کد خبر: ۱۰۳۲۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اقلید، زاوه، ابهر، راور و ریگان

 

دکتر رضائیان زاده خواستار شد:
باید از تمام ظرفیت کشتارگاه صنعتی دام اقلید استفاده شود


به مناسبت گرامیداشت هفته دولت مدیرکل دامپزشکی استان فارس با سفر به شهرستان اقلید در مراسم افتتاح چند طرح از جمله آغاز به کار پروژه های مرغداری در این شهرستان حضور یافت
دکتر رضائیان زاده از اقلید به عنوان قطب دامداری شمال استان یاد کرد و پتانسیل های قوی کار و تولید را از امتیازات این شهرستان در ارتقاء کمی و کیفی تولیدملی ذکر کرد.

 (راست : مدیرکل دامپزشکی فارس)
وی طی بازدیدی از کشتارگاه صنعتی دام اقلید عمده مشکلات موجود را عدم استفاده کامل از ظرفیت و توانمندیهای کشتارگاه دانست و اظهار داشت: اقدامات و هماهنگی های بین بخشی با مسئولین در حال انجام است و بزودی با مرتفع نمودن مشکلات فنی کشتارگاه و همکاری همه جانبه مسئولین شهرستان و تکمیل فعالیت کشتارگاه دام، شاهد رونق تولید گوشت قرمز در اقلید خواهیم بود.

------------------------------

 

واکسیناسیون بیش از 200هزار راس دام سبک علیه بیماری آبله در شهرستان زاوه


سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه در استان خراسان رضوی از پایان واکسیناسیون آبله خبر داد و گفت : با توجه به اینکه بیماری آبله یکی از بیماریهای ویروسی و مسری در بین گوسفند و بز می باشد لذا اجرای واکسیناسیون آبله در یک بازده زمانی با اولویت واکسناسیون در کانون های بیماری سال گذشته در دستور کار  قرار گرفته بود.

دکتر ابوالحسن سیدین افزود : از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از173هزار راس گوسفند و بیش از 28 هزار راس بز علیه این بیماری واکسینه شده اند . 

وی از پیشرفت 100 درصدی واکسیناسیون آبله در سال جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه از ابتدای سال جاری هیچ کانون بیماری آبله در سطح واحدهای دامی رخ نداده است.

 

------------------------------

 

رئیس دامپزشکی شهرستان ابهر خبر داد :
عدم مشاهده آنفولانزای فوق حاد پرندگان در ابهر


رئیس دامپزشکی شهرستان ابهر گفت: حتی یک مورد بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان ابهر گزارش نشده است.
امیر علی کلانتری در جمع مسئولان این شهرستان با بیان اینکه شبکه دامپزشکی ابهر موفقیت‌های عمده‌ای را به صورت منطقه‌ای کسب کرده است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر گسترش پوشش واکسیناسیون علیه تب مالت موجب کاهش چشمگیر موارد انسانی ابتلا به تب مالت بر اساس آمار شبکه بهداشت و درمان شده است.

وی با اشاره به تلاش برای جلوگیری از وقوع و بروز آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان ابهر خاطرنشان کرد: این بیماری در برخی از استان‌ها صنعت طیور را در آستانه استیصال قرار داد به گونه‌ای که تمام استان‌های همجوار با شهرستان ابهر به موارد شدید بیماری و زیان‌های میلیاردی در این صنعت دچار شدند.

رئیس دامپزشکی شهرستان ابهر افزود: این در حالی است که با همدلی و یاری دستگاه‌های شهرستانی حتی یک مورد بیماری را نیز در شهرستان گزارش نداشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر چالش جدیدی به نام بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مطرح است، گفت: این بیماری به صورت جد بهداشت انسانی را تهدید می‌کند به گونه‌ای که موضوع آن در دستور کار ستادهای مقابله با بحران استان‌ها نیز قرار دارد.

کلانتری افزود: این موضوع و موارد مشابه، سازمان دامپزشکی را بر آن داشته است که نسبت به گسترش خدمات خود در سطح وسیع‌تر و نیز افزایش کیفیت بهداشتی تولید و عرضه مواد خام دامی از جمله گوشت قرمز همت بیشتری به کار گیرد.

وی با بیان اینکه از سال‌های قبل سیاست‌های تشویقی برای مشارکت بخش خصوصی در احداث کشتارگاه‌های صنعتی در استان‌ها اِعمال شده است، گفت: چند سالی است که این کشتارگاه‌ها به نوبت و با همت دولت‌های نهم و دهم افتتاح و به چرخه تولید وارد می‌شوند.

رئیس دامپزشکی شهرستان ابهر افزود: بر این اساس سازمان دامپزشکی کشور موضوع جمع‌آوری کشتارگاه‌های سنتی و انتقال کشتار دام به کشتارگاه‌های صنعتی را در دستور کار قرار داده و این امر در حال اجرا است.

 

----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی راور:
کشتارگاه دام راور وضعیت نامناسبی دارد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور در استان کرمان از وضعیت نامناسب و عدم رعایت برخی موازین بهداشتی توسط کارکنان کشتارگاه راور با توجه به آموزش‌های توجیهی و تلاش‌های شبکه دامپزشکی و شهرداری انتقاد کرد.
احمدرضا انور از وضعیت نامناسب بهداشتی و عدم رعایت برخی موازین بهداشتی توسط کارکنان کشتارگاه راور با توجه به آموزش‌های توجیهی و تلاش‌های شبکه دامپزشکی و شهرداری راور خبر داد و اظهار داشت: برطرف شدن این مشکلات مستلزم فرهنگ سازی بین قصابان و اصلاح ساختار کشتارگاه است.

وی به تعدادی از مشکلات اشاره کرد و افزود: عدم تعیین سلاخ واجد شرایط و کشتار توسط افراد مختلف، فرسوده و غیر بهداشتی بودن ماشین حمل گوشت، عدم رعایت نکات بهداشتی حین ذبح و مناسب نبودن ساختمان کشتارگاه از جمله دیوارها و کف را می‌توان از مشکلات عمده بهداشتی برشمرد.

انور بیان داشت: تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم مهم‌ترین رسالت دامپزشکی است که در این راستا نظارت بر تولید و عرضه محصولات خام دامی از اصلی‌ترین وظایف این ارگان است.

انور با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مهم انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام، تماس با خون و ترشحات و بافت آلوده دامی و گوشت تازه آلوده است، تأکید کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها حتی‌الامکان از تماس با دام زنده خودداری شود و در صورت ضرورت نیاز به تماس با دام زنده به ویژه قصابان باید از وسایل ایمنی فردی مانند دستکش، ماسک، چکمه و عینک استفاده کنند.

وی افزود: در برخی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، دام بدون علامت است و به همین دلیل باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و گوشت گرم کشتار روز باید تا 24 ساعت در دمای یک تا چهار درجه قرار گیرد تا میکروب‌های آن کشته و پس از آن مصرف شود.

انور احداث سردخانه مجهز در کنار کشتارگاه دام را یکی از ضروری‌ترین اقدام‌ها در راستای تأمین مواد پروتئینی سالم و بهداشتی عنوان کرد.

وی گفت: مردم گوشت مورد نیاز را از قصابی‌ها و مراکز عرضه مورد تأیید دامپزشکی خریداری و حتما در هنگام خرید به مهر بهداشتی دامپزشکی روی لاشه توجه کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور از زحمات شهرداری راور برای بهبود وضعیت فعلی قدردانی کرد و کمک مسئولان ذیربط استان را باری تسریع در امر بازسازی و تأمین بودجه این کشتارگاه خواستار شد.

 

------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان:
5 هزار قطعه طیور در ریگان واکسینه شدند


رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: 5 هزار قطعه طیور روستائی این شهرستان علیه بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزا در مناطق پر خطر توسط شبکه دامپزشکی ریگان به صورت رایگان واکسینه شدند.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای کنترل و مبارزه با بیماری‌های دام و طیور انجام واکسیناسیون و رعایت اصول مدیریت بهداشتی است.

وی با بیان اینکه این محور در خصوص طیور روستایی نیز قابل اهمیت است، افزود: از آنجایی که بیماری‌های ویروسی شامل نیوکاسل، آنفلوانزا، گامبورو و برونشیت تهدیدی جدی برای طیور تلقی می‌شود انجام واکسیناسیون به موقع قابل اهمیت است و واکسن‌های مورد لزوم باید با نظر دامپزشک و در بازه‌های زمانی مورد نظر استفاده شوند.

جعفری بیان داشت: طی سال گذشته تاکنون 5 هزار قطعه طیور روستایی این شهرستان علیه بیماری نیوکاسل و آنفلونزا در مناطق پر خطر توسط شبکه دامپزشکی ریگان به صورت رایگان واکسینه شدند

و راهنمایی‌های لازم به مردم در خصوص انجام هماهنگی لازم با مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی برای واکسینه کردن طیور انجام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان خاطر نشان کرد: همچنین بیماری‌های باکتریایی مانند کولی‌باسیلوز، عفونت کیسه زرده، مایکوپلاسموز، سالمونلوز و...  تهدیدی جدی برای طیور تلقی می‌شوند که انجام اصول مدیریت بهداشتی شامل تمیز کردن جایگاه نگهداری طیور، انجام اصول بیوسکیوریتی و ضدعفونی به‌موقع جایگاه، رعایت اصول قرنطینه‌ای و ممانعت از ورود و تماس افراد متفرقه و دام‌های دیگر با طیور از جمله این اقدامات بهداشتی است.

جعفری افزود: همچنین بیماری‌های انگلی مهمی در طیور شامل تریکوموناس، هیستوموناس، آسکاریس، رایتینا، سینگاموس‌ها و ... است که استفاده از داروهای ضد انگل خوراکی قابل اهمیت است.

وی از دامداران خواست نسبت به خشک و تمیز بودن جایگاه برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی اقدام کنند و افزود: در شهرستان ریگان 80 هزار قطعه طیور روستائی نگهداری می‌شود که رعایت اقدامات بهداشتی در مورد این طیور الزامی است.

 

نظر شما
ادامه