کد خبر: ۱۰۴۰۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم و سمنان

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد :
استقرار سیستم GIS مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در قم


مدیرکل دامپزشکی استان قم از افتتاح سیستم GIS مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در قم همزمان با روز دامپزشکی خبر داد.
مهدی رفیعی‌محمدی با اشاره به صدور مجوزهای حمل داخل استانی به صورت سیستم آنلاین اظهار کرد: تمام گواهی‌های حمل داخل استان در گذشته به صورت دستی صادر می‌شد ولی اکنون به صورت آنلاین صادر می‌شود که در نتیجه این امر تمام اطلاعات قابل ردیابی است.

وی از صدور گواهی حمل از کشتارگاه به داخل مراکز عرضه شهر قم برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: در نتیجه اجرای این طرح تمام مرغ‌هایی که در کشتارگاه کشتار می‌شوند به داخل سطح شهر رفته و گواهی حمل دریافت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: اجرای این طرح به ارتقای سطح نظارت بر کشتارگاه کمک کرده و سبب کنترل بیشتر در این حوزه می‌شود.

وی با اشاره به استقرار سیستم GIS مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی گفت: با استقرار این سیستم فرآورده‌های دامی تمام مراکز عرضه در این بخش کد دریافت کرده و تمام اطلاعات در این سیستم قابل ردیابی و گزارش‌گیری است.

رفیعی‌محمدی یادآور شد: اطلاعات اعم از تخلفات حقوقی، بحث‌های نظارتی و چک لیست‌های واحد بازدید در سیستم GIS وارد می‌شود.

وی عنوان داشت: این طرح که به بحث نظارت کمک می‌کند برای نخستین بار در کشور همزمان با روز دامپزشکی در قم افتتاح می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به ساماندهی و توزیع واکسن‌های دام و طیور گفت: GIS طیور امسال همزمان با کل کشور در استان عملیاتی و شروع شده که بر اساس آن تمام اطلاعات بیماری‌های مرغداری‌ها، نمونه‌برداری و آزمایشات مرغداری در این سیستم ثبت و آنالیز شده و به صورت کشوری تحلیل می‌شود.

وی یادآور شد: قم یکی از استان‌های پیش رو در اجرای این طرح بوده که تمام بیماری‌های طیور را بر اساس این سیستم تحلیل و به سازمان ارسال کرده است.

 

---------------------------------

 

شبکه دامپزشکی سمنان از تولیدکنندگان مرغ بدون آنتی بیوتیک حمایت می کند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان از همکاری و حمایت این شبکه از تولید کنندگان مرغ بدون آنتی بیوتیک (مرغ سبز) در این استان خبر داد.
علی جاوید پور، در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره دامپزشکی شهرستان سمنان گفت: تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک از سیاست های اصلی دامپزشکی است و این سازمان از کلیه متقاضیان در این حوزه در استان سمنان حمایت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا، پرورش دهندگان می بایست قبل از آغاز فعالیت درخواست خود را برای نظارت و برنامه ریزی و اخذ نمونه و انجام آزمایشات مورد نظر در طول دوره پرورش به شبکه دامپزشکی شهرستان ارائه کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان افزود: به کلیه پرورش دهندگان بالاخص مرغدارانی که واحدهای پرورش آنها در مناطق کم تراکم قرار گرفته است توصیه می شود با بهره گیری از نقطه نظرات دکتر دامپزشک فارم به عنوان مسئولین فنی و بهداشتی واحد ها و پتانسیل پارکلینیگ (آزمایشگاه های معتبر دامپزشکی) تلاش بیشتری را در این زمینه داشته باشند.

جاوید پور ادامه داد: کلیه عملیات شستشو، ضد عفونی و آماده سازی سالنها و تولید دان مصرفی در مرغداری مزبور تحت نظارت شدید کارشناسان دامپزشکی بوده و با آزمایشات لازم بر روی نمونه های سرمی و دان اخذ شده در سنین مختلف باقیمانده آنتی بیوتیک ها در این طیور مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در صورت اطمینان از عدم مصرف و همچنین عدم وجود باقیمانده آنتی بیوتیک در سرم و آب و دان مصرفی در طول دوره پرورشی اجازه استفاده از برچسب تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک به مرغدار داده خواهد شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری با پرورش دهندگان و تولیدکنندگان گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان، ابراز امیدواری کرد: با حمایت مسئولین از پرورش دهندگان، زمینه تولید بیشتر این گوشت فراهم شود.

وی از کلیه مرغداران سمنانی در خواست کرد از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در طیور پرورشی خود خودداری نموده و برای رفع مشکلات بیماری های طیور پرورشی با دامپزشک خود مشورت کنند.

جاوید پور با اشاره به این که برای تولید بیشتر این محصولات که سالم تر است، نیاز به اطلاع رسانی داریم، تاکید کرد: تا زمانی که مصرف کننده از برتری این محصولات اطلاع نداشته باشد، افزایش تولید ثمری نخواهد داشت، بنابراین امیدواریم مردم خواهان مصرف این نوع محصولات باشند تا تولید بیشتر شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان در پایان ضمن اشاره به عواقب مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در پرورش حیوانات مولد غذای انسان و خطرات باقی مانده های آنتی بیوتیکی بیش از حد مجاز در فرآورده های دامی، ایجاد مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ها و هزینه های سنگین اقتصادی حاصل از این مقاومت را به عنوان پیامدهای اصلی مصرف آنتی بیوتیک ها عنوان کرد.
 

نظر شما
ادامه