کد خبر: ۱۰۵۹۷

حکیم مهر - معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: با توجه به اپیدمیولوژیک بیماری در ایران، در تمام موارد حیوان گزیدگی، باید حیوان گزنده را مشکوک به هاری تلقی کرد.
جواد اعلمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در 6 ماه نخست سال  35 هزار قلاده سگ در خراسان‌رضوی علیه بیماری هاری واکسیناسیون شدند.

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی افزود: با توجه به نامگذاری دومین روز از هفته با عنوان «دامپزشکی و مقابله با بیماری‌های مشترک» پیش‌بینی واکسیناسیون بیش از 50 هزار قلاده سگ صاحب‌دار تا پایان سال در برنامه‌های مبارزه با هاری این مجموعه قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر نیز این موضوع در طرح توسعه خدمات بهداشتی و درمانی دام‌های روستایی و عشایری استان در حال انجام است.

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی ادامه داد: بر این اساس گروه‌های دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون رایگان حیوانات برای پیشگیری از بروز بیماری هاری که یک بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان است اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هاری، بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی است که صد در صد کشنده اما به راحتی قابل پیشگیری است.

اعلمی افزود: تمام حیوانات خونگرم اهلی و وحشی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند ‌اما، درجه حساسیت در بین گونه‌های مختلف حیوانات متفاوت است.

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: با توجه به اهمیت این بیماری و مخاطرات آن برای انسان و حیوان در سال گذشته تعداد 5 هزار و 380 قلاده سگ معدوم شدند و در شش ماهه اول امسال نیز 2 هزار و 738 مورد معدوم شده است.

اعلمی تاکید کرد: با توجه به اپیدمیولوژیک بیماری  در ایران، در تمام موارد حیوان گزیدگی، باید حیوان گزنده را مشکوک به هاری تلقی کرد و اقدامات بهداشتی لازم را بلافاصله بر روی فرد حیوان گزیده انجام داد.

 

نظر شما
ادامه