کد خبر: ۱۰۸۵۱
تعداد نظرات: ۵۰ نظر

حکیم مهر - بررسی نظام آموزشی دکترای عمومی دامپزشکی در ایران - سید میلاد واحدی / سردبیر پژواد

 

بررسی نظام آموزشی دکترای عمومی دامپزشکی در ایران

سید میلاد واحدی

دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، عضو انجمن علمی دانشجویی میکروبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

Milad_vahedi@ut.ac.ir

شماره تماس: 09363476960

پس از انقلاب اسلامی ایران ستاد انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی، برنامه آموزشی رشته دامپزشکی را با در نظر گرفتن نیازهای کشور تهیه و تنظیم نمود. آنچه شما در قالب رشته دامپزشکی می خوانید و می آموزید نتیجه برنامه ریزی‏هایی است که طی سال‏های 1359 تا 1361 صورت گرفته است. البته این برنامه‏ریزی‏ها با توجه به نیازها و سیاست‏های آن زمان کشور بوده است. هدف این نوشتار بررسی کفایت این نظام آموزشی در حال حاضر و با توجه به تغییرات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و همچنین سیاست‏های روز کشور است.

ستاد انقلاب فرهنگی در سال 1364 انجمنی به نام انجمن تحصیلات دامپزشکی و آموزش تخصصی (Veteinary Education and Specialized Training(VESTC)) تشکیل داد. اهداف این انجمن شامل:

1)      ایجاد هماهنگی بین دانشکده‏های دامپزشکی، مراکز تحقیقاتی و مراکز خدمات دامپزشکی کشور

2)      بهبودی سیستم آموزش دامپزشکی و ایجاد دوره‏های تخصصی

3)   ایجاد ارتباطات علمی مابین دانشکده‏های دامپزشکی، مراکز تحقیقاتی و ارگان‏های اجرایی در جهت آموزش و تخصصی ساختن نیروهای انسانی

4)      سازگار ساختن نظام آموزشی دامپزشکی برای دوره‏های تخصصی در جهت برنامه‏های سلامت و اقتصادی و سایر نیازهای کشور

این انجمن از 10 استاد شناخته شده، روسای دانشکده های دامپزشکی و رئیس موسسه تحقیقات دامپزشکی رازی و رئیس وقت سازمان دامپزشکی که جمعا 17 نفر می‏شدند، تشکیل می‏شد. اعضای این انجمن بر اساس نیازهای روز دوره‏های زیر را در رشته دامپزشکی در نظر گرفتند و برنامه‏های آموزشی هر کدام را تدوین نمودند:

1)      دوره آموزش واکسیناسیون دامپزشکی

2)      دوره آموزش تکنسین دامپزشکی

3)      دوره آموزش دکترای دامپزشکی

4)      دوره آموزش تخصصی دامپزشکی

و اینگونه پایه و اساس نظام آموزشی دکترای عموی دامپزشکی امروزی ریخته شد (Rad and Teshfam, 1988).

گرچه نظام آموزشی دامپزشکی در کشورهای مختلف متفاوت است، اما می‏توانیم کفایت نظام آموزشی را در کشورمان با توجه به نحوه عملکرد دانش‏آموختگان، نظر دانشجویان و همچنین بررسی وضعیت این رشته در جامعه مورد ارزیابی قرار دهیم. صنعت دامپزشکی پس از صنعت نفت دومین صنعت بزرگ کشورمان است، بنابراین نمی‏توان گفت نگاه تخصصی به این رشته امری غلط و نا به جاست. می‏توان سیستم آموزشی را به سه مبحث زیر تقسیم کرد و هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کرد:

1)      واحدهای آموزشی

2)      پذیرش دانشجویان

3)      گزینش و آموزش اساتید

دامپزشکی علم وسیعی است، به گونه‏ای که آموزش آن حتی به صورت عمومی بیش از شش سال را می‏طلبد. حال اگر در اصول آموزشی اشتباه کنیم، دامپزشک عمومی شخصی خواهد شد که از هر شاخه این علم وسیع کمی می‏داند اما علمش به کارش نمی‏آید. با توجه به شرایط کشور و پیشرفت صنعت طیور، دامپروری، افزایش روزافزون تمایل مردم به نگه‏داری حیوانات خانگی، نگاه عمومی و همه‏چیزدانی (لغت مناسب پیدا نشد!) حتی در مقطع دکترای عمومی دامپزشکی صلاح نیست. کمی دقیقتر می‏شویم و به صورت مقاطع علوم پایه، پیش درمانگاهی و درمانگاهی به بررسی وضعیت آموزشی می‏پردازیم.

در دوساله اول دکترای عمومی دامپزشکی که دروس علوم پایه تدریس می‏شود، گرچه نیاز به تغییر در محتوای دروس و تعداد واحدهای اختصاص داده شده احساس می‏شود، اما تغییر در عناوین آن‏ها کاری عاقلانه به نظر نمی‏رسد. شاید تجدیدنظر در محتوای دروس آموزشی و خارج کردن آن از حالت خشک و کسل‏کننده و اضافه کردن مباحث کاربردی به جذابیت این دروس بیافزاید. نیاز به این تغییر در واحدهای درسی زیادی همچون آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی بیشتر به چشم می‏آید.

