کد خبر: ۱۰۶۱۵

حکیم مهر - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به همایش ملی هاری، از فوت سالانه 55 هزار نفر در دنیا بر اثر هاری خبر داد.

دکتر مرضیه وحید دستجردی به مناسبت برگزاری همایش ملی هاری که به همت وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی و بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست در استان البرز برگزار شد، پیامی صادر کرد.

در متن این پیام آمده است: بازپدیدی و نوپدیدی بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان موجب نگرانی جهانیان شده و به‌عنوان تهدیدکننده جدی سلامت انسان‌ها در جهان مطرح شده است.

تغییر در ساختار ژنتیکی ویروس‌ها خود به‌عنوان مهم‌ترین علت در شدت بیماری‌زایی، تهدیدی دیگر برای جامعه بشری است، تغییرات زیست محیطی به‌دلیل افزایش جمعیت استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، گسترش کشاورزی و تغییرات آب و هوایی از عوامل مهم دیگر در گسترش این بیماری‌ها هستند.

ردپای وجود بیماری هاری را در قدیمی‌ترین مستندات طب می‌توان یافت و هنوز هم به‌عنوان یکی از معضلات بشریت در بسیاری از کشورها مطرح است. نه‌تنها در بین بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، بلکه بین سایر بیماری‌های عفونی، هاری اهمیت خاصی دارد که دلیل آن مرگ و میر 100 درصد در انسان و حتی حیوانات مبتلا است.

اگرچه سالانه 55 هزار نفر به‌دلیل هاری در دنیا فوت می‌کنند، ولی در کشور ایران با توجه به وجود مراکز درمان پیشگیری هاری با حضور کارکنان آموزش دیده و اقدامات و پیگیری‌های لازم که به‌طور رایگان و شبانه‌روزی برای موارد حیوان گزیده انجام می‌شود، به‌رغم ثبت بیش از 135 هزار مورد انسانی حیوان گزیده در سال 90، شاهد ابتلا به هفت مورد به هاری بوده که این موارد نیز قابل پیشگیری بوده‌اند، اما به‌دلیل عدم مراجعه به موقع شاهد ابتلا و مرگ آنها بوده است.

روز هفتم مهرماه، 28 سپتامبر به‌عنوان روز جهانی هاری فرصت مناسبی برای ارتقاء هکاری‌های بین بخشی و ارتقاء آگاهی جامعه و گروه‌های در معرض خطر این بیماری است تا با مشارکت تمامی سازمان‌ها و نهادهای مسئول و جامعه بتوان گام‌های مؤثرتری در مهار این بیماری برداشت.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه