کد خبر: ۱۰۶۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مازندران، آذربایجان غربی، ریگان، اصفهان و سبزوار

 

توجه به ضوابط و قوانین بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، گامی موثر درکاهش عوامل مخاطره آمیز جهت پرورش آبزیان


مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان مازندران با ارسال گزارشی عملکرد این اداره را تشریح نمود.

باباعلیان افزود : با عنایت به پیش بینی های بعمل آمده ازسوی این اداره درابتدای سال جاری ، تحقق عملکرد در حوزه مراقبت فعال وغیر فعال مراکز تکثیر وپرورش آبزیان شامل مراکز (تکثیر گرمابی ، تکثیر دریایی ، تکثیر خاویاری ، تکثیر زینتی ،ومزارع پرورش گرمابی وسردآبی ) 76% بوده است .

وی خاطر نشان ساخت دراین راستا با پیگیری ها وتلاش های های صورت گرفته توسط همکاران شاغل درحوزه ستاد وشبکه های دامپزشکی شهرستان هااز 660 مورد بازدید میدانی ، تعداد 11335 نمونه شامل( اسپرم ، مایع تخمدانی ، لارو، بچه ماهی وماهی) از مراکز یادشده اخذ  ومورد بررسی قرار گرفت .

باباعلیان یادآوری نمود: با توجه به اهمیت پایش کمی وکیفی آب مزارع تکثیر وپرورش آبزیان تعداد 988 نمونه آب نیزاز مزارع اخذ گردید .

وی در ادامه اظهار داشت : از تعداد 4363 نمونه ماهیان گرمابی اخذ شده از مزارع پرورش ماهیان گرمابی بیشترین آلودگی مربوط به انگلهای داکتیلوژیروس ،ژیروداکتیلوس وتریکودینا وکمترین آلودگی مربوط به انگل های لرنئا ودیپلوستوموم بوده است .

این مقام مسئول در پایان اظهار امیدواری نمود : توجه به مقررات بهداشتی وقرنطینه ای مدنظر سازمان دامپزشکی کشور وبکاربستن این گونه موارد توسط مدیران مراکز تکثیر وپرورش آبزیان استان درمزاع  ،گامی موثر درکاهش عوامل مخاطره آمیز دراین گونه مراکزوارتقاء سطح بهداشتی فراورده های تولیدی آبزیان وپویایی اقتصادی خواهد داشت .

 

------------------------------------------

 

در مناطق عشایری استان آذربایجان غربی :
ارائه بیش از 700مورد خدماتی بهداشتی ، درمانی دامپزشکی رایگان


ابیش از 700مورد خدمات بهداشتی ، درمانی دامپزشکی رایگان در مناطق عشایری استان آذربایجان غربی ارائه شده است.
اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی در راستای مبارزه با بیمایهای دامی  ومشترک بین انسان و دام با هماهنگی سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه شهداء اکیپ های ویژه را با بهره گیری از دامپزشکان بخش دولتی وخصوصی جهت ارائه خدمات دامپزشکی اعم از  (معاینه ، نسخه نویسی ، واکسیناسیون ومشاوره و.....) در طی شش ماهه  سال 91 بصورت رایگان به مناطق عشایری استان اعزام  نموده واقدام به ارائه خدمات بهداشتی درمانی 745 مورد نموده است.

--------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:
پوشش 100 درصدی واکسیناسیون تب مالت در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: دام‌های سبک در بیش از 200 روستای شهرستان ریگان زیر پوشش 100 درصدی واکسیناسیون تب مالت قرار گرفتند.
حجت‌الله جعفری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیماری برسلوز یا تب مالت یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که به عنوان یک بیماری باکتریایی دام بوده و توسط باکتری‌های خانواده بروسلا رخ می‌دهد.
وی گفت: این بیماری علاوه بر قابل انتقال بودن از جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی اهمیت دارد، این بیماری از طریق تماس مستقیم با خون، ترشحات رحمی حیوان آلوده و مصرف فرآورده خامی آلوده به انسان منتقل می‌شود.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان خاطر‌نشان کرد: این بیماری در دام علامت چندانی نداشته و علائمی از جمله سقط جنین‌، تورم بیضه و مفاصل می‌توان از جمله یافته‌های بالینی در دام اشاره کرد.
این مسئول گفت: این بیماری در انسان سبب ایجاد علائمی از جمله تب مواج، لرز شدید، درد در ناحیه عضلات و سیستم اسکلتی بدن، تورم بیضه‌ها و مشکلات گوارشی در انسان می‌شود.
جعفری ابراز داشت: غالب مردم شهرستان ریگان به حرفه دامداری به عنوان‌ شغل اول یا دوم اشتغال دارند و تأمین نیازهای معیشتی مردم این شهرستان از طریق دامپروری انجام می‌پذیرد، ‌لذا توجه به اصول و پروتکل پیشگیری و کنترل بیماری‌های دام از جمله بیماری بروسلوز‌ یکی از رویکردهای با اولویت شبکه دامپزشکی این شهرستان است.
وی افزود: به همین منظور از ابتدای سال جاری در قالب عملیات‌های بخش دولتی و خصوصی شهرستان 155 هزار و 839 رأس دام سبک شهرستان و‌ 5 هزار و 169 رأس دام سنگین واکسینه شدند.
این مسئول تصریح کرد: قابل ذکر است ‌طی عملیات‌های مذکور پوشش 100 درصدی واکسیناسیون دام سبک در بیش از 200 روستای شهرستان ریگان انجام پذیرفت و این درصد پیشرفت عملیاتی یکی از مهم‌ترین راهکارهای کنترلی این بیماری در شهرستان تلقی می‌شود.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان عنوان کرد: از شهروندان درخواست داریم برای پیشگیری از این بیماری از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و غیر بهداشتی از جمله شیر خام، پنیرهای سنتی، بستنی، خامه، شیرینی های خامه ای و... پرهیز کنند.
جعفری گفت: همچنین از دامداران‌ درخواست داریم در صورت برخورد با مواردی از جمله سقط جنین و یافته‌های بالینی با شبکه دامپزشکی این شهرستان هماهنگی لازم را به عمل آورند.
وی بیان داشت: همچنین رعایت اصول مدیریت بهداشتی دامداری‌ها، ضدعفونی به موقع جایگاه نگهداری دام و توجه به اصول قرنطینه و کنترل ورود و خروج دام به دامداری‌ها و انجام هماهنگی و دریافت گواهی بهداشتی حمل دام از دامپزشکی از جمله موارد کنترلی این بیماری است.
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان با اشاره به راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان افزود: با توجه به رویکردهای نوین در سیستم اداری برای تسریع و بهبود ارسال و دریافت آمار و اطلاعات مربوط به وظایف محوله و ارسال سریع مکاتبات اداری این سیستم برای اتصال شبکه دامپزشکی این شهرستان با اداره کل دامپزشکی استان کرمان طراحی و راه‌اندازی شده است.
جعفری افزود: بدیهی است با راه‌اندازی این سیستم و جایگزین شدن آن به جای روش‌های سنتی نامه‌نگاری مراحل مختلف سیکل مکاتبات از جمله نامه‌های دریافتی و ارسالی و در دست اقدام از طریق این سیستم انجام می‌پذیرد.
این مسئول عنوان کرد: همچنین از دیگر مزایایی این سیستم می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، افزایش ضریب حصول اطمینان در ارسال و دریافت نامه‌ها و تسهیل در انجام هر چه بهتر و سریعتر وظایف تعریف شده اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اتخاذ تمهیدات لازم به منظور تسریع در پاسخگویی درخواست‌های همشهریان از مهم‌ترین تدابیر این شبکه است، لذا با راه‌اندازی این سیستم امکان کاهش زمان در نامه‌نگاری و رعایت اصل تکریم ارباب رجوع فراهم می‌شود.

---------------------------------

 

در جشنواره شهید رجایی استان اصفهان:
اداره کل دامپزشکی استان اصفهان حائز دو رتبه نخست شد


اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی پس از ارزیابی شاخص های عمومی و اختصاصی ودر دو بخش، رتبه اول را در مجموع دستگاههای اجرایی استان کسب کرد.
جشنواره شهید رجایی با حضور استانداراصفهان ،برخی از نمایندگان استان، معاونان استاندار و مدیران دستگاه‎های اجرایی در سالن اجتماعات کوثر،مجموعه فرهنگی ورزشی وحدت ارتش، اصفهان برگزار شد.
در این جشنواره دستگاه‎های برتر استان انتخاب و از سوی استاندار اصفهان با اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر و هدایایی از مدیران دستگاه‎های اجرایی تجلیل به عمل آمد.در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در دو  بخش بیشترین ارتقاء رتبه سال نود نسبت به سال قبل در اهتمام به ارتقاء سطح دستگاه اجرایی  استان ومحور استقرار توسعه دولت الکترونیک در گروه موسسات وسازمانهای وابسته، رتبه اول را در جشنواره شهید رجایی به خود اختصاص داد.در این جشنواره همچنین از کارمندان نمونه دستگاههای اجرایی استان  در سال 90 تجلیل شد.

----------------------------------

 

نظارت بهداشتی بر تولید و بسته بندی 4 میلیون و 500 هرار کیلو گرم گوشت سفید در کشتارگاه های طیور سبزوار 


رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت : با توجه به اهمیت تولید گوشت سالم درسلامت و امنیت غذایی احاد جامعه در طی 6 ماهه سال جاری تعداد   2516799  قطعه مرغ در کشتارگاه های طیور شهرستان با حضور و نظارت ناظرین بهداشتی دامپزشکی ، کشتار  مقدار  4428479  کیلو گرم گوشت استحصالی برابر ضوابط و مقررات بهداشتی بعداز بسته بندی و قطعه بندی به بازار عرضه گردیده است .
دکتر جغتایی اعلام کرد : دراین راستا مقدار 48436  کیلو گرم گوشت مرغ غیر قابل مصرف بدلیل بیماری و عوامل دیگر در کشتارگاه ها توسط ناظرین بهداشتی دامپزشکی از چرخه مصرف خارج  ومعدوم شده است .
وی گقت : شهرستان  سبزوار دارای 528 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت  4979000 قطعه پرورش در دوره پرورشی می باشد . که در طی 6 ماهه سال جاری تعداد  9529000  قطعه  جوجه در مرغداریها پرورشی جهت کشتار به کشتارگاه های طیور شهرستان و سایر شهر های دیگر منتقل شده است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر دامپزشک همکار
|
-
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
0
0
کاش دامپزشکی اذربایجانغربی قدری هم به بهداشت قصابیها میرسید بوی تعفن قصابی از دور استشمام میشود حتی قبل از اینکه وارد قصابی شوید
نظر شما
ادامه