کد خبر: ۱۰۷۶

حکیم مهر -  بنا بر یافته های یک تحقیق که اخیراً منتشر شده است، شمار بسیاری از انواع حیوانات و گیاهان برای مقابله با پدیده گرم شدن زمین مجبور به مهاجرت به مناطق شمالی و یا ارتفاعات هستند اما یک سوم از انها قادر به جابجایی سریع نخواهند بود و در نتیجه از بین خواهند رفت.
اسکات لواری از دانشگاه استانفورد و دیوید اکرلی از دانشگاه برکی در تحقیق خود محاسبه کردند که سرعت متوسط جابجایی حیوانات و گیاهان در سطح کره زمین 0.42 کیلومتر در سال در قرن بیست و یکم خواهد بود و این سرعت به نسبت سرعت گرم شدن زمین بسیار کم است.
گروه بین دولتی کارشناسان اب و هوا ی سازمان ملل متحد پیش بینی می کند که انتشار گازهای گلخانه ای به رغم افزایش ضعیف جمعیت و به کار گیری سریع فناوری های موثر و جدید افزایش خواهد یافت.
سرعت جابجایی جنگلهای مخروطی در کوهستان های مناطق حاره ای زیر حاره ای 0.08 کیلومتر در سال است اما این سرعت در مورد چمنزارها و بیابانها 1.26 کیلومتر در سال است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، تاثیر تغییرات آب و هوایی هم اکنون در پرندگان در اروپا مشهود است و انواعی که از این تغییرات بهره مند می شوند یک سوم شمار انواعی است که از آن متضرر هستند.
فردریک ژیکه یکی از محققان موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد در حالی که اخیرا دمای هوا کمتر افزایش یافته است جای بسی تعجب است که تا چه حد اثر تغییرات آب و هوایی بر روی پرندگان دارای لانه به ویژه در اروپا زیاد بوده است.
وی تصریح کرد نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که شمار انواعی که اثرات منفی تغییرات اب و هوایی بر روی انها قابل توجه بوده سه برابر شمار انواع پرندگانی است که از این مسئله سود جسته اند.
بدین ترتیب از میان صد و بیست و دو نوع پرنده، سی نوع پراکنده تر شده اند و شمارشان افزایش و شمار جمعیتی نود و دو نوع نیز کاهش یافته است. در مجموع پانصد و بیست و شش نوع پرنده در اروپا ساکن هستند.
محققانی که برای اولین بار اثار تغییرات اب و هوایی بر روی موجودات زنده را در سطح قاره ای مشخص کردند، می گویند تاثیرات بدتری می تواند رخ دهد در صورتی که تغییرات اب و هوایی همچنان ادامه یابد.
ریچارد گرگوری از انجمن سلطنتی حمایت از پرندگان انگلیس و یکی دیگر از محققان گفت ما باید سقف افزایش درجه حرارت را تا دو درجه حفظ کنیم در غیر این صورت تغییرات اب و هوایی اثرات مخربی بر سطح سیاره ما خواهد گذاشت.

 

نظر شما
ادامه