کد خبر: ۱۰۷۹۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی صومعه‌سرا، عنبرآباد، چهارمحال و بختیاری و کرمان

 

رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا خبر داد :
وجود 82 اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی در صومعه‌سرا


رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا از وجود 82 اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان خبر داد.
فتح‌الله عربانی‌مستقیم در جریان بازدید از مراکز و اماکن فرآورده‌های خامی در این شهرستان اظهار کرد: بازدید از این اماکن به صورت مکرر و با حضور و همراهی کارشناسان بهداشت و سلامت دام انجام می‌شود.

وی از وجود 82 اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی در صومعه‌سرا خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 563 بار از این اماکن برای کنترل بر موارد بهداشتی و سلامت بازرسی به عمل آمده است.

رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا با اشاره به تعداد صدور گواهی‌های بهداشتی حمل فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان بیان کرد: در مدت شش ماه نخست امسال بالغ بر یک‌هزار و 667 گواهی بهداشتی برای اماکن دامی صومعه‌سرا در راستای حمل فرآورده‌های خام دامی صادر شده است.

وی کارخانه‌های خوراک دام، طیور، آبزیان، پودر ماهی، بسته‌بندی و کشتارگاه‌های طیور را از جمله مشمولان صدور گواهی بر حمل برشمرد و تصریح کرد: پیش از صدور گواهی حمل تمام فرآورده‌های مذکور بازرسی می‌شوند.

به گفته عربانی‌مستقیم در بخش کارخانه‌های خوراک دام، طیور، آبزیان و پودر ماهی بالغ بر شش مورد، از دو کارخانه بسته‌بندی حدود 12 مرتبه و دو کشتارگاه طیور صومعه‌سرا نیز بالغ بر 48 بار از ابتدای سال جاری تاکنون بازرسی شده است.

وی با اشاره به تعداد مراکز بخش دارو، درمان و آزمایشگاه‌های دامی در صومعه‌سرا اذعان کرد: صومعه‌سرا دارای چهار داروخانه، چهار مرکز درمانی و سه مرکز مایه‌کوبی ویژه دام، طیور، آبزیان و ... است.

رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا، بازرسی و بازدید از عملکردهای این نوع مراکز دامی را نیز جزو وظایف اداره دامپزشکی عنوان کرد و ادامه داد: امسال با همکاری متخصصان اداره دامپزشکی صومعه‌سرا تعداد 21 مرتبه از مراکز داروخانه‌های دامی، 19 مورد مراکز درمانی دامی و 18 مرتبه از مراکز مایه‌کوبی بازرسی شده است.

وی با بیان اینکه صومعه‌سرا از مهم‌ترین مراکز تولید و پرورش پیله‌های کرم ابریشم در کشور محسوب می‌شود، افزود: مراحل پرورش و چگونگی نگه‌داری از کرم ابریشم نیز در مواردی خاص نیازمند کنترل موازین بهداشتی و پیشگیری از انواع بیماری‌هاست.

عربانی‌مستقیم کنترل بر بهداشت و سلامت کرم‌های ابریشم در حوزه بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی صومعه‌سرا را از دیگر مراکز مورد ارزیابی و بررسی عنوان کرد.

وی تعداد بازدید و مراقبت‌های انجام شده در بخش طیور صنعتی را هشت مورد و طیور بومی را سه مورد ذکر کرد و یادآور شد: تاکنون بالغ بر 160 عدد نمونه‌گیری از بخش طیور صنعتی و 210 عدد از طیور بومی صومعه‌سرا انجام شده است.

 

-----------------------------------

 

مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد:
دامپزشکی عنبرآباد با کمبود امکانات مواجه است


مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد گفت: دامپزشکی در حوزه جنوب کرمان و شهرستان عنبرآباد با کمبود امکانات مواجه است.
عنایت سالاری در جلسه تودیع و معارفه رئیس دامپزشکی عنبرآباد با اشاره به ظرفیت بالای این شهرستان در حوزه دام و دامپروری اظهارداشت: یک‌دهه خشکسالی مراتع ما را به نابودی کشانده است.به لطف خداوند وهمت دامداران در شهرستان عنبرآباد و کارکنان دامپزشکی، دامداری در این منطقه هنوز رونق دارد.

مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد با بیان اینکه دامپزشکی در حوزه جنوب کرمان و شهرستان عنبرآباد با کمبود امکانات مواجه است، تصریح کرد: اعتبارات دامپزشکی جنوب کرمان بسیار ناچیز است.

سالاری با اشاره به اهمیت ارتقای سیستم اداری دامپزشکی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: فرمانداران با همراهی نمایندگان مجلس باید به صورت جدی برای ارتقای آن وارد عمل شوند.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس سابق دامپزشکی عنبرآباد بیان داشت: دامپزشکی عنبرآباد همیشه با همکاری خوب سایر دستگاه‌های اجرای وظایف خود را با وجود کمبود اعتبارات به نحو احسن انجام داده است.

مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد گفت: با توجه به حجم بالای دام در عنبرآباد کشتارگاه دام در شأن این شهرستان نیست.

در این مراسم از زحمات نسیم دریجانی تقدیر و علی احمدی به عنوان رئیس جدید شبکه دامپزشکی عنبرآباد معرفی شد.

 

-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان تأکید کرد :
ضرورت راه‌اندازی کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها در کرمان


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به اهمیت ساماندهی کشتارگاه‌ها در این منطقه گفت: راه‌اندازی کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها در استانداری کرمان ضروری است.
ابراهیم توکلی در آیین تودیع و معارفه رئیس دامپزشکی عنبرآباد اظهارداشت: مسئولان شبکه‌های دامپزشکی در شهرستان‌ها باید با مسئولان محلی هماهنگ باشند.

وی با مهم خواندن هماهنگی با فرماندار برای رؤسای شهرستانی تصریح کرد: فرمانداران می‌توانند بسیاری از مشکلات و چالش‌ها را حل کنند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان عنبرآباد در حوزه دامپروری بیان داشت: حفظ سرمایه دامی از اولویت‌های شبکه دامپزشکی در شهرستان عنبرآباد خواهد بود.

توکلی خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی عنبرآباد به لحاظ وجود مناطق کوهستانی و صعب‌العبور با سایر شهرستان‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به اهمیت تامین بهداشت مواد غذایی مردم اذعان داشت: برای تامین بهداشت و امنیت غذایی مردم چالش‌هایی وجود دارد که باید با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی حل شود.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به اهمیت ساماندهی کشتارگاه‌ها در این منطقه گفت: راه‌اندازی کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها در استانداری کرمان ضروری است.

 

------------------------------------

 

دامپزشکی چهارمحال وبختیاری به سیستم ثبت اطلاعات بیماری آبزیان مجهزمی شود


مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از تجهیز این اداره کل به سیستم نرم افزاری جغرافیایی (GIS) برای ثبت بیماری های آبزیان همزمان با سراسرکشور در آینده ای نزدیک خبر داد.
ˈحمید مهریˈ افزود: با استفاده از این سیستم آمار و اطلاعات بیماری های مشاهده شده درمناطق، مزارع و واحدهای تولید وعرضه ماهی و آبزیان با ذکر مشخصات جغرافیایی ثبت می شود .

وی اظهارداشت: بر این اساس نقاطی که موارد ابتلا به بیماری های آبزیان درآن وجود دارد برای کارمندان شبکه دامپزشکی شناسایی و تصمیم گیری و برنامه ریزی برای مراقبت و مبارزه با این بیماری ها آسان تر می شود .

به گزارش ایرنا، بیماری های ویروسی IPN دربچه ماهی و VHS در ماهی های بالغ از بیماری های شایع آبزیان در استان است .

مهری تصریح کرد: هم اکنون این اداره کل به سیستم جغرافیایی دام و طیور مجهز و مناطق مبتلا به بیماری ها در روی سیستم مشخص است .

به گفته مهری 80 درصد از اقدامات و فعالیت های این اداره کل بصورت الکترونیکی انجام می شود .

هم اکنون 300 مزرعه پرورش ماهی و 30مرکز عرضه آبزیان درچهارمحال و بختیاری فعال است.


--------------------------------------

 

با تلاش بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی استان کرمان صورت گرفت :

واکسیناسیون بیش از 1 میلیون راس دام سبک علیه بیماری بروسلوز ( تب مالت ) در کرمان


رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از اتمام طرح واکسیناسیون دامهای سبک بر علیه بیماری بروسلوز در استان کرمان خبر داد. 
دکتر الهام پور محسنی نسب گفت: بروسلوز(تب مالت) به دلیل آثار اقتصادی در دامداریها و آثار اقتصادی و روانی طولانی مدت در جامعه انسانی مهمترین بیماری مشترک بین انسانی و دام می باشد.
وی با اشاره به اهمیت رونق صنعت دامپروری در ایجاد اشتغال و تامین امنیت غذایی گفت: یکی از عوارض اقتصادی بیماری بروسلوز سقط جنین است که می تواند موجب کاهش توجیه اقتصادی دامپروری گردد.
پورمحسنی نسب در مورد درمان این بیماری در انسان عنوان کرد: بیماری بروسلوز(تب مالت) از جمله بیماریهای مقاوم به درمان است به گونه ایی که درمان این بیماری بسیار طولانی مدت و دارای هزینهای گزاف درمانی وروانی برای جامعه و فرد می باشد.
وی بیان داشت: هزینه های از کار افتادگی یک فرد به مدت طولانی و هزینه های ناشی از پرستاری سایر اعضاء خانوده از فرد بیمار جزء مهمترین دلایل اهمیت این بیماری می باشد.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اهمیت دامهای سبک در انتقال بیماری تب مالت به دلیل تماس بیشتر این دامها با دامدار و اعضاء خانواده آنها اظهار  داشت: طرح واکسیناسیون دامهای سبک بر علیه بیماری برسلوز  از 15 شهریور ماه سالجاری آغاز شد و با واکسینه شدن 1 میلیون 303 هزار و 817 راس گوسفندو بز به پایان رسید .
وی با اشاره به اجرای این طرح توسط بخش خصوصی گفت: اجرای این طرح با هزینه ایی بالغ بر 1 میلیارد و 300 میلیون ریال و به صورت کاملاً رایگان برای دامدارن صورت پذیرفته است.
پورمحسنی ادامه داد: در کلیه مراحل اجرای این طرح نظارت لازم از سوی بخش دولتی دامپزشکی بر اکیپهای واکسیناتور بخش خصوصی جهت اجرای بهینه و  مطلوب طرح صورت پذیرفته است.
وی در پایان گفت: از مردم شریف استان درخواست می نماییم فقط شیر و محصولات لبنی پاستوریزه مصرف نمایند به ویژه در مورد بستنی، از مصرف بستنی های غیر پاستوریزه و سنتی بپرهیزند.

 

نظر شما
ادامه