کد خبر: ۱۰۴۰۱

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: نباید در استان مازندران به دنبال افزایش تعداد کشتارگاه‌های صنعتی باشیم.
دکتر مجید مختاری در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مازندران اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه مشترک وزارت کشور و جهاد کشاورزی در سال 80، در تمام استان‌ها، کمیته ساماندهی کشتارگا‌ه‌های دامی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در آن مقطع برای استان مازندران احداث دو کشتارگاه صنعتی را مجاز دانستند و سپس این تعداد به چهار کشتارگاه افزایش یافت، متذکر شد: هر کشتارگاه صنعتی‌ می‌تواند در سال 45 هزار راس دام سنگین و 300 هزار راس دام سبک را کشتار کند.

مختاری با اشاره به اینکه کشتارگاه ساری با 35 درصد و کشتارگاه بابل با ظرفیت 30 درصد مشغول به کار هستند، افزود: کشتارگاه سنتی مرزن‌آباد جزو معضلات این منطقه است.

وی با بیان اینکه چهار سال از صدور مجوز اولیه و دو سال و نیم از صدور مجوز کشتارگاه غرب استان گذشته اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است، تصریح کرد:‌ این سرمایه‌گذار طی این مدت از کشتارگاه سنتی منطقه استفاده کرده و معضلات همچنان باقی است.

مختاری بیان داشت: ‌نظر ما بر این است که مجوز کار در اختیار سرمایه‌گذاری قرار گیرد که اهلیت کار را داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه از 24 کشتارگاه سنتی سال 80 تاکنون 17 کشتارگاه سنتی تعطیل شده است، گفت: در حال حاضر این معضل وجود دارد که چنانچه کشتارگاه صنعتی با ظرفیت پایین کار کند، توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: 11 سال منتظر اجرایی شدن مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های استان بودیم و مصوبه دولتی به درستی بوده است، چنانچه عوامل استانی به بندهای این مصوبه توجه کنند.

وی با بیان اینکه نباید در استان به دنبال افزایش تعداد کشتارگاه‌های صنعتی باشیم، افزود: کشتارگاه محل پالایش دام است اما ما در کشتارگاه صرفا کشتار و استفاده از گوشت را انجام می‌دهیم.

مختاری تصریح کرد:‌ پیشنهاد می‌کنم کشتارگاه‌هایی با ظرفیت کمتر، طراحی شود.

 

نظر شما
ادامه