کد خبر: ۱۰۱۱۲

حکیم مهر - رئیس سازمان صدا و سیما در نشست مشترک با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که شبکه‌ تلویزیونی سلامت به زودی افتتاح خواهد شد.
عزت الله ضرغامی در نشستی با وزیر و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان پزشکی کشور، ایجاد شبکه‌ای با عنوان سلامت را نتیجه نیاز مردم برای دسترسی به اطلاعات بهداشتی و پزشکی دانست و گفت: رسانه ملی با توجه به این نیاز جامعه سعی دارد؛ اطلاعات نوین پزشکی را در کشور به اطلاع آحاد مردم برساند تا ضریب سلامت جامعه را ارتقاء دهد.

رییس رسانه ملی گفت: این شبکه به دلیل رسالت بزرگ خود باید کنداکتوری دقیق و حساب شده داشته باشد، به طوری‌که تمامی ظرفیت‌های پزشکی و نیازهای مردم در آن گنجانده شود.

رئیس صدا و سیما همچنین طب کودک را مهمترین مقوله‌ای دانست که باید در شبکه سلامت به آن توجه شود و ادامه داد: در این بخش باید آموزش‌هایی در زمینه سلامت کودکان ارائه شود چرا که سازندگان آینده همین کودکان امروزند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر تولید برنامه هایی در مورد تغذیه و کمک‌های اولیه تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون بسیاری از هموطنان ما از بیماری‌های ناشی از مشاغل رنج می‌برند؛ بنابراین طب کار مقوله‌ای است که در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

ضرغامی، اطلاع‌رسانی در زمینه مراکز درمانی را از دیگر موضوعات اساسی دانست که در این شبکه باید به آن پرداخته شود و تاکید کرد: حفظ محیط زیست از موضوعات جهانی است و پرداختن به آن از اساسی‌ترین نیازهای دنیای امروز است که برنامه‌سازان شبکه سلامت نباید لحظه‌ای از آن غافل شوند.

طب سالمندان از دیگر نکاتی بود که رئیس سازمان صداوسیما بر آن تاکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلات افراد سالمند در زمینه سلامت جسم و روان آنها تنها با آموزش‌های ابتدایی مرتفع خواهد شد و رسانه ملی با راه‌اندازی این شبکه درصدد رفع این نیازهاست.

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این جلسه با قدردانی از صدا و سیما در انجام رسالت سنگین خود گفت: آموزش و فرهنگ سازی بهترین سرمایه‌گذاری بلند مدت در تمام ادوار تاریخ بوده است و رسانه ملی با راه اندازی این شبکه خدمتی بزرگ را در کارنامه خود ثبت خواهد کرد.

وی بر حمایت همه‌جانبه این وزارت خانه در زمینه تولید و کارشناسی برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به پیشرفت های عظیم کشور در زمینه پزشکی و تجهیزات آن، شبکه سلامت حرف‌های بسیاری برای مردم خواهد داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه، تکثر شبکه‌ها را فرصتی مغتنم برای فرهنگ سازی در زمینه‌های متعدد دانست و افزود: امیدواریم با اطلاع‌رسانی در زمینه برنامه پزشک خانواده در آینده‌ای نزدیک ، شاهد کاهش بیماری‌های متعدد در کشور باشیم .

وی با اشاره به شیوه زندگی امروز مردم که برگرفته از زندگی شهری و صنعتی کنونی است، افزود: در جوامع امروزی بیماری‌های خاصی وجود دارند که تنها با آموزش، درصد قابل توجهی از آن کاهش خواهد یافت.

مرضیه وحید دستجردی با تأکید بر این نکته که در حال حاضر 45 درصد از مرگ‌ومیرهای کشور ناشی از بیماری‌های قلبی است، افزود: با فرهنگ سازی در زمینه ورزش و تغذیه سالم می توان از افزایش این بیماری ها جلوگیری کرد.

دستجردی همچنین به مشکلات اجتماعی ناشی از تنبیه کودکان توسط والدین اشاره کرد و افزود: قطعا با ارائه آموزش صحیح در شبکه سلامت باید شاهد تغییر این رفتار باشیم.

وی آموزش کودکان را از اصلی‌ترین نیازهای شبکه دانست و اضافه کرد: بسیاری از خطراتی که کودکان در معرض آن قرار می‌گیرند همچون برق‌گرفتگی ، توسط پیشگیری‌های ابتدایی خنثی خواهد شد. برنامه‌سازان این شبکه باید بدانند حفاظت از کودکان سرمایه‌گذاری بلندمدت و پرسودی برای کشور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: افتتاح شبکه‌ای تلویزیونی با عنوان سلامت نشان دهنده آن است که رسانه ملی اعتقاد راسخ دارد پیشگیری مقدم بر درمان است.

