کد خبر: ۱۰۶۶۷

حکیم مهر - سرانه مصرف میگو در ایران به پنج گرم هم نمی‌رسد و 90 درصد میگوی تولیدی ایرانی صادر می‌شود.

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان درباره ورود میگو به سفره‌های مردم ایران گفت: با توجه به شرایط سخت صادرات و تحریم‌های بین‌المللی باید تلاش شود تا میگو وارد سفره‌های مردم ایران شود.

بهروز کاکاوند با اشاره به اینکه در حال حاضر 90 درصد میگیوی ایران صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف داخلی این محصول حتی به پنج درصد هم نمی‌رسد.

وی به حجم بالای واردات گوشت قرمز و مرغ اشاره کرد و افزود: ماهی و میگو در فهرست غذایی مردم ایرانی بسیار ناچیز است و با همه تلاش و تبلغیات این مجموعه سرانه مصرف ماهی به هفت تا 7.5 کیلوگرم رسیده است که رقم بسیار ناچیزی است.

به گفته این مقام مسئول، صندوق توسعه آبزیان پیشنهادهای مختلفی را برای توسعه مصرف گوشت سفید مطرح کرده است، اما تصمیم‌گیرنده در این باره، شیلات یا دامپزشکی یا سایر تشکل‌ها نیستند، بلکه سازمان میادین تهران و شهرداری باید مجوز لازم را صادر کند تا میگوی ارزان قیمت راهی سفره ایرانی‌ها شود.

کاکاوند به لزوم اخذ مجوز توزیع میگو از شهرداری اشاره کرد و ادامه داد: طرحی به شهرداری ارائه شده تا در سراسر مناطق تهران و سایر شهرهای بزرگ مجوز توزیع میگو در میادین تهران دریافت شود تا این محصول خوراکی قابل دسترس برای عموم مردم شود اما هنوز مجوزهای لازم دریافت نشده است.

وی تصریح کرد: سازمان میادین با وجود انعقاد تفاهمنامه‌ای با صندوق هنوز این طرح را اجرایی نکرده است به همین دلیل بخش قابل توجهی از این محصول در اختیار دلالان است نه تولیدکننده.

کاکاوند از رضایت کامل شهردار تهران برای اجرای این طرح خبر داد و یادآور شد: بدنه شهرداری با اجرای این طرح موافق نیست به همین دلیل هنوز عملیاتی نشده است.

وی اظهار داشت: امید می‌رود با دسترسی آسان مردم به آبزیان خوراکی، همه تولید داخل صرف مصرف شود.

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان پیشنهاد کرد که با همکاری سایر ارگان‌های مربوط می‌توان سرانه مصرف این محصولات را آن قدر افزایش داد تا دیگر نیازی به واردات گوشت و خروج ارز از کشور نباشد.

 

نظر شما
ادامه