کد خبر: ۱۰۵۳۵

حکیم مهر - روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه اعلام کرد : رییس سازمان دامپزشکی کشورچهارشنبه شب گذشته به منظور دیدار با مسولان استانی و کارکنان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه وارد این شهر شدند،که مشروح گزارش سفر یکروزه ایشان به شرح ذیل می باشد:


دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان کرمانشاه
رییس سازمان دامپزشکی کشور در بدو ورود به کرمانشاه در دیداربا آیت اله علما امام جمعه استان ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات ، به بیان توضیحاتی در خصوص آمار دام سبک و سنگین و همچنین سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در سبد مصرفی خانوارها پرداختند .
دکتر دستور گفت : سرمایه گذاری در حوزه دامپزشکی در سطح کشور ، در دام سبک (گوسفند وبز) بین حدود 60 الی 70 میلیون راس در سطح کشور برآورد می شود، این در حالی است که دام سنگین (گاو وگوساله) حدود 8 میلیون راس در سال و در صنعت مرغداری نیز حدود یک میلیارد و هفتاد میلیون قطعه تولید جوجه در سال 91 برآورد می شود که این رقم در سال گذشته حدود یک میلیارد بوده است .
وی همچنین اظهار داشت : از نظر تولیدات و سرمایه گذاری که در این بخش شده خوشبختانه کشور شرایط خوبی را در حوزه تولید دام  دارد ، در بخش آبزیان هم همینطور است .
سپس وی به تشریح سرانه مصرفی مرغ پرداخت و بیان داشتند : سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران بین حدود 22 الی 23 کیلوگرم برای هر نفر در سال برآورد می شود در صورتی که متوسط مصرف ما از خیلی از کشورها بالاتر است .ودر گوشت قرمز متوسط مصرف سالانه دیگر کشورها کمی بالاتر از ایران است .
دکتر دستور ادامه داد : به هرحال اگر کار خوب انجام شود وبه مشکلات رسیدگی گردد و اگر به مجموعه صنعت دامپروری کشور بموقع رسیدگی شود ، در این صورت می تواند کشور را در خیلی از زمینه ها ارتقاء بخشد و در این قسمت سرمایه گذاری های خوبی شده و می تواند در این بخش در زمینه بسیاری از مسائل مثلا در لحظه های تحریم کمک خوبی بوده و اوضاع را به راحتی تحت کنترل قرار دهد.
ایشان در پایان گفت : الحمدالله نظارت بهداشتی هم خوب انجام می شود و ما در صددیم که کشتارگاههای سنتی برچیده شده تا شهروندان بتوانند با اطمینان بیشتری گوشت مورد نیاز خود را تامین نمایند.
آیت اله علما نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه نیز ضمن عرض خیر مقدم به رییس سازمان دامپزشکی کشور و همراهان گفت : یکسری کارها را باید پیشاپیش انجام داد که وقتی مشکلی بروز نمود ، راحت تر بتوان آنرا مهار کرد.
ایشان ضمن آرزوی موفقیت برای مجموعه دامپزشکی استان افزودند: کار شما جزء امورات واجب مردم است و حاصل این تلاش هاست که محصولات و تولیدات دامی به صورت سالم و بهداشتی وبا نظارت ناظرین شرعی به صورت طعامی خلال در سفره های مردم قرار می گیرد و هر2 نکته مهم است هم نظارت بهداشتی و هم نظارت ناظرین شرعی .
وی خواستار این شد که دامپزشکی با اطلاع رسانی و تدابیر مناسب زمینه خدمات رسانی بیشتری را نسبت به دامداران و عموم مردم بعمل آورد.
مدیر کل دامپزشکی استان نیز گفت : استان کرمانشاه یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری کشور بوده و استانی گسترده است که این مساله وظیفه ما را دشوارتر می کند ، از طرف دیگر این استان حدود 330 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه و همجوار دارد که این موضوع نیز احتمال خطر و ریسک پذیری را نسبت به استانهای واقع در مرکز بالا می برد.
