کد خبر: ۱۰۱۲۲

حکیم مهر - رییس مرکز داده‌های اقیانوسی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی از امکان‌پذیری ردیابی «کشند قرمز» از طریق تصاویر ماهواره‌یی در این موسسه خبر داد.

دکتر مسعود مرادی با بیان اینکه کشند قرمز بر اثر تجمع بیش از حد جلبک‌های تک سلولی و به دنبال شکوفایی فیتوپلانکتون‌های از نوع cochlodinium و تغییر رنگ آب دریا ایجاد می‌شود، گفت: کشند قرمز باعث کاهش اکسیژن محلول در آب می‌شود واین موضوع باعث آسیب رساندن به موجودات دریایی می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ نخستین گزارش‌ها از وقوع کشند قرمز در خلیج فارس و دریای عمان مربوط به سالهای بعد از 1952 می‌شود اما از سال 1988 به بعد کشند سرخ به صورت علمی گزارش شده است.

رییس مرکز داده‌های اقیانوسی موسسه ملی اقیانوس شناسی یکی از راهکارهای مقابله و جلوگیری از وقوع کشند قرمز را شناسایی موقعیت و پایش این پدیده عنوان کرد و گفت: بهترین راه پایش کشند قرمز استفاده از تصاویر ماهواره‌یی است که در حال حاضر موسسه تصاویر را از ماهواره «modis» آمریکا بر اساس اشتراکی که از ناسا دارد، دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: پس از دریافت تصاویر ماهواره‌یی از یک متدولوژی پایش که در حال حاضر گارد ملی ساحلی آمریکا در خلیج فلوریدا استفاده می‌کند بهره بردیم.

مرادی خاطرنشان کرد: مشخصات فیزیکواتمسفری منطقه خلیج فارس با سایر خلیج‌های دنیا کاملا متفاوت است از این رو متدولوژی‌های مختلفی جهت استفاده در پایش خلیج فارس و دریای عمان بررسی شد که در نهایت متدولوژی پایش خلیج فلوریدا جواب داد که نتایج آن در قالب مقاله‌ای در مجله بین‌المللی علوم سنجش از دور به چاپ رسید.

رییس مرکز داده‌های اقیانوس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی تصریح کرد: هر روز تصاویر ماهوار‌ه‌یی منطقه دریافت شده و با استفاده از متدولوژی روند به وجود آمدن و تغییرات کشند قرمز را بررسی می‌کنیم به طوری که بر این اساس پراکنش کلروفیل a سطح دریا اندازه‌گیری شده و هنگامی که غلطت کلروفیل a در فصل‌های مختلف اندازه‌گیری می‌شود می‌‌توان مدلی را محاسبه و یک بانک اطلاعاتی ایجاد کرد که نشان دهنده میزان کلروفیل a در طول سالیان قبل است.

به گفته وی، کلروفیل مولکولی است که نور خورشید را جذب کرده و انرژی آن را برای ساخت هیدروکربن‌ها از آب و CO2 استفاده می‌کند؛

بنابراین غلظت کلروفیل a در آب دریا نشان دهنده میزان فراوانی فیتو پلانکتون و زیست توده در آبهای ساحلی است.

وی تصریح کرد: در گذشته با نبود تصاویر ماهواره‌یی هیچ اطلاعی از روند رشد و گسترش کشند قرمز وجود نداشت در نتیجه اقدامات مقابله هم با تاخیر و بدون برنامه صورت می‌گرفت.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه