کد خبر: ۱۰۵۳۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، همدان، ایلام و کرمان

 

طرح ملی پایش آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در کهگیلویه وبویراحمد پایان یافت


طرح ملی پایش آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در کهگیلویه وبویراحمد پایان یافت و موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در استان مشاهده نگردید.
مدیرکل دامپزشکی استان با اعلام این خبر گفت : پایش مستمر وضعیت صنعت طیور استان با نمونه برداری های میدانی و گزارش دهی از طریق سیستم GIS طیور توسط این اداره کل انجام می گیرد که  هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییزو افزایش احتمال ورود این بیماری به استان، طرح ملی پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان اجرا و نظارت ها تشدید می گردد.
دکتر صادقی افزود: طرح ملی پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیورکه از 4 شهریور ماه جاری همزمان با سراسر کشور در استان  آغاز شده بود، با جمع آوری 670 نمونه خون از پرندگان بومی و صنعتی به پایان رسید.
وی  گفت: این تعداد نمونه خون که از 12روستا و 2 واحد صنعتی پروش طیور استان اخذ شده است آزمایشات الیزا و HI بر روی آنها انجام که خوشبختانه مورد مثبتی ثبت نگردید.
مدیرکل دامپزشکی استان در پایان از شهروندان درخواست نمود در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک به این بیماری مراتب را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی شهرستان محل سکونت خود اطلاع دهند.

---------------------------------

 

در طرح پایش آنفلوانزای طیور در استان همدان:
6 هزار و 170 نمونه جمع آوری و آزمایش شد


در طرح پایش آنفلوانزای طیور در استان همدان ، 26 واحد مرغداری صنعتی و 25 واحد روستائی مورد آزمایش قرار گرفت .
مدیر کل دامپزشکی استان همدان ضمن اعلام این خبر گفت : پیرو دستور العمل سازمان دامپزشکی کشور و به منظور بررسی وضعیت آنفلوانزای طیور سراسر کشور ، طرح پایش آنفلوانزای طیور به طور همزمان در سراسر کشور از ابتدای شهریور ماه سال جاری به مورد اجرا گذاشته شد در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان همدان نیز با هماهنگی دفتر نبارزه با بیماری های طیور  و برنامه زمانبندی دقیق،  این طرح به مورد اجراء گذاشته شد .
دکتر کریمی در ادامه افزود : پس از تامین لوازم و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی و برگزاری جلسه توجیهی برای پرسنل نمونه گیر ، نمونه برداری از واحدهای در نظر گرفته شده آغاز شد که در مجموع 26 واحد مرغداری صنعتی،  شامل( 6 واحد مرغ مادر، 17 واحد مرغ تخمگذار ، 1 واحد پرورش شتر مرغ و 2 واحد پرورش بوقلمون )و 25 واحد روستائی نمونه برداری و آزمایشات مربوطه بر روی نمونه ها انجام گردید  .
مدیر کل دامپزشکی استان همدان در ادامه تصریح کرد : نتیجه اقدامات انجام شده 6 هزار و 170 آزمایش از نمونه های جمع آوری شده بود که با توجه به منفی بودن این آزمایشات ، نمونه ها جهت بررسی مجدد به تهران ارسال گردید.

----------------------------------

 

برای کنترل بیشتر بیماری های واگیردار بین جانواران اهلی و وحشی؛
امضای تفاهم نامه بین اداره کل دامپزشکی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام


تفاهم نامه ای بین اداره کل دامپزشکی استان ایلام و حفاظت محیط زیست استان ایلام برای کنترل بیشتر بیماری های واگیردار بین جانواران اهلی و وحشی امضا گردید.
به گزارش مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام این مهم بمنظور عملیاتی نمودن تفاهم نامه بین سازمان دامپزشکی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست، صورت گرفته است، گفت: تفاهم نامه استانی بین ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان ایلام به امضای مدیران کل این دستگاه های اجرایی رسید.
جعفر رشیدی با بیان اینکه بمنظور پیگیری تفاهم نامه مذکور کارگروهی متشکل از کارشناسان ذیربط دو دستگاه اجرایی تشکیل و اعضاء با ابلاغ مدیران دستگاه های ذیربط تعیین و منصوب شدند، افزود: بر اساس تفاهم نامه مذکور دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان ایلام همکاری های لازم را در خصوص کنترل بیماری ها ، بویژه بیماری های واگیر بین جانوران وحشی و اهلی را انجام خواهند داد .

 

-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تهدیدی جدی است


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان علاوه بر تهدید صنعت طیور و امنیت غذایی به دلیل احتمال انتقال به انسان تهدیدی جدی برای بهداشت جامعه است.
غلامرضا زیدآبادی از نبود مورد مثبتی از آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در این استان خبر داد و اظهار داشت: این نوع آنفلوآنزا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های تهدید کننده صنعت طیور کشور است.

وی افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در صورت ورود به استان کرمان می‌تواند با وارد آوردن لطمات جبران‌ناپذیر به صنعت پرورش طیور علاوه بر ایجاد بحران در بازار گوشت مرغ استان کرمان موجب بیکاری افراد و از بین رفتن سرمایه‌های ملی موجود شود.

زیدآبادی مبارزه با بیماری‌های دام و طیور را در راستای وظیفه خطیر دامپزشکی مبنی بر صیانت از سرمایه‌های دامی دانست و گفت: صیانت از سرمایه‌های دامی به عنوان یکی از زیر ساخت‌های تأمین امنیت غذایی موجب تنظیم بازار گوشت استان می‌شود.

وی تصریح کرد: صیانت از سرمایه‌های دامی موجب رونق صنعت دامپروری، حفظ شغل و سرمایه‌های موجود و افزایش اشتغال و در واقع موجب تحقق عملی شعار حمایت از  کار و سرمایه ایرانی می‌شود.

زیدآبادی با اشاره به اینکه مواردی از انتقال ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به انسان در برخی کشورها مشاهده شده است، بیان داشت: خطرات این بیماری علاوه بر تهدید صنعت طیور و امنیت غذایی به دلیل احتمال انتقال به انسان تهدیدی جدی برای بهداشت جامعه است.

وی با اشاره به پایش مستمر وضعیت صنعت طیور استان کرمان با نمونه‌برداری‌های میدانی و گزارش‌دهی از طریق سیستم GIS طیور توسط این اداره کل عنوان کرد: هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز و افزایش احتمال ورود این بیماری به کرمان طرح ملی پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان کرمان برگزار می‌شود.

این مسئول ابراز داشت: طرح ملی پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور که از چهارم شهریور ماه جاری آغاز شده بود با جمع‌آوری 2 هزار و 77 نمونه خون از پرندگان بومی و صنعتی به پایان رسید.

زیدآبادی با اشاره به مشکلات گرفتن نمونه خون از پرندگان گفت: این تعداد نمونه خون از 32 روستا و 9 واحد صنعتی پروش طیور استان کرمان اخذ شده است.

وی بیان داشت: 3 هزار و 764 آزمایش بر روی 2 هزار و 77 نمونه اخذ شده در آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای این اداره کل انجام شده است.

زیدآبادی با اشاره به اینکه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان کرمان مشاهده نشده است از تمام افرادی که با طیور در تماس هستند درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک به این بیماری مراتب را از طریق شماره تماس 1512-0341 و یا شماره پیامک 3000231512 به اطلاع این اداره کل برسانند.

 

نظر شما
ادامه