کد خبر: ۱۰۶۵۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمانشاه

 

بزرگداشت هفته دامپزشکی همزمان با جشن دانشجویان جدیدالورود در رشته دامپزشکی


 به مناسبت هفته دامپزشکی و آغاز ترم تحصیلی جدید مراسمی در دانشکده علوم ، دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم رئیس دانشکده دامپزشکی استان با محکومیت اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) و همچنین تبریک هفته دامپزشکی و شروع ترم تحصیلی جدید و خیرمقدم به دانشجویان جدیدالورود به توضیحاتی درخصوص رشته دامپزشکی پرداخت و گفت : دامپزشکی با تمام حیطه های زندگی ارتباط داشته و ما علاوه بر اینکه متعهد به درمان آلام حیوانات هستیم ، با روان مردم نیز ارتباط تنگاتنگی داریم بطوریکه یکی از نقش های مهم دامپزشکی بحث نظارت بهداشتی در سالم بودن فرآورده های لبنی و خام دامی است .
دکتر قشقایی همچنین به جنبه های اقتصادی دامپزشکی و نقش آن در سلامت و بازده واحد ها اشاره نمود و بیان داشت که حضور دامپزشکی در کاهش بیماری ها و به تبع آن در افزایش تولید نقش مهم و اساسی را در جامعه دارد .
در ادامه دکتر امیری معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان نیز به بیان وظایف سازمان دامپزشکی کشور پرداخت و عنوان نمود که بعد از صنعت نفت ، سرمایه های دام و طیور کشور در درجه اول اهمیت بالایی قرار داشته و حفظ و حراست از این سرمایه ها جزء وظایف سازمان دامپزشکی کشور است.
وی همچنین به بحث بهداشت و نظارت بر فرآورده های خام دامی اشاره نموده و آنها را جزء عرصه های دامپزشکی برشمرد و اظهار داشت : می بایستی در این حوزه طوری سیاسیت گزاری و عمل شود که شعار دام سالم ، غذای سالم ، انسان سالم تحقق یابد .


دکتر امیری ادامه داد : در بحث تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های دامی نیز باید طوری عمل شود که در گوشت و سایر فرآورده های مصرفی مرتبط به دامپزشکی اثری از باقیمانده دارویی وجود نداشته باشد و در این راستا نیز دامپزشکی در تلاش بوده و هست تا با آزمایشاتی که در آزمایشگاه های مرجع انجام می شود علاوه بر نظارت های عمومی ،  به صورت آزمایشگاهی نیز این مسئله را کاملاً کنترل نماید.
این مراسم که در سالن آمفی تئاتر شماره 2 دانشکده علوم دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار گردید دانشجویان جدیدالورود و جمعی از مسئولین و اساتید دانشگاه رازی و معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان حضور داشتند.

 

---------------------------------

 

دیدار صمیمانه مدیرکل دامپزشکی استان با مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه


به مناسبت هفته دامپزشکی و 14 مهر ماه ، روز ملی دامپزشکی دکتر پرور به دیدار مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه رفته و به ارائه توضیحاتی درخصوص وظایف و عملکرد دامپزشکی و درخواست انعکاس آن از طریق رسانه های در اختیار صدا و سیما پرداخت.


در ابتدای این دیدار مدیرکل دامپزشکی استان وظایف گسترده دامپزشکی را بیان نموده و گفت : سازمان دامپزشکی کشور 2 نقش اساسی و مهم را بر عهده دارد . اولین وظیفه حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور و به تبع آن ، منطقه و دومین وظیفه اش بحث ارتقاء بهداشت عمومی و در واقع مقابله و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد . نقش اول اقتصادی است و با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که در حوزه دام و طیور کشور صورت گرفته که بعد از صنعت نفت بیشترین سرمایه گذاری در این حوزه بوده و حفظ این سرمایه ملی بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است . که با پیشگیری و واکسیناسیون بموقع این سرمایه را حفظ کرده و در تلاش است که بتواند در بحث تولید و همچنین خودکفایی محصولات دامی و کشاورزی گام های اساسی را بردارد.
دکتر پرور ادامه داد : وظیفه دوم نقش بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور است که از 1709 بیماری که تاکنون شناخته شده است چیزی در حدود 832 مورد این بیماری ها قابلیت انتقال به انسان را دارد که این مسئله بیانگر این است که تقریباً 50% این بیماری ها از دام و فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود که این بحث و مقابله با بیماری ها مربوط به حوزه کاری سازمان دامپزشکی کشور است .
وی در پایان ضمن تشکر از همکاری صدا و سیمای مرکز کرمانشاه خاطرنشان نمود که ما هنوز در کلان شهری مانند کرمانشاه معضل کشتارهای غیربهداشتی را داریم که انتظار دامپزشکی استان از صدا و سیما اینست که در بحث فرهنگ سازی موارد پیش گفته و انعکاس عملکردهای دامپزشکی ، همچون همیشه دامپزشکی را یاری نماید.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه نیز با تشکر از خدمات مجموعه دامپزشکی استان و همچنین تبریک هفته دفاع مقدس به بیان توضیحاتی در خصوص انواع رسانه ها پرداخته و به نقش و رسالت هر یک از آنها اشاراتی نموده و گفت : ما به دنبال گفتمانی هستیم که کم تأثیر نباشیم و نکات پنهان و غفلت فعالیت ها را به یک شکل خاص به مجموعه مدیران استان تقدیم کنیم و هرجا که احساس کنیم زاویه پنهانی وجود دارد با یک درایت خوب هنری به دوستان کمک نموده و تلاش ما اینست که همه حوزه ها و در یک کلیت همه سازمانها و ادارات و ارگان ها را بعنوان نظام مقدس جمهوری اسلامی می بینیم و تفاوت و مرزی هم بین آنها قائل نیستیم.
شریفی ادامه داد : در یک کلیت ما به این مأموریت می نگریم و هرجا احساس کنیم که کاری در توان ماست ، در چارچوب وظایف و رسالت رسانه ای قطعاً کمک خواهیم نمود و حوزه فعالیت دامپزشکی هم به شکلی و بعبارتی خروج مأموریت شما محصولاتی است که در سبد خانواده ها قرار می گیردو تأثیر خاصی هم در رژیم غذایی همه مردم دارد و یقیناً ما نیز در حد توان و امکانات کمک خواهیم نمود و در این راستا همه باید کمک کنند و ما باید در تلاش باشیم که با فرهنگ سازی مناسب تفکر سنتی مردم را درخصوص تهیه گوشت مصرفی تغییر داده و به سمت صنعتی که کاملاً تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی است هدایت نمائیم و به هر حال در این حوزه نیاز به فرهنگ سازی مناسب و برنامه ریزی شده احساس می شود.
ایشان بحث پیشگیری از بیماری ها را نیز بسیار لازم و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد که در صورت عدم پیشگیری ، هزینه های جبران ناپذیری بر ما تحمیل خواهد شد.
وی در پایان گفت : صدا و سیمای مرکز کرمانشاه با تمام توان خود آماده خدمت رسانی به همه سازمان ها و ارگان ها بوده و دامپزشکی هم که مستقیماً با سلامت و بهداشت دام و متعاقب آن با مردم و شهروندان سروکار دارد از این قاعده مستثنی نمی باشد.

 

--------------------------------------

 

حضور سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه در اولین روز هفته دامپزشکی در مدارس آموزش و پرورش ناحیه3


مراسم گرامیداشت هفته دامپزشکی با حضور سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه در دبستان شهید یزدان بختیاری و دبیرستان استقلال ، از توابع آموزش و پرورش ناحیه3 برگزار شد
نخستین روز از هفته دامپزشکی، شنبه هشتم مهرماه 91 با حضور سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه، مسئول روابط عمومی اداره دامپزشکی استان و جمعی از همکاران فرهنگی در دبستان یزدان بختیاری و دبیرستان استقلال ناحیه3 برگزار شد.
در این مراسم واعظی سرپرست روابط عمومی اداره دامپزشکی استان ضمن تشکر از همکاران توضیحاتی را در خصوص برنامه های اجرایی هفته دامپزشکی ارائه داد و در خصوص این هفته به ایراد سخن پرداخت.
در ادامه دکترحیدری سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه در جمع همکاران و دانش آموزان پیرامون مسائل بهداشت عمومی دامپزشکی و همچنین رعایت نکات بهداشتی در خصوص نگهداری از حیوانات و پرندگان خانگی و همچنین بهداشت دام و طیور به ایراد سخنرانی پرداخت.
سرپرست شبکه شهرستان کرمانشاه اظهار داشت : امروزه دربیشترجوامع ، خرید و نگهداری حیوانات و پرندگان خانگی رواج یافته است و این امر باعث بروز و شکل گیری بیماری های انگلی، ویروسی و قارچی شده که متاسفانه با تماس مستقیم و غیر مستقیم به انسان منتقل می شود و باعث مشکلات بهداشتی در جامعه می گردد..
حیدری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه استان کرمانشاه قطب مهمی از نظر تولیدات دامی چون، پشم، ،شیر و سایر لبنیات دامی و عشایری است، گفت : کارگاههای مختلف فرآوری این محصولات پیش بینی شده و اقدامات اولیه ایجاد این کارگاهها نیز انجام گرفته است.
وی به نقش دامپزشکی در کنترل بیماری های مشترک بین انسان و حیوان اشاره واظهار داشت: بیش از 800 نوع بیماری قابل انتقال شناسایی شده است که در تمامی آنها نقش دامپزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سلامت فرآورده های خام دامی و اهمیت آن ها را در سلامت و امنیت غذایی مرهون زحمات دامپزشکی دانست.
وی به تشریح نکات لازم در نگهداری حیوانات خانگی پرداخت و افزود در صورت مشاهده رفتارهای غیر طبیعی، حتما به دامپزشک مراجعه و از وضیعت سلامتی آنان اطمینان حاصل نمایند.

این مقام مسئول در پایان به برنامه های اجرایی هفته دامپزشکی اشاره نمود و طی سخنانی خواستار توجه مسئولین به رعایت موارد بهداشتی و اطلاع رسانی به دانش آموزان مدارس شد و از تعامل و همکاری مسئولین آموزش و پرورش تشکر و قدردانی نمود.
در پایان از سوی همکاران و دانش آموزان مدارس مذکور سئوالاتی مطرح گردید که توسط دکتر حیدری پاسخگویی شد.
همچنین در اجرای این مراسم در مدارس مذکور برنامه هایی اهم از سرود دانش آموزی و جشن شکوفه ها برگزار شد و بسته های فرهنگی در بین کلیه دانش آموزان توزیع گردید
شایان ذکر است روزهای هفته دامپزشکی با شعارهای " توسعه خدمات دامپزشکی ، حفظ اشتغالزائی دامداران" و " تأمین بهداشت دام ، حفظ سرمایه دامی " و " تأمین بهداشت فرآورده های دامی ، تولید غذای سالم " و ...  از هشتم تا چهاردهم  مهرماه دنبال می شود.
شعار امسال دامپزشکی نیز " تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی با منشاء دامی " می باشد.

نظر شما
ادامه