کد خبر: ۱۰۴۶۲

حکیم مهر - بهارستانی‌ها هربار یکی را به‌عنوان مقصر پدیده قاچاق دام، رسانه‌ای می‌کنند بی‌آنکه به طرح گارد قرنطینه سازمان دامپزشکی که پنج سال است در مجلس خاک می‌خورد، اشاره‌ای کنند.

قاچاق دام زنده به کشور و شیوع بیماری‌های مختلف و در نتیجه اتلاف سرمایه‌های دامی مردم، دیگر تبدیل به یکی از معضلات کهنه بخش شده است.

قاچاق دام به‌صورت واردات اغلب از مرزهای شرقی کشور صورت می‌گیرد. بدین ترتیب که دام زنده توسط قاچاقچیان افغان و پاکستانی وارد منطقه زابل در سیستان و بلوچستان می‌شود و پس از آنجا به بازارهای هدف روانه می‌شود.

بر اساس اعلام مسئولان محلی، ورود دام زنده از افغانستان و پاکستان به منطقه زابل، رو به افزایش است و در هر شبانه‌روز بین 90 تا 100 دستگاه وانت و یا حتی کانتینر دو تا 20 رأس دام را از این شهرستان به تهران و برخی مناطق دیگر حمل می‌کنند. این کاروان قاچاق با هیچ مانعی در مسیر حرکتی خود روبه‌رو نیستند که این امر خود باعث افزایش قاچاق دام زنده شده است.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، برخی کانتینرها دام را به‌صورت ضمانتی به استان تهران منتقل می‌کنند. در زمینه میزان قاچاق دام زنده در منطقه زابل که حجم اصلی قاچاق واردات دام زنده کشور از این منطقه انجام می‌گیرد، عدد مشخصی وجود ندارد، ولی بر اساس گفته مسئولان محلی سالیانه حدود 300 هزار رأس دام زنده به‌صورت قاچاق از افغانستان به مرز ایران در زابل وارد می‌شود و از آنجا به‌صورت زنده یا کشتار شده به استان‌های کرمان، تهران، خراسان و دیگر استان‌ها حمل می‌شود.

قاچاق دام نه‌تنها باعث لطمه به تولید داخلی و زیان اقتصادی در بخش سرمایه‌های دامی شده است که با انتقال زئونوز یا بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، نگرانی مسئولان بهداشتی کشور را نیز به‌دنبال داشته است. چنانکه همین اواخر شیوع تب کریمه کنگو جان تعدادی از هموطنان را قربانی پدیده قاچاق دام کرد.

این معضل مزمن بخش دامپروری کشورمان که هر از چندگاه رسانه‌ای شده و دوباره به فراموشی سپرده می‌شود اخیراً بعد از ماجرای مرگ تنی چند از مردم کشورمان در اثر ابتلا به تب کنگو، دوباره چند روز پیش به‌عنوان یکی از محورهای طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده و بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. این در حالی است که رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، پیش از این نیروی انتظامی و سازمان دامپزشکی کشور را به‌عنوان مقصر پدیده قاچاق دام معرفی کرده بود.

مقصریابی پدیده قاچاق دام از سوی بهارستانی‌ها در شرایطی انجام می‌شود که طرح گارد قرنطینه سازمان دامپزشکی حدود پنج سال است که در مجلس خاک می‌خورد و پس از بی‌اعتنایی مجلس هشتم به این طرح، صمد یگانه مدیرکل قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی از ارجاع دوباره آن به مجلس نهم خبر داده بود.

مسئولان سازمان دامپزشکی که بارها از نداشتن پشتوانه و ضمانت اجرایی بازداشت قاچاقچیان دام توسط قرنطینه‌های این سازمان گلایه کرده و اعتقاد داشتند که قرنطینه‌های دامپزشکی باید دارای قدرت بازدارندگی و انتظامی باشد طرح گارد قرنطینه را به مجلس فرستاده و امیدوار بودند که با تصویب این طرح مبارزه جدی‌تری با قاچاقچیان دام شده و نیروهای فنی این سازمان تنها به کار کنترل مدارک و مجوزهای افراد اشتغال نداشته باشند و به‌طور مؤثری جلوی ورود دام قاچاق را بگیرند اما فرستادن طرح به مجلس همانا و بلاتکلیفی طولانی آن تا به امروز، همانا...

و حالا این قاچاقچیان دام هستند که کماکان با خیالی آسوده به کار غیرقانونی شان مبادرت دارند و مجلسی که بدون در نظر گرفتن قصور خود، هربار متهمی را برای این پدیده رسانه‌ای کرده بی‌آنکه کوچک‌ترین سخنی از کم‌کاری و بی‌توجهی خود در این زمینه به میان آورد.

گفتنی است، سازمان دامپزشکی تنها 41 پست قرنطینه‌ای در مبادی ورودی کشورمان دارد که همین تعداد اندک نیز فاقد نیروی بازدارندگی برای کنترل پدیده قاچاق هستند.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه