کد خبر: ۱۰۰۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: مصوبه تعطیلی هشت کشتارگاه غیربهداشتی استان در انتظار اجراست.
مصطفی کنارکوهی در نشست ویژه تجلیل از خبرنگاران اظهار کرد: تعطیلی هشت کشتارگاه خوزستان که فاقد حداقل ضوابط بهداشتی هستند، در کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های استان، به تصویب رسیده اما با اتمام مهلت مقرر، این مصوبه هنوز اجرا نشده است.

وی افزود: این کشتارگاه‌ها در شهرهای هندیجان، باوی، حمیدیه، بستان، رامشیر، امیدیه، هفتکل و گتوند قرار دارند که دستور تعطیلی آنها توسط استاندار صادر و مقرر شد باقی کشتارگاه‌های استان نیز به سردخانه، اصطبل انتظار و معاینه مجهز شوند.

کنارکوهی همچنین با بیان اینکه خوزستان 26 کشتارگاه سنتی دارد و فاقد کشتارگاه صنعتی است، گفت: از نظر سازمان دامپزشکی کشتارگاه‌های سنتی به هیچ عنوان قابل قبول نیستند به این ترتیب تمام کشتارگاه‌های استان شرایط تعطیل شدن را دارند.

وی دلیل عدم تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی استان را شرایط جامعه و نیاز به فعالیت این کشتارگاه‌ها همچنین مقاومت مسئولان محلی و نمایندگان مجلس عنوان کرد و افزود: برای رعایت ضوابط بهداشتی در این اماکن ناچار هستیم تلاش‌های زیادی انجام دهیم.

دبیر کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های استان در مورد کشتارگاه صنعتی اهواز که با گذشت حدود 10 سال 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت اختصاص اعتبار دولتی به ساخت کشتارگاه، در آخرین نشست کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های استان مقرر شد که این کشتارگاه به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: هم اکنون یک سرمایه گذار برای تکمیل این کشتارگاه اعلام آمادگی کرده و در صورت واگذاری به بخش خصوصی ساخت آن یک سال و نیم طول می‌کشد.

به گفته وی، در صورت بهره‌برداری کشتارگاه صنعتی اهواز این کشتارگاه قابلیت خدمات‌رسانی به هفت شهر را دارد و می‌توان کشتارگاه‌های این هفت شهر را تعطیل کرد.

کنارکوهی در ادامه با اشاره به فعال بودن کشتارگاه سنتی شهرداری اهواز گفت: با این حال کشتارگاه اهواز فاقد سردخانه است و شهرداری وعده کرده تا شهریور ماه سردخانه را به بهره‌برداری کند.

وی تأکید کرد: برای تأمین بهداشت گوشت، لاشه باید تا 24 ساعت در سردخانه نگهداری شود.

* گربه نه؛ گراز بله

مدیرکل دامپزشکی خوزستان شایعه کشف گوشت حیوانات حرام گوشت را در سال‌های اخیر رد کرد و گفت: در بازرسی‌ها تاکنون گوشت گربه کشف نشده، فقط در سال 89 در اهواز و آبادان استفاده از گوشت گراز در یک کباب سرا کشف شد.

وی همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر آلودگی ماهیان رودخانه کارون را رد کرد و افزود: پایش سالانه صیدگاه‌ها از نظر بیماری‌های واگیردار از وظایف دامپزشکی است که بر اساس پایش سال گذشته آلودگی مشاهده نشده است.

کنارکوهی ادامه داد: آزمایش فلزات سنگین در ماهی‌ها فقط توسط سازمان انرژی اتمی و به درخواست سازمان محیط زیست انجام می‌شود.

عضو شورای سلامت خوزستان همچنین به شهروندان توصیه کرد: گوشت قرمز را از اماکن معتبر خریداری و در هنگام خرید به مهر دامپزشکی توجه کنند.

وی بر عدم استفاده مطلق از مرغ زنده تأکید کرد و افزود: شهروندان مرغ‌هایی که به تأیید بهداشتی رسیده و در پلاستیک به صورت منجمد یا کشتار روز به فروش می‌رسد، تهیه کنند. همچنین آبزیان را از اماکن مورد تأیید دامپزشکی تهیه کنند.

کنارکوهی تصریح کرد: شهروندان می‌توانند از صاحب مغازه درخواست کنند که سوابق دامپزشکی خود را ارائه دهد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.تائب زاده
|
-
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
0
0
گویا علت چگونگی کشف گوشت گراز در اهواز ان سال این بود که شاگرد با صاحب کارش دعوایش می شود و می رود این کار او را گزارش می دهد!!
نظر شما
ادامه