کد خبر: ۱۰۶۸۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل، گیلان و فارس

 

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل خبر داد :
تزریق 4 میلیون نفر سر واکسن برای دام‌های اردبیل


مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در نیمه اول امسال همکاران پرتلاش ما در دامپزشکی استان اردبیل 4 میلیون و 721 هزار نفر سر واکسن تزریق کردند.
دکتر صادق صالحی اظهار داشت: در استان اردبیل 6 میلیون واحد دامی در مناطق روستائی و عشایری و به شکل صنعتی نگهداری می‌شود که سازمان دامپزشکی برای آنها خدمات متنوعی ارائه می‌کند.

وی به خدمات‌دهی 189 دامپزشک، 97 تکنسین، 385 کاردان و 42 تکنسین رشته‌های مختلف دامپزشکی اشاره کرد و افزود: ما در تمام زمینه‌ها به شکل دولتی و غیردولتی و واحدهای دامی و دامپروری بخش خصوصی خدمات ارائه می‌کنیم و در حوزه‌های راه‌اندازی و ارائه خدمات داروئی از طریق داروخانه‌ها، مراکز مایه‌کوبی و واکسیناسیون سعی می‌کنیم در خدمت فعالان این عرصه باشیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با اعلام اینکه در سطح استان 14 کشتارگاه دام و طیور وجود دارد بیان داشت: از این تعداد دو کشتارگاه صنعتی دام در پارس‌آباد و اردبیل و پنج کشتارگاه صنعتی طیور فعالیت می‌کنند به طوری که در تمامی این کشتارگاه‌ها اعم از صنعتی و سنتی ذبح بهداشتی و شرعی با نظارت دقیق صورت می‌گیرد.

اردبیل 12 کشتارگاه سنتی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صالحی فعالیت 12 کشتارگاه سنتی را نیز در اردبیل یادآور شد و اذعان داشت: ما به مردم این اطمینان را نیز می‌دهیم که حضورمان در کشتارگاه‌های سنتی بر نحوه کشتار و سلامت دام بسیار دامنه‌دارتر و ملموس‌تر از کشتارگاه صنعتی است چرا که یقین داریم مردم ما باید از گوشت سالم و عاری از هرگونه بیماری استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه میانگین کشتار روزانه در دام سنگین 141 مورد و دام سبک 806 مورد است ادامه داد: استان اردبیل قابلیت تولید و فرآوری گوشت برای تامین سایر استان‌ها را دارد به طوری که در کشتارگاه‌های ما به صورت شناور حجم کشتار در فصلی از سال بالا رفته و شاهد صادرات گوشت کشتار شده از استان به سایر مناطق هستیم.

این دامپزشک در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش خروج دام‌های زنده از استان اردبیل نیز خبر داد و اظهار داشت: هر چند دام زنده و کشتار شده این استان را در تهران و سایر مراکز استان‌ها با مرغوبیت و قیمت مناسب می‌شناسند و از خرید آن استقبال می‌کنند اما ضرورت دارد با جلوگیری از خروج دام زنده با کشتار آن و بسته‌بندی‌های مناسب گوشت این استان با مارک سبلان به سایر نقاط عرضه شود که این خود در ایجاد اشتغال بسیار موثر خواهد بود.

صالحی به مقابله بی‌امان دامپزشکی با بیماری‌های مشترک دام و طیور با انسان اشاره کرد و افزود: ما واکسیناسیون رایگان را علیه بیماری‌ها با همکاری شبکه‌های دامپزشکی انجام می‌دهیم به طوری که ما کاهش چشمگیری را در شیوع بیماری‌های هاری، تب مالت، شاربون و بروسلوز شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: ما در مهار بیماری سل زیر نرم کشوری و بروسلوز در حد پائین‌تر از استانداردها قرار داریم و بیماری شاربون نیز بیش از دو سال است در این استان ریشه‌کن شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل همچنین از مهار بیماری تب برفکی نیز خبر داد و بیان داشت: ما در از بین بردن زمینه بیماری هاری نیز تلاش‌های موثری را انجام دادیم به طوری که در جمعیت عشایری و روستائی ما به دلیل وجود حیوانات و سگ‌های گزنده سعی داریم ابتلا به بیماری هاری را به حداقل برسانیم.

 

------------------------------

 

عضو شورای نظام دامپزشکی گیلان خبر داد :
وجود بیش از 850 بیماری مشترک دام و انسان


عضو شورای نظام دامپزشکی گیلان از وجود بالغ بر 850 نوع بیماری مشترک بین دام و انسان خبر داد.
دکتر حسین متقی‌طلب با تبریک فرا رسیدن 14 مهر روز دامپزشکی و پاسداشت تلاش‌های ارجمند کسانی که با نیت پاک وجودشان سوگند خورده‌اند تا در مسیر سلامت جامعه گام بردارند، اظهار کرد: شعار «سلامت اجتماعی» با گام‌های استوار و موثر فعالان عرصه امنیت غذایی به سر منزل مقصود می‌رسد.

*وجود بیش از 850 نوع بیماری شناخته شده مشترک بین دام و انسان

وی با اشاره به وجود بیش از 850 بیماری شناخته شده و مشترک بین انسان و دام افزود: رقم واقعی این تعداد بیماری بیش از آن است و دامپزشک در حرفه مقدس خود تنها رکن مهم در کاهش این بیماری‌های مشترک بوده که تلاش می‌کند بتواند سلامت جامعه و آسودگی و آرامش را برای هموطنان خود به ارمغان آورد.

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان افزود: پیرو این اهداف در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی و نیز اجرای ماده 94 قانون برنامه چهارم و واگذاری امور ممیزی بهداشتی به بخش خصوصی، شرکت ممیزی بهداشتی دامپزشکی توسعه اصلاح‌نژاد دام گیلان به عنوان نخستین مرجع صدور تاییدیه بهداشتی در استان از سال 88 تاکنون فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت فعالیت خود را با شعار «امنیت غذایی‌ـسلامت اجتماعی» آغاز کرده است، ادامه داد: این شرکت در مدت تاسیس خود توانسته است برای انطباق وضعیت بهداشتی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی با دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی از طرف مراجع ذی‌صلاح گام‌های موثری را بردارد که امروز شاهد شکوفایی آن در گیلان و کشور به منظور تامین امنیت غذایی شهروندان هستیم.

*فعالیت بیش از 1000 مرکز عرضه فرآورده‌های دامی در رشت

متقی‌طلب، توسعه اصلاح‌نژاد دام گیلان و کنترل بهداشتی وضعیت خودروهای حمل و نقل فرآورده‌های خام دامی با تخصیص کد شناسایی را از دیگر فعالیت‌های این مجموعه از سال 89 تاکنون عنوان کرد.

وی گفت: شرکت مذکور با شناسایی و زیرپوشش قرار دادن بیش از یک‌هزار مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در رشت و 700 خودروی حمل و نقل در گیلان توانسته است خدمات ارزنده‌ای را به شهروندان ارائه کند.

*فعالیت 850 دامپزشک در گیلان

عضو رسمی شورای نظام دامپزشکی گیلان با اشاره به فعالیت 850 دامپزشک عضو سازمان نظام دامپزشکی استان افزود: از این تعداد تحصیلات بالغ بر 320 نفر در مقطع دکترا و بقیه در دیگر مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی است.

وی با بیان اینکه اکنون در ظرفیت‌سازی وضعیت اشتغال دامپزشکان فارغ‌التحصیل در سیاست‌های کلان کشور با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: خروجی‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما با ظرفیت کار در جامعه همخوان نیست.

متقی‌طلب تصریح کرد: از آنجا که در واگذاری امور سازمان دامپزشکی کشور مانند دارو و درمان تاثیرات مثبتی را در سطح کشور شاهد بودیم، واگذاری امور اجرایی سازمان در حوزه بهداشت و قرنطینه از جمله نظارت بر امور ممیزی و بازرسی توسط شرکت‌های ممیزی نیز نتایج مثبت و قابل قبولی را دربرداشته است.

این دامپزشک گیلانی با اشاره به روند رو به رشد دامپزشکی در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی در سطح ملی و دغدغه‌های امنیت شغلی جوانان این مرز و بوم به ویژه در عرصه‌های دامپزشکی انتظار می‌رود مدیران سازمانی با شناخت کامل از جنبه‌های مختلف حرفه دامپزشکی به این صنعت نگاه کنند.

*ساخت داروها و واکسن‌های بیماری‌های نوظهور به دامپزشکی وابسته است

وی با بیان اینکه تمام صنعت دامپزشکی در حیطه درمان خلاصه نمی‌شود، یادآور شد: حرفه دامپزشکی تنها درمان احشام نیست بلکه پیشگیری و ساخت داروها و واکسن‌ بیماری‌های نوظهور نیز به دامپزشکی وابسته است.

متقی‌طلب تولید فرایندهای آزمایشگاهی داروهای انسانی را نیازمند تحقیق و پژوهش بر حیوانات دانست و گفت: جامعه باید با نگاه عمیق‌تری به این حرفه بنگرد.

وی یادآور شد: فرایندهای تحقیقاتی و نوآوری‌هایی که در این حرفه توسط فعالان بخش دامپزشکی در دنیا ارائه شده موجب تغییرات بنیادین در علم ژنتیک، تولید مثل، واکسن‌سازی و ... شده است.

عضو رسمی انجمن مشاوران مدیریت ایران به فرایند تلقیح مصنوعی در دنیا اشاره کرد و متذکر شد: این روش در دنیا برای بیشتر حیوانات استفاده می‌شود اما در ایران به دلیل کاربرد بهتر در دامپروری‌ها بیشتر در گاوداری‌ها محوریت یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در اسب‌داری‌ها و زنبورستان‌ها نیز می‌توان از این روش استفاده کرد، یادآور شد: در سال 87 نخستین تلقیح مصنوعی گوسفند در گیلان انجام شده است.

متقی‌طلب با تاکید بر شناخت بیشتر حرفه دامپزشکی به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته اظهار کرد: خروجی دانش‌آموختگان این حرفه علاوه بر درمان حیوانات می‌تواند تمام عرصه‌های علوم ژنتیک، تولید مثل، واکسن سازی، سلامت و بهداشت و قرنطینه، حفاظت از محیط زیست و ... را در بر داشته باشد.

وی طب دامپزشکی را برابر با طب اطفال خواند و اذعان کرد: در هر دو طب بیمار قادر به بیان مشکلات خود نیست و بر این اساس تبحر و حاذق بودن پزشک در تشخیص بیماری و ارائه مسیر درمان نقش به‌سزایی دارد.

این مسئول برخی از بیماری‌های نوظهور حیوانات را برشمرد و بیان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری سارس و غیره از جمله بیماری‌های نوظهور حیوانات هستند.

*توجه به آیات قرآن و احادیث در سلامت جامعه تاثیر دارد

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان با اشاره به شیوع بسیاری از بیماری‌ها مانند سارس در دنیا خاطرنشان کرد: آیات و احادیث اسلامی بهترین راهنما برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها است زیرا یک‌هزار و 400 سال پیش خداوند در قرآن مجید مصرف گوشت خوک را حرام فرمودند که این نشان دهنده مضر بودن این حیوان برای انسان است.

وی با بیان اینکه خوک میزبان واسط برای رشد عامل بیماری سارس است، ابراز کرد: در ایران به دلیل عدم پرورش خوک طبق آموزه‌های اسلامی این بیماری شیوع نیافته است در حالی که در بیشتر کشورهای بزرگ جهان مردم با این نوع بیماری‌ها دست و پنجه نرم کرده و جان خود را از دست می‌دهند.

 

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی فارس تاکید کرد :

ضرورت همکاری‌های بین‌بخشی در کنترل بیماری‌های دامی


مدیرکل دامپزشکی فارس بر ضرورت همکاری‌های بین‌بخشی در سطوح استانی و ملی و فراملی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های نوظهور قابل انتقال بین انسان و دام تاکید کرد.
دکتر احمدرضا تابع بردبار در حاشیه مراسم گرامیداشت روز دامپزشکی اظهار داشت: بی‌شک بنیان نهادن روز دامپزشک نشان از اهمیت و ضرورت تجلیل از مقام والای شاغلان این حرفه و تأکید بر نقش موثر آنها در ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه بوده و در حقیقت روز تجلی آرمان‌های به‌حق این قشر عظیم است.

وی ادامه داد: دامپزشکی حرفه‌ای با دامنه وسیع از فعالیت‌های مفید و مولد که در حاشیه خود دارای اشتغال فراوان، صنایع و صنوف مقتدر بوده که عامل پویایی اقتصادی، اجتماعی، و حتی سیاسی هر کشوری است.

این مسئول ادامه داد: دامنه فعالیت‌های دامپزشکی شامل تشخیص، مبارزه، مراقبت، پیشگیری، کنترل و ریشه‌یابی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و هرگز نباید نقش اساسی دامپزشکی را در سلامت جامعه فراموش کرد.

تابع بردبار تصریح کرد: مقوله بهداشت عمومی، سلامت و امنیت غذایی در جامعه بدون توجه به نقش دامپزشکی زنجیره‌ای ناقص است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس با بیان اینکه دامپزشکان و سایر رده‌های دامپزشکی ضمن حفظ و حراست از سرمایه عظیم دامی که منبع اصلی پروتیین غذایی است، امنیت روانی، غذایی و بهداشتی مردم را تضمین می‌کنند، تصریح کرد: آن چه در سفره آحاد مردم با منشأ دامی مانند گوشت، شیر و فرآورده‌های لبنی، تخم مرغ، عسل و غیره وجود دارد و با خاطر آسوده آن را مصرف می‌کنند، مرهون نظارت دقیق، مستمر و تلاش مجدانه و شبانه‌روزی این تلاشگران گمنام و بی‌ادعای عرصه بهداشت و سلامت است.

وی افزود: به طور قطع دامپزشکی در اقتصاد ملی و ارتقای بهداشت عمومی نقش بسزایی دارد که می‌توان به یکی از مؤلفه‌های توسعه یافتگی که همان سرانه مصرف پروتیین در جامعه است اشاره کرد.

تابع بردبار بیان کرد: اگر سلامت دام به عنوان ریشه سلامتی انسان‌ها را جدی بگیریم و از دامپزشکی حمایت کنیم می‌توانیم جامعه‌ای سالم‌تر و شاداب‌تر با زندگی بهتر داشته باشیم.

وی ضرورت همکاری‌های بین‌بخشی در سطوح استانی و ملی و فراملی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های نوظهور قابل انتقال بین انسان و دام توسط سرویس‌های دامپزشکی مقتدر و توانمند را به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار داد و گفت: از دلایل پیشرفت کشورها در بهداشت عمومی و اقتصاد ملی توجه ویژه به دامپزشکی و توازن دامپزشکی با صنعت، آموزش و تحقیقات است.

 

نظر شما
ادامه