کد خبر: ۱۰۳۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی شیراز، کردستان، ابرکوه و فهرج

 

اقدامات شبکه دامپزشکی شیراز در راستای پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان

 

از ابتدای سالجاری تاکنون در راستای پیشگیری از بروز بیماریهای مشترک بین انسان و دام و بیماریهای واگیر دامی ، شبکه دامپزشکی شیراز اقدام  به 1215 نوبت سر واکسیناسیون هاری در سگ ، 25297 نوبت سر واکسیناسیون تب مالت در گاو و گوساله ، 3173756 نوبت سر واکسیناسیون تب مالت در گوسفند و بز ، 574330 نوبت سر واکسیناسیون آبله در گوسفند و بز نموده است .

بنابراعلام این شبکه، همچنین از 9211 رأس گاو و گوساله تست سل و بروسلوز بعمل آمده که از این 12 رأس مثبت بوده که به کشتارگاه اعزام گردیده اند ، و از 183 رأس اسب نیز تست مشمشه انجام شده که همگی منفی بوده اند .

در هفته اول شهریور ماه جاری یک واحد سردخانه نگهداری گوشت و فرآورده های خام دامی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی و یک واحد تولیدی نهاده های خوراک دام به دلیل وجود سم آفلاتوکسین در محصولات تولیدی توسط این شبکه پلمپ گردید .

بر این اساس این شبکه ضمن هشدار به تولید کنندگان خوراک دام درخصوص رعایت اصول بهداشتی از آنان خواست تا در تهیه مواد اولیه و شرایط نگهداری آن دقت بیشتری را مبذول نمایند .

 

-------------------------------

 

در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی کردستان انجام شد :
نصب و راه اندازی دستگاه آنالیز فاکتورهای شیر


با نصب و راه اندازی دستگاه آنالایزر فاکتورهای شیر در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان انجام آزمایشات تعیین ترکیبات شیر شامل چربی، پروتئین،SNF ، لاکتوز،دانسیته ،نقطه انجماد و درصد مواد معدنی در انواع شیر خام بصورت دستگاهی و با دقت بالا فراهم گردید.
به گفته کیومرث صمدی رئیس آزمایشگاههای دامپزشکی این استان با توجه به میزان تولید شیر خام در سطح استان و تعداد مراکز تولید، جمع آوری و عرضه شیر خام و لزوم نظارت مستمر بر آنها،  هم اکنون آزمایشگاه مرکزی این اداره کل توانایی  ارزیابی آزمایشگاهی کیفیت بهداشتی شیر اکثراً به روش دستگاهی بر اساس سوماتیک سل ، بار میکربی کل و تفریقی میکربی ، آنالیز ترکیبات ، تشخیص تقلبات و باقیمانده های آنتی بیوتیک را دارا میباشد.   

-------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه خبر داد:
آغاز طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام های سبک و سنگین در شهرستان ابرکوه


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه از آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی دام های سبک و سنگین در این شهرستان خبر داد.
دکتر علی فاتحی نیا گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های مهم ویروسی و واگیر دار دام های اهلی و وحشی است که یکی از روش های کنترل و پیشگیری این بیماری واکسیناسیون به موقع دام ها می باشد.
وی تاکید کرد این طرح به صورت رایگان انجام می گیرد که طی آن 55000 راس دام سنگین و سبک از اول شهریور تا پانزدهم مهرماه سال جاری علیه بیماری تب برفکی واکسینه خواهند شد.
وی در ادامه افزود دامداران می توانند با مراجعه به مراکز مایه کوبی و همچنین شبکه دامپزشکی شهرستان , هماهنگی های لازم را در خصوص به عمل آورند.
ایشان در پایان از دامداران خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری و یا تلفات مشکوک به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند و همچنین با اکیپ های واکسیناسیون همکاری لازم را داشته تا طرح واکسیناسیون تب برفکی به نحو احسن در شهرستان صورت پذیرد.

 

------------------------------

 

رئیس دامپزشکی فهرج:
بیماری‌های مشترک کارکنان دامپزشکی را تهدید می‌کند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری‌های دامی مشترک و مصدومیت‌های ناشی از برخوردهای فیزیکی دام کارکنان دامپزشکی را تهدید می‌کند.
مهدی بمان‌دشتی در جمع کارکنان شبکه دامپزشکی این شهرستان اظهار داشت: کارکنان بی‌ادعای دامپزشکی به ‌عنوان سربازان گمنام عرصه بهداشت جامعه در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و دام تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد، افزود: بیماری‌های دامی و مشترک و مصدومیت‌های ناشی از برخوردهای فیزیکی دام کارکنان دامپزشکی را تهدید می‌کند.

بمان‌دشتی با اشاره به اینکه هر ساله احتمال دارد تعدادی از کارکنان دامپزشکی بر اثر تماس با دام‌های آلوده به بیماری‌های خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و دام مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: این کارکنان همچنین در هنگام تزریق واکسن به دام‌ها دچار گاز گرفتگی و یا مصدومیت‌های شدید ناشی از برخورد فیزیکی با دام‌ها می‌شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر صدمات وارده از طریق دام به کارکنان دامپزشکی گاهی این افراد به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند که بر اثر تماس با واکسن مصرفی به انسان منتقل می‌شوند.

بمان‌دشتی با اشاره به اهمیت اقدامات مناسب شبکه دامپزشکی در مهار و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های دامی خواستار توجه بیشتر به این قشر زحمتکش و پرتلاش شد.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج با اشاره به خطر بیماری هاری با توجه به فراوانی سگ‌های ولگرد در این شهرستان گفت: هاری کشنده‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در کشور است و سگ‌های ولگرد می‌توانند عامل انتقال بیماری هاری باشند.

بمان‌دشتی امروز اظهار داشت: بیماری هاری یکی از بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوان‌های خونگرم پستاندار از طریق حیوان‌گزیدگی به آن مبتلا می‌شوند.

وی افزود: در شهرستان فهرج 100 قلاده سگ از ابتدای سال جاری تاکنون علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

بمان‌دشتی بیان کرد: این شبکه در راستای کنترل بیماری هاری، انجام مرتب و منظم واکسیناسیون سگ‌های خانگی، دقت در شناسایی دام‌های بیمار، گزارش‌دهی مناسب و به موقع و آموزش‌های لازم را به افرادی که به صورت خانگی از سگ نگهداری می‌کنند، انجام داده است.

وی تصریح کرد: هاری یک بیماری کشنده ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود و تنها راه پیشگیری از این بیماری واکسینه کردن دام و انسان علیه آن است.

این مسئول با هشدار به افرادی که اقدام به نگهداری سگ به صورت اهلی در خانه می‌کنند و یا شغل و حرفه آنها به گونه‌ای است که با دام ارتباط دارند، بیان کرد: این افراد باید واکسن‌های هاری را طبق برنامه مشخص دریافت کنند.

بمان‌دشتی بیان کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در راستای مبارزه با بیماری هاری با انجام واکسیناسیون منظم دام‌ها، در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آنها را زیر نظر گرفته و در صورت اطمینان از سلامت آنها به دامداران اجازه نگهداری از سگ را می‌دهد.

وی گفت: دامداران باید برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری سگ‌های نگهبان گله را سالانه واکسینه و با حصارکشی دامداری خود از ورود سگ‌های ولگرد، روباه، گرگ و راسو به محل نگهداری دام جلوگیری و در صورت مشاهده مورد مشکوک مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اعلام کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
0
0
....... خود گويند و خود خندند اين تيم عجب هنرمندند
نظر شما
ادامه