در ادامه این جلسه، دارابی معاون رییس صداوسیما در امور سیما در سخنانی ضمن اشاره به سیاست‌های رسانه ملی در تنوع بخشی به شبکه های تلویزیونی و تخصصی تر شدن آنها، اظهار داشت: صدا و سیما در سیاست تنوع بخشی به شبکه ها، راه اندازی شبکه سلامت را از الویت های اساسی می داند و برای خود رسالت بزرگی را در فرهنگ سازی در بهبود شاخص های سلامتی جامعه قائل است.

وی افزود : شبکه سلامت سیما طرحی نو در فضای رقابتی رسانه ای است که با رویکرد ارتقا دانش عمومی مردم در حوزه سلامت فعالیت خواهد کرد که بی شک مخاطبان بسیاری را نیز به خود اختصاص می دهد .

دارابی با اشاره به مهم ترین راهبرد این شبکه در فرهنگ سازی و نهادینه کردن مقوله سلامت و بهداشت آحاد مردم جامعه به مثابه فرهنگ عمومی ، گفت : تلاش می شود که با بهره گیری از آخرین یافته ها و نوآوری‌ها در عرصه سلامت ، با باورها و رفتارهای غلط در حوزه سلامت مقابله شود.

وی استقبال کم نظیر مردم از برنامه دکتر سلام را گواه ضرورت اهتمام سیما به این حوزه دانست و گفت افزایش امید و آگاهی در مردم و کاهش آلام و بیماری ها در جامعه از اهداف مهم این برنامه بوده که با راه اندازی شبکه سلامت سیما ، این مهم در سطحی گسترده تعمیم خواهد یافت.

معاون رییس صدا و سیما در امور سیما از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه ها و مجموعه های حوزه بهداشت و سلامت دعوت کرد تا برای تولید بهترین محتوا و ارتقای کیفیت برنامه ای این شبکه با معاونت سیما همراه شوند.

وی تصریح کرد نقش مؤثر کارشناسان و صاحب نظران این حوزه در تولید محتوا و کار هنری برنامه سازان صدا و سیما آثار ماندگاری را خلق خواهد کرد.

گفتنی است عصر 25 مرداد ماه سال جاری، مدیرمسئول حکیم مهر در تماس تلفنی با رئیس روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور از وی خواسته بود موضوع اختصاص ظرفیت مناسب در شبکه سلامت اعم از برنامه‎های گفتگو محور، مستند و غیره را با جدیت دنبال نماید.

فاطمه زارعان نیز در این گفتگو با اعلام حضور نمایندگان سازمان دامپزشکی در جلسات مربوط به پیش‎بینی و چینش برنامه‎های این شبکه از اختصاص زمان ثابت در طول روز به موضوع دامپزشکی خبر داد.

دکتر محمد لطفی‎زاده نیز تأکید کرد : تبیین تنوع و گوناگونی حرفه دامپزشکی و معرفی رشته دامپزشکی در این جلسات باید مدنظر قرار گیرد و از همه ظرفیت‎های موجود در بخش دولتی و غیردولتی برای استفاده بهینه از این فرصت طلایی باید استفاده نمود.

وی همچنین خواستار اصلاح عبارت "بیماریهای مشترک" به "بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان" و فرهنگ‎سازی در این باره شد.

رئیس روابط عمومی سازمان دامپزشکی در این باره هم گفت : پیشنهاد صدا و سیما منحصر نمودن مباحث دامپزشکی در شبکه سلامت به "بیماریهای مشترک" بود که سازمان دامپزشکی با پیگیری این مسئله عبارت یادشده را اصلاح و عنوان بسته اختصاص یافته در جدول برنامه‎های این شبکه را به "دامپزشکی" که عمومیت بیشتری دارد تغییر داد.

در این گفتگو درباره مسائل پیش رو از جمله برگزاری مراسم چهارده مهر امسال و ضرورت استفاده از ظرفیت تریبون‏های نماز جمعه در کشور برای تبیین نقش دامپزشکی در تأمین سلامت جامعه، برنامه‎های صدا و سیما، بهره‎مندی از ظرفیت‎های انجمن سینمای مستند و شبکه مستند سیما، وحدت بخش دولتی و غیردولتی در برگزاری مراسم روز دامپزشکی، روزشمار هفته بزرگداشت دامپزشکی، ظرفیت آموزش و پرورش در معرفی حرفه دامپزشکی، ضرورت توجیه مدیران میانی و ارشد دولت برای درک اهمیت خدمات جامعه دامپزشکی کشور، برگزاری مراسم روز جهانی هاری در مهرماه سال جاری، پیگیری استخدام دامپزشکان از مبادی دولتی و برخی دیگر از مسائل هم تبادل نظر شد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه