کد خبر: ۱۰۶۵۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی و کرمان

 

نصب بنرهای اطلاع رسانی روز ملی دامپزشکی در 50 نقطه مشهد


بنرهای اطلاع رسانی روز ملی دامپزشکی در 50 نقطه مشهد نصب شد.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با انتشار این خبر اعلام کرد : این بنرها در ابعاد 4*3 در خیابان اصلی مشهد و با هماهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری نصب شده است و از جمله وسایل مناسب ایجاد ارتباط با شهروندان جهت اطلاع رسانی رزو ملی دامپزشکی می باشد.

 

-------------------------------

 

کدگذاری زنبورستان های خراسان رضوی با استفاده از سامانه GISآغاز شد

 

باتوجه به گستردگی زنبورستانها و اهمیت کنترل بیماری های زنبورعسل، طرح کدگذاری زنبورستان های استان در قالب سیستم GIS جهت اجرای سیستم پایش بیماریهای زنبورعسل همزمان با طرح آمارگیری از زنبورستان های استان آغاز
شد.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی همزمان با هفته دامپزشکی، با اعلام این خبر اظهار داشت: در این طرح اطلاعات مورد نظر شامل؛ طول و عرض جغرافیایی، کد استان،
شهرستان، زنبورستان، تعداد و نوع کندو ( صنعتی یا بومی )، مشخصات زنبوردار و نوع بیماری مشاهده شده در زنبورستان جمع آوری و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و این اطلاعات به عنوان اطلاعات پایه برای تمامی برنامه ریزی های دامپزشکی استان علیه بیماری های زنبور عسل بکار گرفته خواهد شد.
دکتر سیدرضا دیانت مقدم اعلام داشت: در حال حاضر بیش از120 هزار کندو و 1600 نفر  بهره بردار فعال در سطح استان به امر تولید عسل اشتغال دارند.
وی در ادامه با اشاره به 423 بازدید انجام شده از مزارع پرورش طیور استان افزود: از ابتدای امسال تا کنون، دامپزشکی استان بر 37 میلیون جوجه ریزی در سطح مرغداری های استان نظارت داشته و در همین مدت بیش از 210میلیون دوز واکسن برای مقابله با بیماری های طیور و پیش گیری از بروز آنها در صنعت مرغداری مصرف شده است.
دیانت از مرغداران و کلیه پرورش دهندگان طیور خواست تا توصیه های دامپزشکی را در جهت پیشگیری از ابتلای واحد پرورشی خود به بیماری های مختلف رعایت کنند.

 

---------------------------------

 

آغاز طرح پلاک کوبی دام با پلاکهای بارکد دار در کرمان


مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از آغاز طرح پلاک کوبی دام با پلاکهای بارکد دار در کرمان خبر داد. 
دکتر غلامرضا زید آبادی در جمع خبرنگاران گفت: از جمله اقدامات انجام شده توسط دامپزشکی کرمان می توان به اجرای چند طرح پایش انواع فرآورده های خام دامی شامل پایش گوشت مرغ، شیر و تخم مرغ  و همچنین بررسی تقلبات شیر نام برد.
وی تاکید کرد: عدم کشتار دام در سطح معابر توسط مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد تا خود مردم دچار مشکل نشوند و البته انجام این کار در معابر بسیار کم شده است.
زیدآبادی در خصوص  آمار کشتارگاه های موجود در استان کرمان گفت: در 16 شهرستان حوزه شمال استان 20 کشتارگاه دام وجود دارد که تا یک سال آینده در همه شهرستان ها کشتارگاه احداث خواهد شد.
این مسئول از نبود کشتارگاه در دو شهرستان ریگان و فهرج خبر داد و افزود: در این شهرستان ها کشتار دام به روش سنتی انجام می شود که این امر می تواند در شیوع بیماری های دامی تاثیر بسزایی داشته باشد.
زیدآبادی گفت: طرح هویت دار کردن دام ها در شهرستان فهرج که دارای 70 هزار راس دام سنگین است، از روز گذشته با پلاک کوبی هزار راس دام آغاز شده که در صورت اجرای این طرح در چهار شهرستان شرق استان کرمان گام بزرگی در زمینه جلوگیری از قاچاق دام برداشته می شود.
وی  اجرای طرح لیبل گذاری گوشت خبر داد و افزود: طرح لیبل گذاری گوشت نیز از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و در استان کرمان و شهرستان فهرج نیز در حال انجام است.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه طرح لیبل گذاری گوشت در شش شهرستان استان کرمان اجرا شده، بیان کرد: برنده اصلی اجرای این طرح مردم بوده و از این پس می توانند با اطمینان خاطر بیشتری گوشت را مصرف کنند.
وی در ادامه با اشاره به وجود بعضی مشکلات در حوزه دامپزشکی استان کرمان گفت: پراکندگی این استان و لزوم پوشش بهداشت و نظارت دام ها کار ما را سخت تر می کند و مسئله قاچاق دام از استان سیستان و بلوچستان و از مرزهای شرقی کشور، باعث می شود که با چالش هایی روبه رو شویم.
زیدآبادی اظهار داشت: البته با تلاش نیروی انتظامی و همکاری دستگاه ها، در ماه های اخیر قاچاق دام به استان کرمان کاهش داشته و امیدواریم با همکاری بیشتر، این امر کمتر صورت گیرد.
وی افزود: مردم نباید دام را از دوره گردان خریداری کنند، اکیپ های نظارتی ما در مراکز اصلی و میادین فروش دام حضور دارند و در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده و مردم باید همکاری کنند تا مشکلی به وجود نیاید.
زیدآبادی افزود: هم استانی ها هنگام خرید گوشت می توانند تاریخ تولید و بهترین زمان مصرف را که بر روی برچسب ها ذکر شده مشاهده کرده و پس از اطمینان از تازه بودن گوشت اقدام به خریداری آن کنند.
این مسئول مهمترین دلیل استقبال شهرداران از اجرای این طرح را ناشی از نگرش بهداشتی آن ها به مسائل سلامت دانست و از سایر شهرداران استان کرمان خواست تا اهتمام بیشتری به اجرای این طرح داشته باشند.
وی با اشاره به 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی در پایان گفت: شعار امسال دامپزشکی تضمین سلامت و امنیت غذایی است و در سال جاری در راستای افزایش سطح امنیت غذایی استان اقدامات خوبی در این اداره کل صورت گرفته است.

نظر شما
ادامه