کد خبر: ۱۰۴۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - ایسنا نوشت : نتایج یک تحقیق نشان داد: محصولات ارگانیک از لحاظ سلامتی برتری خاصی بر سایر محصولات ندارند.

بر اساس نتایج این پژوهش که توسط محققان دانشگاه استنفورد با بررسی حدود ۲۰۰ تحقیق جداگانه در 40 سال گذشته انجام شده، محصولات ارگانیک چه از نظر مغذی‌ها و چه آلودگی به مواد شیمیایی فایده خاصی ندارند.

این تحقیق منتقدانی دارد که می‌گویند نتایج قطعی نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد. از جمله گفته شده که میزان ویتامین‌ها در میوه و سبزیجات ارگانیک و غیرارگانیک برابر است.

بر اساس این تحقیق، هرچند میزان رسوبات به جای مانده از آفت کش‌ها در محصولات ارگانیک کمتر بود، اما مقدار این رسوبات در محصولات غیرارگانیک هم زیر حد مجاز بود. همچنین احتمال آلودگی آنها به باکتری‌های خطرناک مثل ای کولای کمتر نبود.

محققان همچنین دریافتند: مصرف گوشت ارگانیک فایده مشخصی برای سلامتی ندارد. البته احتمال آلودگی گوشت مرغ و خوک ارگانیک به باکتری‌های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک کمتر بود. اما باکتری‌ها از هر نوع، به هنگام پختن گوشت از بین می‌روند.

این تحقیق همچنین نشان داد که شیر ارگانیک حاوی اسیدهای چربی بیشتری از نوع امگا-۳ بود. این اسیدهای چربی برای سلامتی مفید شناخته می‌شوند.

دکتر «دینا براواتا» ، نویسنده اصلی مقاله تازه منتشر شده می‌گوید: احتمال نتایجی در تایید برتری مواد غذایی ارگانیک نسبت به غذاهای عادی را می‌دادیم و با یافتن نتایج تحقیق خود شگفت‌زده شدیم.

در تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، در درجه اول در خاک کودهای شیمیایی وجود ندارد و به محصولات آفت کش زده نمی‌شود. در نهایت برخلاف سایر محصولات معمولی به این محصولات نگهدارنده اضافه نمی‌شود.

ریشه این صنعت به مزارع کوچک برمی‌گردد. اما شرکتهای بزرگ به تدریج آن را تسخیر کرده‌اند. این صنعت با سرعت سرسام آوری در حال رشد بوده است، به طوری که حجم آن در ۱۵ سال گذشته، ۱۰ برابر شده و سال گذشته ۳۰ میلیارد دلار فروش داشته است.

مدیر مزرعه «رد ویگلر» در گیترزبرگ مریلند که محصولاتش را به مشتریان بومی عرضه می‌کند، می‌گوید: این پژوهش و بررسی باعث نگرانی آنها نیست؛ می‌توانیم تمام روز درباره تراکم مغذی‌ها در این یا آن محصول صحبت کنیم. اما من می‌گویم که مشتری سراغ ما می‌آید چون محصول ما طعم بهتری دارد. به علاوه مساله فقط به سلامت بدن محدود نمی‌شود. سلامت محیط زیست هم مطرح است.

مشتریان محصولات ارگانیک حاضرند گاه تا دو برابر برای آنها بپردازند تا از گزینه سالم‌تری برخوردار شوند.

نویسندگان پژوهش دانشگاه استنفورد می‌گویند: هدف آنها این بوده که با بررسی بی طرفانه دانسته‌های کنونی، امکان تصمیم گیری آگاهانه را برای مصرف کننده فراهم آورند.

اما مسلما این نتایج به بحثها درباره این‌که آیا مواد ارگانیک گزینه عاقلانه‌تری برای یک زندگی سالم‌تر هستند یا فقط ترفندی برای فروش محصولات با قیمت بیشتر هستند، دامن خواهند زد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
m.en
|
-
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
0
0
خیلی خوشم اومد . واقعا عنوان رو عالی نوشتید . این نتایج زیر سواله . هر کودک دوساله ای می دونه که وقتی سطح میوه ها و سبزی ها به خصوص مثلا کرفس که گیاه حساسی هست، سمپاشی نشده باشه و مواد شیمیایی خطرناک نداشته باشه، قطعا سالم تره و سرطان زایی و مشکلات دیگر رو نداره. البته من با محصولات حیوانی هیچ موافقتی ندارم و صرفا منظورم گیاهان ارگنیک بود. بازم تشکر می کنم بابت این مطلب به جا. موفق باشید،
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
0
میخواستم از بیننده قبلی بپرسم اون کودک دو ساله کیه؟ کجاست؟!
m.en
|
-
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
0
0
دور و اطراف رو بگردید پیداش می کنید . اون کودک دوساله مغز بعضی از ماست که به فکر کردن وادارش نمی کنیم . ضمنا اگر اسمتون رو درج میکردید بهتر متوجه میشدم که با یک کودک چند ساله دارم صحبت می کنم ! موفق باشید .
نظر شما
ادامه