دکتر پرور ادامه داد : در زمینه ارتقاء کیفیت کشتارگاهها نیز با وجود کمبود اعتبارات تا آنجا که ممکن است در تلاش هستیم که زمینه دسترسی مردم به گوشت سالم و بهداشتی را همچنان حفظ کرده و حتی کیفیت آنرا نیز ارتقاء ببخشیم .
در این دیدار که در محل بیت نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه برگزار گردید مدیرکل حوزه ریاست سازمان دامپزشکی کشور ، مدیرکل دامپزشکی استان و معاونین، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در دامپزشکی استان ، رییس روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور و جمعی از کارکنان اداره کل دامپزشکی استان حضور داشتند.
دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه

دکترسید محسن دستور پس از دیدار با آیت اله علماء نماینده ولی فقیه وامام جمعه  کرمانشاه با مهندس منصوری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این دیدار که در اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه صورت پذیرفت ، مهندس منصوری ضمن ارائه گزارش از وضعیتکشاورزی استان کرمانشاه گفت: پتانسیل های مطلوب موجود در استان موجب شده است که این استان به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور مطرح باشد.
وی درادامه وضعیت دامپروری در استان را رو به رشد اعلام کرد و افزود : صنعت دامپروری دراستان کرمانشاه طی سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و تسهیلات مناسبی نیز دراین راستا برای رونق دامپروری به  دامداران استان اختصاص یافته است.
مهندس منصوری با اشاره به عملکرد خوب دامپزشکی استان در کنترل بیماری های دامی گفت : دامپزشکی کرمانشاه مجموعه ای تلاش گر می باشد که ازعملکرد مطلوبی نیز برخوردار استو عملا نیز نشان داده است در مواقع بحرانی بسیار متعهدانه عمل می نماید.
دکترسید محسن دستور نیز طی این دیدار با اشاره به مجموعه وظایف سازمان دامپزشکی کشوربویژه وظایف نظارتی این سازمان گفت: وجود یک دامپزشکی قوی و فنی می تواند ضمنارتقاء بهداشت دامی و انسانی در شکوفایی اقتصادی کشور نیز نقش ایفا کند.
دیدار با استاندار کرمانشاه
دکتر سید محسن دستور با همراهی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان به دیدار استاندار کرمانشاه رفت.
مهندس داوود هاشمی در این دیدار ضمن اعلام رضایت از فعالیت های دامپزشکی کرمانشاه گفت: دامپزشکی استان فعالیت های خوبی را در سطح وسیع در بخشهای مختلف استان انجام می دهد . وبا توجه به این که استان ما هم عشایر درون کوچ و هم دامداری های متعددی را چه به شکل روستایی و چه صنعتی دارد بنابراین می طلبد که در هر 3 بخش یک برنامه منسجم ، درست و برنامه ریزی شده ای باشد که بتواند این 3 بخش را هدایت و برنامه ریزی کند.
استاندار ادامه داد : در رابطه با کارهای دامپزشکی از 2 سال قبل بحث آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی مطرح بود که انجام گرفت اما ضرورت دارد که کارهای وسیع و گسترده تری انجام گیرد چون ما مسئله مرز را داریم ، ورود دام مریض در واقع بحث هایی را بدنبال دارد و دامپزشکی بایستی کنترل و نظارت کافی بر این مساله و نیز اقلامی که در حوزه دامپزشکی قرار می گیرند را داشته باشد .همچنین دزمینه خدمات رسانی بهداشتی توجه کافی به دام عشایر را داشته باشد زیرا انسانهایی هستند که نیاز به کمک دارند ، شاید سطح علم و آگاهی آنها مثل صنعتی ها آنقدر بالا  نباشد که بتوانند نیاز خودشان را مرتفع نمایند واین کار ، خدمات ویژه ای را می طلبد.
ایشان درپایان خاطر نشان نمودند : در حال حاضر دامپزشکی استان در وضعیت خوبی قرار دارد اما نیاز دارد که کارهای بهتر و بیشتری را نیز انجام دهد.
دکتر سید محسن دستور نیز با قدردانی ازاستاندار کرمانشاه بابت حمایت های وی از مجموعه دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: این حمایت ها باعث شده است نسبت به سالهای قبل پیشرفت قابل توجهی را در ساختاردامپزشکی کرمانشاه نسبت به گذشته شاهد باشیم که همین امر سهم بسزایی را در رضایت مندی مخاطبین داشته است.
دکتر دستور در ادامه با اشاره به وظایف سازمان دامپزشکی خواستار توجه بیشتر استاندار به دامپزشکی استان شده و خاطرنشان نمودند : هرچقدر به بخش دامپزشکی توجه بیشتری مبذول شود به یقین در ارتقاء کیفیت و خدمات رسانی به مخاطبین موثر خواهد بود.
در این دیدار که در محل دفتراستانداری کرمانشاه برگزار گردید رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ، مدیرکل حوزه ریاست سازمان دامپزشکی کشور ،معاون استاندار، مدیرکل دامپزشکی استان ، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در دامپزشکی استان و رییس روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور حضور داشتند.  
شرکت در نشست خبری

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد : کاهش 40 درصدی کشتارگاههای سنتی

در ابتدای این نشست دکتر سید محسن دستور گفت : یکی از برنامه هایی که امسال بعنوان برنامه اصلی در سازمان دامپزشکی کشور مطرح هست مسائل مربوط به کنترل کیفی محصولات و عرضه محصول سالم برای مصرف کنندگان است که کارهای مختلفی نیز در این زمینه انجام شده ، هرچند که در سالهای گذشته نیز این برنامه انجام شده اما امسال با توسعه فعالیتی که در این قسمت تعریف شده ، در حال انجام برنامه هایی هستیم با این هدف که بتوانیم محصولی را که تولید می شود، از زمان تولید در مزرعه های پرورش تا زمانی که مراحل مختلف را طی می کند تا به دست مصرف کننده ها برسد قابل رد یابی باشد و از همان ابتدا نظارت لازم انجام شود .یعنی در دو حوزه بتواند اطمینان مصرف کنندگان را تامین کند ، یکی کنترل، از بعد آلودگی به مواد بیولوژیک مثل میکروبها ، قارچها و عواملی که می تواند سبب واگیرداربودن آن باشد و دیگری از بعد مواد آلاینده و باقیمانده های دارویی و سموم و سایر آلاینده ها و عوامل قارچی .
وی در پاسخ به سئوال مطرح شده مبنی برکمبود نیروی انسانی در اداره کل دامپزشکی استان گفت : ما با کمبود نیرو مواجه هستیم ودر حال انجام اقداماتی هستیم و سهمیه ای نیز امسال به این امر اختصاص یافته تا نیروی انسانی را در حد نیاز تامین کند و آنچه در سطح ملی اعلام شده بیش از 420 نفر است .
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: آزمایشات مربوط به غربال‌گری در 10 استان در حال انجام است و تجهیز مراکز آزمایشگاهی یکی از برنامه‌هایی است که باید به آن توجه کرد.
وی با اشاره به ساماندهی کشتارگاه‌های کشور تصریح کرد: ساماندهی چندین کشتارگاه‌ را در دست داریم و در تلاشیم کشتارگاه‌ها را طی برنامه‌ای طولانی از حالت سنتی خارج و به کشتارگاه واجد شرایط مبدل کنیم.
ایشان با بیان اینکه کشتارگاه طیور به طور کامل صنعتی شده‌اند، تصریح کرد: 220 واحد کشتارگاه طیور در کشور وجود دارد که 40 مورد دیگر در دست اقدام داریم.
وی با بیان اینکه در حوزه دام 60 واحد صنعتی راه‌اندازی شده است، گفت‌: پیگیر افزایش تعداد اینکشتارگاه‌ها هستیم و توانسته‌ایم 40 تا 45 درصد کشتارگاه‌های سنتی را در این بخش کاهش دهیم.
رئیس سازمان دامپزشکی‌ کشور گفت: در استان کرمانشاه 12 کشتارگاه سنتی و 2 کشتارگاه صنعتی وجود دارد و تلاش بر این است که کشتارگاه‌های سنتی و غیر بهداشتی از چرخه تولید خارج شوند.
