کد خبر: ۱۰۱۸۰

حکیم مهر - به دلیل رقابتی نبودن تخم‌مرغ ایرانی با تخم‌مرغ ترکی و هندی، با وجود حذف تعرفه صادراتی از اسفند ماه تا کنون فقط چهار هزار تن تخم‌مرغ صادر شده است.

دکتر سید فرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌‌گذار، با اشاره به این‌ که میزان تخم‌مرغ صادراتی کشور ناچیز بوده است، گفت: این محصول به کشور‌های عراق، افغانستان، قزاقستان و تاجیکستان صادر شده است.

به گفته‌ی این دامپزشک ترکیه رقیب ایران در صادرات تخم‌مرغ به عراق بوده و هند و پاکستان نیز رقیب کشورمان در بازار صادراتی تخم‌مرغ افغانستان به‌شمار می‌روند.

طلاکش اظهار کرد: پس از حذف شدن تعرفه 70 درصدی صادرات تخم مرغ و چهار ماه انبار شدن تخم مرغ‌های مازاد بر مصرف کشور، ترکیه به عنوان رقیب صادراتی ایران قیمت فروش این محصول را در هر کارتن 10 دلار کاهش داد تا محصولش در بازارهای هدف که عمدتا کشور عراق است، حفظ شود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌‌گذار تصریح کرد: به دلیل این‌که مشوق صادراتی برای تخم‌مرغ ایرانی لحاظ نشده است، تخم‌مرغ ایرانی قابل رقابت با تخم‌مرغ‌های ترکی و هندی نیست. از سوی دیگر با توجه به این‌که سیاست صادرات تخم‌مرغ در کشور ما شناور بوده و بازار دائم نداریم، خریداران رغبتی به این سیاست نداشته و این امر مانع بزرگی برای تولید‌کنندگان محسوب می‌شود.

به اعتقاد وی اگر صادرات تخم‌مرغ پایدار باشد، قیمت این محصول در بازار داخلی هم ثبات خواهد داشت. از سوی دیگر یکی از ابزار‌های مهم تنظیم بازار صادرات و پایداری صادرات است اما اکنون تولید‌کنندگان به دلیل مقطعی بودن نمی‌توانند برای صادرات برنامه‌ریزی کنند و وارد‌کنندگان هم خواهان بازار دائم برای واردات هستند.

گفتنی است؛ پس از افزایش تولید تخم‌مرغ و اضافه بودن 15 هزار تن تخم مرغ مازاد بر مصرف در هر ماه، از زمستان سال گذشته تولیدکنندگان خواستار حذف تعرفه صادرات تخم مرغ و جلوگیری از فاسد شدن محصولات تولیدی‌شان شدند که این موضوع پس از تصویب در هیات دولت دهه دوم اردیبهشت ماه به گمرکات کشور اعلام شد اما طی این مدت محصول دپو شده در انبارها قدرت رقابت را نداشت و صادرات چشمگیری نداشتیم.

بدین منظور وزارت جهاد کشاورزی از هیات دولت خواستار پرداخت جایزه صادراتی برای صادرات تخم‌مرغ شده که تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه