کد خبر: ۱۰۶۶۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گیلان، کردستان، خراسان جنوبی، اردبیل، بناب و بوشهر


 معاون دامپزشکی گیلان:
725 تن مرغ سبز در گیلان تولید شد


معاون فنی مدیر کل دامپزشکی گیلان از تولید 725 تن مرغ بدون ‌آنتی‌بیوتیک «سبز» در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: گیلان استان برتر کشور در تولید مرغ سبز است.
محمد‌تقی عدالت‌زاده به مناسبت 14 مهر روز دامپزشکی در جمع خبرنگاران خبرگزاری‌های استان با بیان اینکه در این روز ایرانی‌ها از گذشته برای سلامت حیوانات خود دعا می‌کردند، اظهار کرد: این امر به دلیل اهمیت سلامت حیوانات برای آنها بوده است.

وی افزود: از سال 76 توسط فرهنگستان ایران 14 مهر به عنوان روز دامپزشکی نامگذاری شد.

این مسئول فعالیت دامپزشکی کشور را از سال 84 ذکر کرد و ادامه داد: دامپزشکی یکی از قدیمی‌ترین تشکیلات دولتی است که همواره به ایمنی، بهداشت و سلامت جامعه توجه می‌کند.

وی درباره فعالیت‌های دامپزشکی در سلامت دام ابراز کرد: با فعالیت‌هایی که دامپزشکی انجام داد، مجامع بین‌المللی پذیرفتند که ایران سالم‌ترین محصولات دامی تولید شده دنیا را دارد.

عدالت‌زاده جایگاه دامپزشکی در اقتصاد ملی و بهداشت عمومی را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: از سال 71 بهداشت فرآورده‌های دامی به دامپزشکی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه دامپزشکی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا محصولات پروتئینی شامل گوشت، مرغ و ماهی در بسته‌بندی و با هویت بهداشتی برای کمک به اقتصاد جامعه و کاهش ضایعات عرضه شود، خاطرنشان کرد: دامپزشکی دارای سه شاخصه مهم کرامت انسانی، بخش خصوصی و تولید است.

معاون فنی مدیر دامپزشکی گیلان مهم‌ترین وظایف این نهاد را کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور ذکر کرد و یادآور شد: ارتقای سلامت بهداشتی از طریق نظارت بر کارخانه‌های پروتئینی، مرغداری، دامداری، کشتارگاه‌ها، مراکز عرضه وارده فرآورده‌های خام دامی از دیگر وظایف مهم دامپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد کشتار دام در گیلان به صورت صنعتی انجام می‌شود ابراز کرد: دو کشتارگاه صنعتی دام در استان وجود دارد که یک کشتارگاه دیگر در لنگرود در حال احداث است.

عدالت‌زاده با اشاره به تعطیلی 31 کشتارگاه سنتی دام در گیلان خاطرنشان کرد: اکنون پنج کشتارگاه سنتی دیگر در استان باقیمانده که با افتتاح کشتارگاه صنعتی لنگرود آنها نیز به تدریج تعطیل می‌شوند.

وی این کشتارگاه‌های سنتی را در شرق گیلان بیان کرد و گفت: سه کشتارگاه سنتی در رودسر و بقیه نیز در املش و لنگرود هستند.

این مسئول وجود کشتارگاه‌های سنتی در استان را زائد خواند و متذکر شد: با توجه به ظرفیت موجود کشتارگاه‌های صنعتی دیگر نیازی به کشتارگاه‌های سنتی در گیلان نیست.

وی درباره تولید مرغ سبز در گیلان افزود: در گیلان 15 واحد مرغداری در زمینه تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک فعالیت دارند که در این راستا رتبه نخست و برتر کشوری را داریم.

عدالت‌زاده با تصریح بر اینکه 40 درصد مرغ سبز در گیلان مصرف می‌شود، اذعان کرد: 60 درصد مرغ سبز تولید گیلان دارای متقاضی از دیگر استان‌های کشور است.

وی از تولید 724 تن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در نیمه نخست امسال در گیلان خبر داد و یادآور شد: در این مدت مقدار 8 هزار و 357 تن گوشت قرمز نیز استحصال شد.

معاون فنی مدیر دامپزشکی گیلان تولید 17 هزار و 217 تن مرغ را از دیگر فعالیت‌های استان ذکر کرد و متذکر شد: این مقدار مرغ از میزان کشتار 10 میلیون و 35 هزار قطعه طیور استحصال شده و در هنگام بازرسی و کنترل از کشتارگاه‌ها مقدار 339 تن مرغ ضبط شده است.

وی با اشاره به وجود 3 هزار و 400 واحد مراکز عرضه فرآورده‌های دامی در گیلان افزود: از این مراکز 26 هزار و 500 مورد بازرسی صورت گرفت و تخلفات برخی از این واحدها به مراجع فضایی معرفی و 107 مورد حکم صادر شد.

به گفته عدالت‌زاده در مدت مذکور در نتیجه بازرسی‌های مراکز عرضه مقدار 37 هزار و 750 کیلوگرم انواع محصولات دامی، پروتئینی و ... ضبط شد.

 

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان اعلام کرد :
واکسیناسیون 8.5 میلیون دام علیه 11 نوع بیماری مشترک


مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در سال گذشته 8.5 میلیون رأس دام استان علیه 11 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام واکسیناسیون شدند.
کامران زیباکردار در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان در سنندج با اشاره به فعالیت‌ها و وضعیت دامپزشکی استان در سال گذشته و امسال اظهار داشت: ایجاد بهداشت عمومی و امنیت غذایی، مقابله با بیماری‌های واگیردار و جلوگیری از بیماری‌های خارجی و مقابله با بیماری‌های قابل انتقال و مشترک بین انسان و دام که روز به روز در حال گسترش است از مهم‌ترین اهداف این اداره‌کل است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان به انجام برنامه واکسیناسیون سراسری علیه 11 نوع بیماری مورد هدف در استان اشاره کرد و گفت: بررسی و مراقبت با بیماری‌های دام به ویژه بیماری‌های واگیردار و مختل‌کننده، شناسایی دام‌های مبتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند سل، تب مالت، مشمشه، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و مراکز تهیه و توزیع، کنترل وضعیت بهداشتی مراکز دامی و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از اولویت‌های اداره‌کل دامپزشکی کردستان است.

زیباکردار با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر بسیاری از وظایف دامپزشکی استان به بخش خصوصی واگذار شده است، تصریح کرد: استان کردستان خوشبختانه در سال‌های اخیر در زمینه کاهش تلفات بیماری‌های واگیردار موفق بوده چراکه تلفات ناشی از بیماری‌ها می‌تواند خسارت‌های زیادی وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: استان کردستان در زمینه فرآورده‌های خام دامی نسبت به سال‌های گذشته و در مقایسه با استان‌های کشور بهداشتی‌تر است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: در سال گذشته برای 8.5 میلیون دام علیه 11 نوع بیماری مشترک انسان و دام واکسیناسیون انجام شده است.

زیباکردار تصریح کرد: بیماری هاری بیماری مشترک انسان و دام از خطرناک‌ترین بیماری دنیا است که درمان ندارد و خوشبختانه در این زمینه با همکاری بین‌بخشی علیه این بیماری‌ها اقداماتی صورت گرفته است.

وی تب مالت و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، آنفولانزای پرندگان و مشمشه را از دیگر بیماری‌های مشترک انسان و دام استان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه فرهنگ غذایی در هفت سال گذشته از مصرف مرغ زنده به سمت مرغ‌های بسته‌بندی شده و گوشت بسته‌بندی شده سوق داده شده است.

 

-----------------------------------------

 

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد :
فعالیت 11 کلینیک دامپزشکی در خراسان جنوبی


رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان جنوبی از فعالیت 11 کلینیک دامپزشکی در استان خبر داد.
محمود قربان‌زاده در نشست خبری اظهار کرد: همچنین 14 داروخانه دامپزشکی، هفت مرکز واکسیناسیون، یک آزمایشگاه و دو مرکز پخش دارو، واکسن و مواد بیولوژیک نیز در استان مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: سعی ما بر این است تا در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، خوسف، زیرکوه و خضری کلینیک دامپزشکی راه‌اندازی کنیم.

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه نظام دامپزشکی متولی بخش خصوصی دامپزشکی است، ادامه داد: در حال حاضر 270 نفر عضو شورای نظام دامپزشکی استان هستند که از این تعداد 248 نفر مرد و 22 نفر زن هستند.

قربان‌زاده تصریح کرد: از این تعداد 70 نفر مدرک دکترای دامپزشکی دارند و 31 نفر کارشناس، 143 نفر کاردان دامپزشکی و 26 نفر تکنسین دامپزشکی هستند.

وی اضافه کرد: 69 درصد اعضا در بخش خصوصی و 31 درصد اعضا نیز در بخش دولتی فعالیت می‌کنند.

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان جنوبی بحث اشتغال را در شورای نظام دامپزشکی استان مهم دانست و ادامه داد: تلاش ما فراهم کردن فرصت‌های شغلی به ویژه برای فارغ‌التحصیلان بومی است.

قربان‌زاده از 3 میلیون و 278 هزار و 236 مورد درمان، جراحی و نمونه‌گیری از انواع دام و طیور استان در شش ماه نخست امسال خبر داد.

وی یادآور شد: همچنین 46 میلیون و 523 هزار و 500 دوز واکسن نیز توسط بخش خصوصی برای پیشگیری از بیماری‌های بخش طیور در نیمه نخست امسال انجام شده است.

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان جنوبی از اجرای طرح توسعه مبارزه با بیماری‌ها در مناطق عشایری و روستایی توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: در این راستا 716 هزار و 735 نوبت دام علیه بیماری‌های واگیردار دامی توسط بخش خصوصی واکسینه شدند.

 

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:
بروز بیماری‌های دامی سیر نزولی یافته است/کشتارهای غیر‌مجاز در اغما


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در بروز و ظهور بیماری‌های دامی و کنترل آنها شاهد سیر نزولی و روند کاهندگی بوده است.
دکتر صادق صالحی در آستانه روز دامپزشکی اظهار داشت: از تلاش‌ها و زحمات دو خبرگزاری فارس و ایرنا در پوشش مطلوب و به موقع اخبار و رخدادهای دامپزشکی استان قدردانی می‌کنیم که با بالاترین حجم خبر تولیدی و انتشار آن سبب شدند تا دامپزشکی استان در امر اطلاع‌رسانی جزو سه استان برتر باشد.

وی به حوزه فعالیت دامپزشکی و عمده اقدامات انجام شده اشاره کرد و یادآور شد: ما در دو حوزه مبارزه با بیماری‌های دامی و حوزه نظارتی ورود موفقی داشتیم به طوری که با تامین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی توانستیم سلامت جامعه را نیز برقرار کنیم و مردم با ایمنی بیشتر در سلامت تغذیه خود اطمینان داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به وظیفه نظارتی و توزیع و پخش فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت سفید و قرمز، ماهی و خوراک دام خاطرنشان کرد: نظارت بر بهداشت و سلامت بودن آنها با تلاش‌ اکیپ‌های سیار و ثابت در تمام استان انجام می‌شود.

صالحی گفت: ما در شش ماه اول امسال موفق شدیم بیماری‌ها و بروز آن را به حداقل برسانیم به طوری که ما در این استان با سیر نزولی وقوع بیماری‌های دامی و طیور مواجه هستیم.

این مسئول گزارش‌های ارائه شده در خصوص بیماری تب برفکی به عنوان بیماری مهلک و به حداقل رساندن سایر بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: مجموعه کشت و صنعت مغان که مهمترین مرکز دامپروری کشور و حتی عظیم‌ترین مجموعه در سطح خاور میانه است دو سال است که در مهار و ریشه‌کنی بیماری‌ها حاد دامی موفق عمل کرده و به رغم آنکه ما در نقطه مرزی با آذربایجان با کانون آلودگی و بیماری‌های دامی روبرو بودیم اما با مراقبت‌های انجام شده کوچکترین آسیب‌ و تهدیدی را در این زمینه در استان اردبیل شاهد نبودیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در پایان سخنان خود اظهار داشت: در بخش نظارت بر بهداشت مرغداری‌ها نیز علاوه بر اجرای طرح‌های واکسیناسیون با مراقبت‌های شایسته سعی کردیم از بروز بیماری‌های اپیدمی در صنعت مرغ استان جلوگیری کرده تا صنعت مرغ استان گرفتار مشکلات و نارسایی‌ها نشود.

 

-------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب خبر داد :
کشف 1800 کیلوگرم گوشت غیرمجاز در بناب


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب گفت: در مدت شش ماه نخست امسال 4 هزار و 844 مورد از مراکز عرضه گوشت بازرسی انجام یافته که طی آن یک‌هزار و 857 کیلوگرم گوشت غیرمجاز کشف و معدوم شده است.
مهدی حامی در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بناب با ارائه گزارشی از وضعیت اتلاف سگ‌های ولگرد و نحوه عرضه گوشت و شیر مجاز در شهرستان اظهار کرد: موضوع اتلاف سگ‌های ولگرد روند مطلوبی را طی نمی‌کند و قرار بود برای جمع‌آوری آنها مرکز نگهداری احداث شود که هنوز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود هم‌اکنون تعداد یک‌هزار و 300 قلاده سگ صاحب‌دار در این شهرستان وجود داشته باشد که از این تعداد مقرر شده بود تا پایان شش ماه نخست سال جاری 300 قلاده واکسیناسیون ضدهاری شوند اما در این مدت 360 قلاده یعنی 120 درصد از سهمی اختصاصی واکسیناسیون شده است.

حاکی افزود: در مدت شش ماه نخست امسال 4 هزار و 844 مورد از مراکز عرضه گوشت بازرسی انجام یافته که طی آن یک‌هزار و 857 کیلوگرم گوشت غیرمجاز کشف و معدوم شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب اظهار کرد: در این ارتباط شش فقره پرونده متخلفان به دادگاه ارجاع شده و سه باب مغازه پلمب شده و یک مرکز جمع‌آوری شیر نیز تعطیل شده است.

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد نسبت به سال‌های قبل کاهش نسبی تخلف در مراکز عرضه گوشت و شیر و همچنین افزایش چشمگیر تعداد بازرسی و کنترل را داشته‌ایم.

حامی ضمن تقدیر و تشکر از همکاری صمیمانه ریاست دادگستری و دادستان شهرستان بناب اذعان کرد: با وجود کمبود نیروی انسانی، همیشه و همه جا آماده نظارت و کنترل مراکز تهیه و توزیع مواد گوشتی و شیری هستیم.

وی تصریح کرد: در خصوص تخلفات بهداشتی افراد که با سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارد، هیچگونه اغماض و چشم پوشی نسبت به متخلفان نخواهیم داشت.

 

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر مطرح کرد :
هشدار دامپزشکی برای ذبح بهداشتی دام در ایام عید قربان


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از مردم خواست در ایام عید قربان برای ذبح دام خود مسائل بهداشتی را رعایت کرده و این اقدام را در کشتارگاه‌ها انجام دهند.
مرتضی بحرانی در نشستی خبری به مناسبت روز دامپزشکی اظهار داشت: کشتار دام در خانه کار صحیحی نیست و از نظر بهداشتی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم دام را در کشتارگاه‌ها ذبح کنند.

وی افزود: کشتارگاه‌های استان در ایام عید قربان به صورت کشیک فعال خواهند بود و خانواده‌ها می‌توانند برای انجام قربانی به کشتارگاه‌ها مراجعه کنند.

جمع‌آوری دستفروشان مواد غذایی بر عهده شهرداری است

بحرانی گفت: اگر مواد غذایی در مکانی ثابت عرضه شود بازرسان اداره‌کل دامپزشکی می‌توانند در صورت تخلف این واحدها مراجعه کرده و با آنان برخورد کنند اما در مورد دستفروشان این موضوع صدق نمی‌کند و وظیفه شهرداری است که با آنان برخورد کند.

وی بیان داشت: شهرداری قول‌هایی برای این کار داده اما متاسفانه تاکنون اقدام مهمی در این زمینه صورت نگرفته هر چند برای جمع‌آوری دستفروشان آماده همکاری با شهرداری هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در پاسخ به سوالی در مورد کیفیت مواد غذایی که به صورت دستفروشی عرضه می‌شود تصریح کرد: ما کیفیت خوب برخی آبزیان که به صورت دستفروشی عرضه می‌شود را رد نمی‌کنیم.

وی گفت: بازرسان مستقر در کشتارگاه‌ها هستند و بر روند کشتار دام نظارت دارند ضمن اینکه در سطح اداره هم بازرسانی داریم که آموزش‌های لازم را دیده‌اند و به عنوان ضابطین دستگاه قضا کار می‌کنند ولی تعداد بازرسان کافی نیست.

44 تن فرآورده خام دامی در استان بوشهر ضبط و معدوم شد

بحرانی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال 44 هزار و 389 کیلوگرم فرآورده‌ها‌ی خام دامی در استان بوشهر ضبط و معدوم شدند.

وی بیان داشت: فاز نخست واکسیناسیون تب برفکی از اول مهر ماه در استان آغاز شد و تاکنون در 150 واحد که دام وجود دارد این کار انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی بوشهر گفت: تاکنون 4 هزار و 744 رأس دام سنگین واکسینه شدند و کار واکسیناسیون تا 25 روز کاری ادامه خواهد داشت.

بحرانی افزود: تا پایان اجرای این طرح 19 تا 27 هزار رأس دام سنگین را در استان بوشهر تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار می‌دهیم.

 

نظر شما
ادامه