کد خبر: ۱۰۸۵۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کردستان، مرکزی، یزد، چمستان، خراسان رضوی و کرمانشاه

 

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان:
در مرغداری‌های استان هیچ گونه هورمونی برای رشد مرغ استفاده نمی‌شود


مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: در حال حاضر در مرغداری‌های استان کردستان هیچ گونه هورمونی برای ر شد مرغ استفاده نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه رشد زود هنگام مرغ در مرغداری ها به دو روش اصلاح نژادی و برنامه پرورش انجام می شود، افزود: استفاده از این دو روش به هیج وجه به کیفیت رشد مرغ لطمه وارد نمی‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان، از اسلامی بودن ذبح در تمام کشتارگاه ها، سطح استان خبر داد و بیان کرد: کار ذبح در کار کشتارگاه‌ها توسط بازرسان دامپزشکی و روحانیان منطقه به صورت اسلامی انجام و در صورت وجود هر گونه مشکل در آنجام ذبح، طیور مورد نظر ضبط و معدوم می شود.
زیباکردار بالا بودن کیفیت گوشت و مرغ را یکی از مزیت ها برای سالم بودن فراورده های آن‌ها عنوان و تصریح کرد: برای اطمینان از کیفیت گوشت و مرغ، بازرسان دامپزشکی سطح استان اقدام به کنترل و نظارت می‌کند.
استان کردستان به قطب پرورش مرغ در کشور تبدیل می‌شود
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: استان کردستان به دلیل تولید گوشت مرغ با کفیت بالا به قطب پرورش مرغ در سطح کشور تبدیل می شود.
زیباکردار با اشاره به اینکه هم اکنون در استان کردستان شش کشتارگاه صنعتی طیور وجود دارد، اظهار داشت: همچنین شش کشتارگاه صنعتی دیگر نیز در استان احداث می شود.
وی به مهردار شدن تمام دل و جگرهای مرغ در سطح استان، به وسیله مهر داغ اشاره کرد و افزود: این طرح امسال برای اولین بار در کشور در کردستان، به منظور جلوگیری از سوء استفاده مرغداری‌ها از فروش غیربهداشتی دل و جگر مرغ و عرضه سالم این ماده غذایی به اجرا در آمده است.
هیچ نوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کردستان وجود ندارد
وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ نوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کردستان شناسایی نشده است.
زیباکردار با اشاره به اینکه برای شناسایی و تشخیص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان طرحی با عنوان پایش طیور اجرا شد، افزود: خوشبختانه در شش هزار و 399 آزمایشی که روی پرندگان در 40 روستای سطح استان و 10مرغداری صنعتی انجام شد، هیچ علایمی از بیماری در استان مشاهده نشد.
وی از واکسیناسیون سراسری طیور بومی در سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در این طرح 450 دوز واکسیناسیون در سطح استان انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان، به 22 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه ریزی در سطح مرغداری های استان خبر داد و یادآور شد: برای این تعداد جوجه ریزی هشت میلیون دوز واکسیناسیون علیه بیماری های طیور انجام شده و همچنین 509 بازرسی در این را ستا به عمل آمده است.

-------------------------------------

 

تولید بالغ بر 200 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان مرکزی


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از تولید بالغ بر 200 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان مرکزی خبر داد.
دکتر سید سعید حسینی با اعلام این خبر افزود: طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک با همکاری 15 مرغداری واجد شرایط در استان مرکزی از خرداد ماه امسال در حال اجراست که در این مدت بالغ بر 200 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان تولید شده است.
وی ادامه داد: مرغ های بدون آنتی بیوتیک بالحاظ انجام تست بروی آنها در 3 مرحله طی دوره پرورش از کیفیت بسیار بالا و طعم مطلوب تری نسبت به مرغ های معمولی برخوردار هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی رعایت بهداشت و شرایط مطلوب قرنطینه درمرغداریها، پرورش مرغ زیر نظر مرغداران متخصص، عدم استفاده از آنتی بیوتیک برای مرغ ها در طول دوره پرورش از ویژگی های مرغ بدون آنتی بیوتیک است.
حسینی یادآور شد: استفاده مواد غذایی که باقی مانده دارو و آنتی بیوتیک در آنها وجود دارد موجب مقاومت بدن انسان به هنگام بیماری در برابر آنتی بیوتیک های تجویز شده از سوی پزشکان و طولانی شدن مدت درمان می گردد این در حالیست که استفاده مرغ های بدون آنتی بیوتیک مانع از مقاومت بدن انسان در برابر آنتی بیوتیک ها به هنگام یبماری خواهد شد.
وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در جامعه در خصوص استفاده از مرغ های بدون آنتی بیوتیک گفت: باید با تبلیغات گسترده از سوی مرغداری ها ، رسانه ها، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین دامپزشکی مردم را به سمت استفاده از مرغ های بدون آنتی بیوتیک هدایت کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: تفاوت قیمت اندکی که میان مرغ های بدون آنتی بیوتیک و مرغ های دیگر است نباید استفاده از این محصول را کاهش دهد.

---------------------------------------

 

به مناسبت روز جهانی غذا مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد:
داشتن جامعه سالم و توانمند نیازمند تقویت نظارت های بهداشتی دامپزشکی است


روابط عمومی اداره کل دامپزشکی یزد اعلام کرد : داشتن جامعه سالم نیازمند غذای کافی و سالم است که اداره کل دامپزشکی استان نیز در این مهم نقش بسزایی در تأمین سلامت و حلیت آن دارد. 
در حال حاضر بالغ بر 800 میلیون مرد، زن و کودک در دنیا هر شب گرسنه سر بر بالین دارند. گرسنگی نه تنها باعث کوتاهی عمر می گردد بلکه تأثیر مستقیم بر توسعه و پیشرفت کشورها دارد. آگاهی مردم درباره مسائل گرسنگی، کمبود و عدم امنیت غذایی به عنوان اولین قدم ماندگار در خلق دنیایی بدون گرسنگی می باشد. روز جهانی غذا با هدف افزایش آگاهی عموم و تفهیم دنیای گرسنگی، سوء تغذیه و فقر در 150 کشور در سراسر دنیا برگزار می شود.
غذای سالم و حلال، هدیه ای بهشتی است که خداوند برای بندگان خداجوی خود فرستاده است. مؤمنان راستین، آن را وسیله ای برای شکر گزاری و عبودیت بیشتر می دانند. هر لقمه از آن می خورند، به یاد محرومان و گرسنگان نیز هستند.
روز جهانی غذا، روز همدردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی محروم اند و در این محرومیت، دستان بی توانشان از دامان زندگی کوتاه می شود.
در همین راستا نیز داشتن جامعه سالم نیازمند غذای کافی و سالم است که اداره کل دامپزشکی استان نیز در این مهم نقش بسزایی در تأمین سلامت و حلیتآن دارد.
مدیر کل دامپزشکی استان یزد در این باره گفت: یکی از حوزه های کاری دامپزشکی امنیت وسلامت غذا است که با نظارت و کنترل بهداشتی تولید در مزارع پرورشی، مراکز بسته بندی، حمل و عرضه صورت می گیرد.
دکتر علی اکبر حدادزاده گفت: سالانه بیش از 250 هزار راس دام سبک و سنگین و 10میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های استان از نظر شرعی و بهداشتی نظارت می شوند و گوشت استحصالی آن ها به مراکز عرضه روانه می گردد.
وی ادامه داد و گفت: در 6 ماهه اول سال جاری بیش از 14500 مورد بازرسی بهداشتی از مراکز عرضه داشتیم که در همین راستا بیش از 9300 کیلو گرم فراورده های غیر قابل مصرف و فراورده هایی که شرایط لازم برای مصرف نداشتند معدوم سازی و از چرخه مصرف خارج گردید.

--------------------------------------------

 

پلمپ یک واحد عرضه گوشت در چمستان


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان نور اعلام کرد یک واحد قصابی بدلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی و عرضه گوشت خارج از ضوابط سازمان دامپزشکی کشور به دادگستری شهرستان نور معرفی گردید .
دکتر مجید غلامپور با بیان مطلب فوق افزود این فرد بنام ب – ف در یکی از روستاهای اطراف چمستان از توابع شهرستان نور که اقدام به کشتار غیر مجاز و توزیع گوشت به شهروندان می نمود پس از دریافت اخطارهای کتبی متعدد به مراجع قضایی معرفی و دادگستری نیز به استناد قراین موجود و گزارشات این شبکه دستور به پلمپ واحد موصوف نمود . غلامپور در پایان از شهروندان خواست تا در موقع خرید گوشت قرمز به برچسب tag و مهر بهداشتی دامپزشکی روی لاشه دقت داشته و بمنظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماریهای قابل انتقال به انسان ، گوشت مصرفی خود را از مراکز مجازی که زیر نظر دامپزشکی می باشند تهیه نمایند .

--------------------------------------------

 

هدایای رتبه های برتر جشنواره وبلاگ نویسی اهدا شد


روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام کرد :  هدایای وبلاگ های برتر به شرح زیر در تاریخ 25 مهرماه به ارسال کنندگان آثار تقدیم شد و نویسندگان وبلاگ دانشجویی از دانشگاه فردوسی مشهد نیز با حضور در روابط عمومی اداره کل، هدیه خود را حضورا دریافت کردند.

رتبه اول وبلاگ drhooman.blogfa.com با کسب میانگین 60 امتیاز از 100 امتیاز
رتبه دوم وبلاگ 89dvmum.blogfa.com با کسب میانگین 56 امتیاز از 100 امتیاز-متعلق به دانشجویان دامپزشکی بهمن 89 دانشگاه فردوسی مشهد
رتبه سوم وبلاگ mtaebzadeh.blogfa.com با کسب میانگین 44 امتیاز از 100 امتیاز

 

-------------------------------------------

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در دیدار با مدیرکل دامپزشکی :

به زعم ما زندگی عشایری یعنی زندگی مبتنی بر دام 

آمادگی کامل خود را برای همکاری با دامپزشکی اعلام می نمائیم

 

دکتر پرور به منظور دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش استان روز دوشنبه در دفتر کار ایشان حضور یافته و پیشنهاد همکاری بین دامپزشکی و آموزش و پرورش را در حوزه های بهداشتی مطرح نمود.
در ابتدا مدیرکل دامپزشکی استان وظایف گسترده دامپزشکی را بیان نموده و گفت : سازمان دامپزشکی کشور 2 نقش اساسی و مهم را بر عهده دارد. اولین وظیفه حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور و به تبع آن منطقه است و دومین وظیفه اش بحث ارتقاء بهداشت عمومی و در واقع مقابله و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام است که در این زمینه حدود 832 مورد از 1709 بیماری که تاکنون شناخته شده است ، یعنی چیزی در حدود 50% بیماری ها که قابلیت انتقال به انسان را دارد در حوزه دام و فرآورده های خام دامی قرار دارد.
دکتر پرور ادامه داد ؛ در بحث کشتارهای غیرمجاز و بیماری تب مالت نیز علاوه بر نظارت و برخورد با مسائل غیربهداشتی ما به دنبال اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و ایجاد بستر و زمینه ای هستیم که آگاهی مردم در حوزه های بهداشتی ارتقاء یابد که در این خصوص آموزش و پرورش می تواند به دلیل ارتباط مستمر به قشر زیادی از مردم ، دانش آموزان و عشایر دامپزشکی را یاری رساند.
امینی مدیرکل آموزش و پرورش نیز گفت : آموزش و پرورش استان کرمانشاه دارای 12000 دانش آموز عشایری است که این تعداد جمعیت جهت همکاری با دامپزشکی ظرفیت خوبی را دارا می باشد. و ما آمادگی کامل داریم ، در هر زمینه ای که در توان ما باشد دامپزشکی را یاری دهیم چرا که دامپزشکی در بخش عظیمی با سلامت و بهداشت تغذیه ای عموم مردم سروکار دارد و مانیز خود را مؤظف به همکاری و آگاهی رسانی به دانش آموزان ، عشایر و عموم مردم می دانیم و به زعم ما زندگی عشایری یعنی زندگی مبتنی بر دام.

 

نظر شما
ادامه