دکتر دستور در ادامه هدف از سفر به استان کرمانشاه را بازدید ازفعالیت های دامپزشکی، دیدار با مسئولین استان، استاندار ، نمایندگان و همکاران بخشدولتی و خصوصی دانست.
دیدار با مسئولین ستادی و روسای شبکه دامپزشکی شهرستان های تابعه
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جمع مسئولین ستادی و روسای شبکه  دامپزشکی شهرستان های تابعه گفت : وضعیت دامپزشکی استان طی سالهای اخیرتغییر کرده و پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه های فنی و اداری در این اداره کل حاصلشده است.
دکتر دستور در ادامه با اشاره به مجموعه دیدارهای صورت گرفته بانماینده ولی فقیه وامام جمعه محترم کرمانشاه ، مسئولین استان، بویژه استاندار کرمانشاه ، معاون استاندار، و ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان گفت :مجموعه مسئولین استان تعامل بسیار مثبت و سازنده ای با دامپزشکی استاندارند.
ایشان بیان داشتند: نقش شما می تواند نقش موثری باشد ، هم از نظر کاری که ارائه می شودو هم از نظرنوع برخورد و پیگیری هایی که وجود دارد ، منتهای مراتب نوع کاری که شما انجام می دهید و آن احساس رضایتی که برای ارباب رجوع بوجود می آورید می تواند علاوه بر رضایت پرورگار ، توجیهی باشد برای مسئولین که در همه این موارد      می تواند نقش موثر و خوبی را در نتیجه کاری که ما باید بدست آوریم داشته باشد .
دکتر دستور کمبودنیروی فنی و اداری و ناوگان خودرویی را از جمله مسائل و مشکلات مجموعه دامپزشکی       استان های سراسر کشور به حساب آورد و گفت: در شرایط فعلی تنها راهکار سنجیده رفتنبه سمت خصوصی سازی و اعمال نظارت های عالیه توسط بخش دولتی می باشد.
در ایندیدار مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه، معاونین و نماینده ولی فقیه اداره کلدامپزشکی استان کرمانشاه نیزبه ترتیب به ارائه گزارش هایی از فعالیت های شاخصاداره کل ، مباحث فنی و اداری و نظارت شرعی پرداختند.
دیدار با کارکنان شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه
دکتر دستور پس از نشست خبری با کارکنان شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه دیدار و از قسمتهای مختلف این شبکه که به تازگی ساختمان آن بنا گردیده است بازدید نمود. وجند تن از کارکنان نیز ضمن خوشامد گویی به دکتر دستور به بیان دیدگاههای خود در زمینه های مختلف پرداختند .
به اطلاع می رساند ساختمان این شبکه در زمینی به مساحت 1500 متر مربع و با زیر بنایی در حدود 400 متر در سال 1390 بنا گردیده است .
دیدار با رییس دانشکده دامپزشکی و رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه
دیدار با رییس دانشکده دامپزشکی و رییس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه پایان بخش سفر دکتر دستور را به خود اختصاص داد .
 دکتر دستور در این دیدار، خصوصی سازی را امری بسیارمهم در ساختار دامپزشکی کشور به حساب آورد و گفت : برای تحقق این مهم به دنبال شعارنیستیم، بلکه به واقعیت و روح عمل فکر می کنیم.
وی افزود: می بایست به سمتیبرویم تا وظایفی که امکان اجرای آن در بخش خصوصی وجود دارد واگذار شود و البتهتاکید هم داریم واگذاری ها اصولی صورت بگیرد.
دکتر دستور افزایش فارغ التحصیلاندانشگاهی در رشته دامپزشکی و محدود شدن کارها در بخش خصوصی را تهدید کننده بازارکار بخش خصوصی دامپزشکی به حساب آورد و گفت:مخالفت خود را با افزایش بی رویه فارغالتحصیلان اعلام نموده ایم، اما راهکار مناسب در این زمینه ایجاد بازار کار رقابتیدر بخش خصوصی است.
در ادامه نیز دکتر دستور از مکانهای آزمایشگاهی و دیگر قسمتهای دانشکده به همراه دکتر قشقایی رییس دانشکده دامپزشکی بازدید بعمل آورد.

نظر شما
ادامه