کد خبر: ۱۰۶۴

حکیم مهر -  رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: 50 تا 70 درصد شیر کشور به صورت غیربهداشتی و سنتی تولید می‌شود و باید صنایع تولید شیر استاندارد در کشور افزایش یابد.

 

شهاب‌الدین صدر در اولین سمینار سلامت شیر از تولید تا مصرف و اهمیت تغذیه‌ای آن اظهار داشت: وضعیت تولید و مصرف شیر در کشور با آن چیزی که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به حدود160 کیلوگرم در سال برای هر فرد برسد فاصله زیادی دارد.
وی با بیان اینکه در سال جاری 5/9 میلیون تن شیر در کشور تولید شده است، افزود: متأسفانه فقط 40 تا 50 درصد این میزان در صنایع شیر و تولیدات فرآورده‌های آن تولید می‌شود و بقیه آن به روش‌های غیر بهداشتی تولید و مصرف می‌شود.
صدر تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌های کشور به سمت ایجاد صنعت پیشرفته برای تولید شیر سالم برود. اگر 4 تا 5 میلیون تن شیر که در صنایع شیر تولید می‌شود را تقسیم به 70 میلیون نفر کنیم به هر نفر 70 کیلوگرم می‌رسد و این عدد فاصله زیادی با عدد پایان برنامه پنجم توسعه یعنی 160 کیلوگرم دارد.
وی ادامه داد: باید موضوع سلامت شیر در شورای عالی سلامت مطرح شود که متأسفانه در 5 سال اخیر فقط 2 جلسه از این شورا تشکیل شده است. شورای عالی سلامت 12 عضو دارد که 10 عضو آن وزیر هستند.
صدر با بیان اینکه شیر از پایه‌های مهم سلامت جامعه است، گفت: در مورد سلامت آن باید همکاری بین‌بخشی صورت گیرد. چرا که باید از زمان تهیه شیر تا زمان زنجیره انتقال آن همکاری‌های گسترده بین‌‌بخشی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت هر مقداری که سرمایه‌گذاری کنیم موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگر می‌شود ادامه داد: میانگین سن ابتلا به پوکی استخوان در کشور 40 تا 50 سال است در حالی که این میزان در کشورهای توسعه یافته بالای 70 سال است. لذا هزینه‌های کشور در حوزه سلامت با عدم توجه به موضوع پیشگیری بیشتر می‌شود.
صدر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در کشورهای مختلف از جمله انگلیس در سال 1920 به دلیل اهمیتی که برای شیر قائل بودند تشکیلاتی غیر دولتی ایجاد کردند که بدون صرف بودجه دولتی می‌تواند تمام پروسه تولید تا توزیع شیر را کنترل کند و این کار با مشارکت مردم و بخش خصوصی انجام می‌شود. ضمن اینکه وزارت بهداشت نیز بر عملکرد آنها نظارت می‌کند.
وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی از ایجاد این سازمان تشکیلات در کشور که می‌تواند وزارتخانه‌های مختلف را در یک سازمان گرد هم جمع آورد حمایت می‌کند.
صدر با بیان اینکه در کشور و در 30 سال اخیر کارخانه‌های تولید شیر رشد کرده‌اند، گفت: متأسفانه هنوز با حداقل استاندارد مطلوب بسیار فاصله داریم.
صدر با بیان اینکه امسال سال اصلاح الگوی مصرف نام گرفته است، گفت: مصرف شیر باید بهینه شود. 30 تا 40 درصد تولید شیر فقط در صنایع تولید می‌شود و 50 تا 70 درصد آن به صورت غیر بهداشتی و نگهداری نامناسب توزیع و مصرف می‌شود که این زمینه باید اصلاح شود و اصلاح آن از مصادیق بارز اصلاح الگوی مصرف است.
وی افزود: از مهر ماه سال گذشته قیمت شیر تغییری نداشته است.

 

نظر شما
ادامه