کد خبر: ۱۰۲۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - 30 درصد کل اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور صرف مقابله با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام می‌شود.

مدیرکل دفتر مبارزه و مراقبت از بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان این مطلب گفت: 30 درصد کل اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور صرف مقابله با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام می‌شود و این در حالی است که 60 درصد بیماری‌های عفونی انسان منشأ دامی دارند.

دکتر محسن مشکات افزود: از یک‌هزار و 415 بیماری عفونی موجود 868 بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان شناخته شده است.

وی ادامه داد: به علت جایگاه تشکیلاتی سازمان دامپزشکی در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی تاکنون این بخش نتوانسته است از اعتبارات بخش بهداشت منتفع شود.

وی یادآور شد: در حوزه بیماری‌های دامی با بیماری‌های نوپدیدی روبه‌رو هستیم. با توجه به گستردگی بخش کشاورزی اعتبارات این بخش پاسخگوی مبارزه با بیماری‌های نوپدید نیست.

این مقام مسئول سازمان بهداشت با بیان اینکه 95 درصد واکسن‌های حوزه دام در کشور تهیه می‌شود، گفت: به‌علت ساخت 95 درصد از داورها و واکسن‌های دامی در کشور مشکل جدی در مقابله با بیماری‌های عفونی در حوزه دارویی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از نمونه واکسن‌های ساخته شده در داخل می‌توان به آنتی‌سرم عقرب‌زدگی، تب برفکی، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و... اشاره کرد.

لازم به ذکر است که دولت سالانه 650 میلیارد ریال برای تهیه واکسن دام و طیور اختصاص می‌دهد و هم‌اکنون حدود 95 درصد واکسن‌های دامی و 50 درصد از واکسن‌های طیور در داخل کشور تولید می‌شود.

 

توضیح حکیم مهر : در این خبر که توسط خبرگزاری کشاورزی (ایانا) منتشر شده به اشتباه دکتر مشکوة، مدیرکل دفتر مبارزه و مراقبت بیماریهای دامی معرفی شده است. وی هم اینک معاون بهداشتی و پیشگیری این سازمان است و امور معاونت تشخیص و درمان را هم سرپرستی می‎کند!

ضمناً بیماریهای مشترک بهتر است به عبارت "بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان" که ترجمه درست‎تری از عبارت زونوز (zoonoses) است تغییر یابد.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
0
0
خوب چه نتيجه اي در بر داشته است اين همه تغيير در دو سال اخير در مديريت مبارزه و بررسيهاي سازمان مگر عملا منتج به سياست گذاري هم ميشود؟
نظر شما
ادامه