کد خبر: ۱۰۲۷۳

حکیم مهر - رئیس موسسه تحقیقات حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اهمیت حیوانات آزمایشگاهی گفت: موسسه تحقیقات حیوانات آزمایشگاهی زمینه ساز زیرساخت های پژوهشی است.
مرجان مخلوق در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت حیوانات آزمایشگاهی در انجام فعالیت های تحقیقاتی پایه و پیشبرد علم و نیز زمینه سازی برای ایجاد زیرساخت های پژوهشی گفت: ضرورت تاسیس موسسه تحقیقات حیوانات آزمایشگاهی و تکثیر و نگهداری این حیوانات از سوی معاونت تحقیقات و فن آوری پیشنهاد و مورد تصویب هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این مرکز از بخش های مختلفی همچون سالن تکثیر و درمان تشکیل شده است، افزود: اکنون در این موسسه، حیواناتی نظیر خرگوش، انواع موش های سوری یا کوچک، بزرگ آزمایشگاهی و هامستر تولید و تکثیر می شوند.

مخلوق، اتاق شستشو و اتوکلاو، اتاق بررسی رفتارهای حیوانات آزمایشگاهی، اتاق جراحی حیوانات،  کلاس درس و کارشناس را از دیگر بخش های این مرکز عنوان و تصریح کرد: در این مرکز، علاوه بر تولید و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی، آزمایشات بیولوژیکی، فارماکولوژیکی و درمان برخی از بیماری های حیوانات نیز صورت می گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در این مرکز امکان جراحی حیوانات بزرگ مانند گاو، گوسفند و سگ و گربه برای انجام طرح های تحقیقاتی فراهم است، اظهار داشت: در این مرکز امکان تولید و تکثیر حیوانات ترانس ژنیک به منظور فعالیت های درمانی و تحقیقاتی وجود دارد.

مخلوق به تمایل برخی از اساتید علوم پایه از جمله  اساتید فارکولوژی، جنین شناسی و بافت شناسی به انجام امور تحقیقاتی در این مرکز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر 3 طرح تحقیقاتی برای انجام فعالیت های تحقیقاتی به این موسسه معرفی شدند که از هفته آینده آغاز به کار می کنند.
وی ادامه داد: این طرح ها شامل دو طرح بافت شناسی و یک طرح فارکولوژی است.

رئیس موسسه تحقیقات حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه این موسسه آمادگی دارد طرح های خارج از دانشگاه علوم پزشکی مازندران را نیز پوشش دهد، گفت: این امکان وجود دارد حیوانات تولید و تکثیر شده را در اختیار سایر موسسات قرار دهیم.

مخلوق با بیان اینکه ساخت این مرکز، از سال 86 در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) ساری در دو طبقه و 800 متر مربع ساخته شد، گفت: این مرکز با صرف هزینه 800 میلیون تومان، در مرداد ماه امسال با حضور وزیر بهداشت و معاونین آن به بهره برداری رسیده است. 

نظر شما
ادامه