کد خبر: ۱۰۳۹۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، زاوه، خواف، جنوب کرمان و ایلام

 

توسط شبکه دامپزشکی شهرستانهای استان کرمان برگزار شد :
دوره 4 روزه بازآموزی پرسنل آزمایشگاهی


رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان، از به روز رسانی اطلاعات پرسنل آزمایشگاهی شبکه دامپزشکی شهرستانهای این استان خبر داد .  
دکتر مهدخت طالب همت گفت: بازآموزی دانش آزمایشگاهی یکی از مهمترین راههای به روز ماندن پرسنل آزمایشگاهها می باشد.
وی با اشاره به  مصوبه شواری مدیران اداره کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص به روز رسانی اطلاعات پرسنل آزمایشگاهی شبکه دامپزشکی شهرستانها استان افزود : با برگزاری یک دوره چها روزه تمامی کارکنان مذکور  اطلاعات خود را به روز نمودند.
طالب همت با اشاره به اهمیت بیماری مشترک برسلوز(تب مالت) گفت: محور اصلی آموزشهای صورت گرفته در این دوره، بازآموزی تست رزبنگال به صورت کارگاهی بوده است.
وی افزود: در این دوره نمونه سرم های مثبت و منفی در اختیار پرسنل تحت آموزش قرار گرفت تا با مقایسه این نمونه ها توانایی خود را در تشخیص موارد مثبت افزایش دهند.
رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: در ادامه نمونه های مثبت و منفی به صورت تصادفی بین این افراد توزیع شد تا میزان اثر بخشی بازآموزی صورت گرفته سنجیده شود.
طالب همت با اشاره به اینکه یکی  از آموزش های با اهمیت در این دوره، بازآموزی تست زردی لاشه بوده است اظهار داشت: تست زردی لاشه اهمیت ویژه ایی در بهداشت گوشت و در نتیجه سلامت جامعه دارد.
رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان با اشاره به اهمیت فعال بودن آزمایشگاه شهرستانها در کاهش هزینه ها و ارتقاء بهداشت جامعه گفت: با توجه به عملکرد پرسنل تحت آموزش، میزان اثربخشی این دوره بسیار خوب و قابل قبول می باشد.

-----------------------------

 

انعقاد قراداد مایه کوبی بروسلوز با بخش خصوصی در زاوه


سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه گفت: بیماری بروسلوزیکی از بیماریهای خطرناک و مشترک بین انسان و دام می باشد که در صورت رخداد بیماری در گله ضررات اقتصادی فراوانی به صنعت دامداری وارد می کند لذا به منظور خدمات رسانی مطلوب تربه دامداران عزیز ، مقداری ازحجم عملیات واکسیناسیون گوسفندو بز و همچنین گاو علیه این بیماری با بخش خصوصی قرارداد بسته شده است
دکتر سیدین گفت: به منظور تسریع در امر واکسیناسیون و همچنین حمایت از بخش خصوصی این قرارداد منعقد شده است که طی آن برای اجرای واکسیناسیون بیست هزار راس بره و بزغاله و پانزده هزار راس گوسفند و بز و 400راس گوساله و هزار راس گاو با بخش خصوصی قرارداد بسته شده است
وی ضمن اشاره به واکسیناسیون بیش از 42هزار راس بره ، بزغاله و گوسفند و بز علیه بیماری بروسلوزدر سال گذشته  افزود: این بیماری در دام معمولا پس از سقط اول فاقد علائم بالینی می باشد که این امر باعث گسترش بیماری در گله و متعاقب آن رخداد بیماری در انسان می شود لذا از کلیه دامداران خواست تا همکاری های لازم را با ماموران دامپزشکی داشته باشندو در صورت وقوع هرگونه سقط در دام مراتب را سریعا به شبکه دامپزشی اطلاع دهند .

-----------------------------

 

پلمپ واحد متخلف با همکاری اداره صنعت ، معدن و تجارت در شهرستان خواف


رئیس شبکه دامپزشکی خواف اظهار داشت: این شبکه، کنترل بهداشتی مراکز عرضه فراورده های خام دامی در سطح شهرستان را با جدیت پیگیری می نماید.
دکتر احمدی گفت: در این راستا یک باب قصابی به علت تخلفات بهداشتی با همکاری اداره صنعت ، معدن و تجارت پلمپ گردیده و پرونده مربوطه جهت پیگیری های بیشتر به مراجع قضایی ارسال گردیده است.
 وی افزود: این شبکه در برخورد با افراد متخلف شدت عمل لازم را در جهت ارتقاء سطح بهداشت جامعه اعمال نموده و با متخلفین مطابق قانون برخورد خواهد شد .

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد :
انجام تست سل از 3700 دام در جنوب کرمان


خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: بیش از 3 هزار و 700 راس گاو در جنوب کرمان تست سل شدند.
ابراهیم توکلی با اشاره به اهمیت شناسایی بیماری سل اظهار داشت: سل یک بیماری باکتریایی و مشترک بین انسان و دام است.

وی تصریح کرد: در یک تا دو درصد از روستاهای انتخاب شده به منظور بررسی وضعیت آلودگی در گاوهایی که زیر پوشش مبارزه با سل گاوی نیستند، تست سل گرفته می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: با یافتن مبدا گاوهای غیر توبرکولینه سلی، آن واحدها زیر پوشش قرار می‌گیرند.

توکلی گفت: در صورت گزارش مراکز بهداشت در مورد آلودگی انسان‌ها به سل و چنانچه انسان‌های فوق گاودار بوده و یا به نوعی با گاوها ارتباط مستمر داشته باشند، گاوهای فوق مورد تست توبرکولین قرار می‌گیرند.

وی گفت: بیش از 3 هزار و 700 راس گاو در جنوب کرمان تست سل شدند.

 

-----------------------------

 

آغاز واکسیناسیون تب برفکی در ایلام

 

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام از آغاز واکسیناسیون سراسری تب برفکی گاو و گوساله در واحدهای صنعتی، روستا و پرواربندی‌های استان خبر داد.

وهاب پیرانی اظهار کرد: فاز اول عملیات واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله در گاوداری‌های صنعتی شیری، روستاها و پرواربندی‌های گوساله از امروز شنبه هیجدهم شهریور آغاز شد.

وی با بیان اینکه این عملیات یک ماه طول خواهد کشید، از گاوداران درخواست کرد در طول مدت اجرای این عملیات با مامورین دامپزشکی همکاری لازم را به عمل آورند.

مدیرکل دامپزشکی استان از ممنوعیت جابجایی دام در زمان اجرای طرح و تا دو هفته بعد از اجرای آن خبر داد و پیش بینی کرد در این مدت حدود 50 هزار رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی با استفاده از 48 اکیپ بخش دولتی و خصوصی واکسینه گردند.

پیرانی یادآور شد: گاوداران بابت دریافت خدمات هیچگونه وجهی پرداخت نمی‌ کنند و عملیات واکسیناسیون بصورت رایگان انجام خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه