کد خبر: ۱۰۰۸۹

حکیم مهر - دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار از افزایش 400 تنی تولید تخم‌مرغ روزانه نسبت به سال گذشته خبر داد.

دکتر سید فرزاد طلاکش اظهار کرد: در حال حاضر روزانه 2400 تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که نسبت به سال گذشته 400 تن افزایش دارد.

این دامپزشک با اشاره به خالی‌بودن انبار‌ها از تخم‌مرغ ذخیره‌ای، اظهار کرد: سال گذشته سرانه‌ مصرف تخم‌مرغ 155 عدد بوده که پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش تولید و افزایش مصرف درسال جاری حداقل سرانه‌ مصرف تخم‌مرغ به 165 عدد رسیده باشد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: با توجه به این‌که تولید‌کنندگان نقدینگی ندارند، مجبور هستند محصول خود را به قیمت پایین‌تر از تولید بفروشند و توانایی ذخیره‌سازی آن را ندارند، در حالی که اگر نقدینگی باشد می‌توان این محصول را که اکنون زیر قیمت تمام شده است، جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کرد چرا که طی یکی‌دو ماه آینده تخم‌مرغ با افزایش تقاضا و قیمت مواجه خواهد شد.

طلاکش با اشاره به این‌که طبق روال هر ساله از نیمه‌ی شهریورماه تقاضای مصرف صنایع غذایی کشور افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به افزایش تقاضا در برهه‌ای از زمان عرضه جوابگوی تقاضا نخواهد بود، لذا قیمت این محصول با افزایش مواجه خواهد شد. البته این افزایش تقاضا و افزایش قیمت زمان دو هفته‌ای را طی می‌کند و پس از آن قیمت متعادل خواهد شد.

به گفته‌ وی از نیمه شهریورماه تا اوایل مهرماه که تقاضای مصرف تخم‌مرغ افزایش می‌یابد، قیمت این محصول به شانه‌ای 7500 تومان خواهد رسید و اگر قیمت بیش از این میزان باشد بنکداران و مغازه‌داران عامل آن هستند.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار اظهار کرد: در حال حاضر مرغداران کیلویی هزار تومان خسارت برای تخم‌مرغ می‌پردازند و در حالی که قیمت تمام‌شده‌ی این محصول 3100 تومان بوده و وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام‌شده‌ و کارشناسی‌شده هر کیلو تخم‌مرغ را 2850 تومان اعلام کرده، هم‌اکنون مرغداران کیلویی 1500 تا 1800 تومان تخم‌مرغ تولیدی خود را می‌فروشند و روزانه حدود دو میلیارد تومان زیان به صنعت مرغ تخم‌گذار وارد می‌شود.

وی یادآور شد: علیرغم اعلام این موضوع به نهادهای مربوطه تاکنون هیچ اقدام و پیگیری در این خصوص نشده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه