین ها را تولید کرد که هم در بحث تجاری تاثیری چشمگیر دارد و هم اینکه با این روش نسل گاوهای ارزشمند را افزایش پیدا خواهد کرد.
مدیرکل اداره دامپزشکی گفت: بحث انتقال و تولید جنین در دنیا آغاز شده ولی تولید جنین برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده است در حالی که تمامی قبل از این روش وارداتی بوده است.
وی تحقیق در این زمینه را برای علم مامایی و ژنتیک مفید دانست و افزود: کارشناسان و متخصصان جهاد دانشگاهی واحد استان قم توانستند این موفقیت را کسب کرده و این علم را بومی کنند.
رفیعی عنوان کرد: این امر خود باوری را در متخصصان کشور بدون راهنمایی کشورهای خارجی محقق شده که می توان این بحث تولید علم و ایده را به بحث تجاری نیز تبدیل کرد.
مدیر کل اداره دامپزشکی افزود: وقتی همراه با تولید جنین در کشور؛ نیاز بخش داخلی نیز تامین شود، به طور قطع واردات از کشورهای بیگانه قطع خواهد شد و باعث این نگرش برای دامداران می شود که گاوهای ارزشمند خود را حذف و بخاطر مشکل نازایی به کشتارگاه منتقل نکنند.
وی با بیان اینکه بهره وری از گاو به معنای تولید شیر و گوشت نیست، تصریح کرد: این گاوهای شیری که با این روش تولید مثل می کنند، قدرت بهروری اقتصادی بالایی دارد.
رفیعی گفت: تولید تخمک و جنین ارزشمند باعث می شود تا به فرآیند درآمدزایی در کنار صنعت دامپروری توجه شود که افزایش ارزش افزوده در بخش صنعت دامپروری را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل اداره دامپزشکی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشترک با جهاد دانشگاهی، نظام دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی؛ عنوان کرد:  زمینه های مشترک بسیاری برای ادامه تحقیقات در این تفاهم نامه ذکر شده که اگر این تحقیقات تکمیل و عملیاتی شود پس از طی روال اداری، اقدام به راه اندازی مرکز تحقیقاتی دام و طیور خواهیم کرد.
رفیعی ادامه داد: در این خصوص قسمتی از مجوزها باید از طریق وزارت جهاد کشاورزی تعیین شود که مکاتبات اولیه انجام شده و به یکسری تاییدیه های پزشکی نیاز است که سازمان دامپزشکی و اداره کل در این زمینه اقدام خواهد کرد.
وی تصریح کرد: طبیعی است که این کاری مشترک و جمعی می باشد و با همکاری اداره دامپزشکی و جهاد دانشگاهی واحد استان قم و دیگر دستگاههای مرتبط این مرکز راه اندازی خواهد شد.
رفیعی با بیان اینکه این اقدام به افزایش طول بهره وری این دام ها کمک بسیاری می کند، تصریح کرد: کشور ما در بحث مامایی در مقطعی کنونی به استفاده از روش"ICSI" و تولید جنین های ارزشمند نیاز دارد.
نظر شما
ادامه