آنچه که از نام رشته یعنی "دامپزشکی" به ذهن خطور می‏کند با آنچه که در دوساله دوم آموزش داده می‏شود کاملا متفاوت است. عمده مطالبی که در دوساله دوم تدریس می‏شوند به Veterinary Science مربوط می‏شود تا Veterinary Medicine. این در حالی است که رشته‏های موازی با مباحثی که تدریس می‏شوند نیز در کشورمان وجود دارد. منظور چیست؟ مهندسی شیلات، کارشناسی مواد غذایی و مهندسی دامپروری رشته‏هایی هستند که مباحث مربوط به آن‏ها در دوساله دوم دامپزشکی کم و بیش تدریس می‏شوند و این در حالی است که رشته‏های تخصصی مربوط به آن‏ها وجود دارد. آموزش مطالبی که ارتباط چندانی با دامپزشکی ندارند، جای بسی تعجب دارد. آیا واقعا کار دامپزشک پرورش گاو و گوسفند، ماهی یا کنترل کیفی مواد غذایی در کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی است؟ (مواردی همچون بازرسی گوشت و شیر چون بحث بیماری‏های زئونوز در میان است، از این قضیه استثنا هستند.) پرداختن به مباحث بالینی بیشتر و حذف یا کاستن این واحدها می‏تواند کمک شایانی به سودمندی نظام آموزشی و کارآمدی فارغ‏التحصیلان کند. اینگونه جایگاه دامپزشک و سایر رشته‏ها حفظ می‏شود و هر کدام به تخصص خود خواهند پرداخت. در برخی از دورس این دو سال کمتر توجهی به مباحث کاربردی و بالینی می‏شود و این در حالی است که این مباحث در دوره پیش‏درمانگاهی (مقدمات بالینی) تدریس می‏شوند. این ضعف را در مباحث فارماکولوژی و انگل‏شناسی بیشتر می‏بینیم. قرار دادن واحدهایی همچون فارماکولوژی بالینی (به جای چند واحد از 7 واحد فارماکولوژی) و همچنین تدریس مباحث بیشتر در ارتباط با نشانه‏های بالینی انگل‏ها در حیوانات (به جای اصرار بر حفظیاتی همچون شجره‏شناسی انگل‏ها و چرخه‏ آن‏ها) لازم به نظر می‏رسد. شاید همین نگاه کاربردی و بالینی دروسی همچون میکروبیولوژی و پاتولوژی است که رضایت دانشجویان (هر چند اندک) را سبب شده است. در کل باید گفت بررسی مباحث آموزشی و واحدهایی که در این دوسال ارائه می‏شود نیاز به بازبینی جدی دارند.

در نهایت به دوساله پایانی می‏پردازیم. دورانی که احساس می‏شود بیشترین کم‏لطفی‏ها در حق آن شده است. معایبی که وجود دارد، ماهیت بالینی رشته دامپزشکی را زیر سوال برده است. هر چند ممکن است در دهه 60 که برنامه‏ریزی‏ها صورت گرفته بود، نیاز به آموزش مباحث بالینی آنچنان که هم‏اکنون الزامی به نظر می‏رسد، احساس نمی‏شد، اما امروزه با توجه به پیشرفت علم دامپزشکی، روش‏های نوین درمانی در دام‏های بزرگ، کوچک و طیور و ... ، پرداختن بیشتر به علوم درمانگاهی از نیازهای مبرم این رشته است. اختصاصی شدن علوم داخلی، عفونی، طب اورژانس، رادیولوژی، جراحی، مامائی و ... ما را به سمت بالا بردن ساعات آموزشی این مباحث می‏کشاند. ساعت‏هایی که طی دوساله دوم با آموزش دروس نامربوط و یا اضافی هدر می‏رود. همچنین اجبار به آموزش دروس بالینی شاخه‏های مختلف (دام بزرگ، دام کوچک، طیور و ...) امری عجیب به نظر می‏رسد. منظور این است علاقه فردی ملاک نیست و برای مثال کسی که به علوم دام بزرگ علاقه دارد، موظف به گذراندن دوره‏های مربوط به دام‏کوچک ، طیور و ... ، آن هم با تمامی جزئیات است. با توجه به شرایط موجود در کشور و زمینه‏های شغلی موجود، تخصصی‏تر کردن رشته دامپزشکی حتی در مقطع دکترای عمومی به نظر مفید است. اما این امر چگونه امکان‏پذیر است؟ می‏توان با در اختیار قرار دادن واحدهای مختلف بالینی (دام بزرگ، دام کوچک و طیور و ...) و قرار دادن سقفی برای اخذ واحد در دوسال آخر به آموزش دامپزشکان عمومی متخصص کمک کرد (برای مثال 100 واحد در مباحث مختلف در اختیار دانشجو قرار داده می‏شود و دانشجو بر حسب علاقه موظف است 70 واحد برگزیند. این کار در بسیاری از کشورهای دنیا در حال اجرا است.). بدین صورت هر فرد بیشتر در زمینه‏ای که علاقه دارد و تصمیم دارد در آینده در آن فعالیت کند، آموزش می‏بیند. این امر نه تنها به افزایش انگیزه دانشجویان کمک می‏کند، بلکه فارغ‏التحصیلان در زمینه کاری خود متخصص بار می‏آیند. با تغییرات پیشنهادی می‏توان امید داشت که در آینده کمبود متخصصین در این رشته احساس نشود و به فردای دامپزشکی امیدوار بود.

اکنون به دو مبحث دیگر پذیرش دانشجو و گزینش اساتید می‏پردازیم. طبق مطالعاتی که بر روی همخوانی تیپ شخصیتی دانشجویان دامپزشکی کشور با رشته تحصیلی‏شان صورت گرفته است، 25 درصد از دانشجویان از لحاظ تیپ شخصیتی با همخوانی پایین یا کاملا ناهمخوان با رشته بوده‏اند که این میزان به نظر قابل قبول می‎‏باشد (Bahonar, et al., 2010). مسئله دیگر در مورد پذیرش دانشجویان این رشته، بالا بودن پذیرش دختران نسبت به پسران است. در این مورد گرچه در برخی شاخه‏ها با توجه به نیاز به قدرت بدنی بالا گرایش پسران بیشتر دیده می‏شود اما در سایر موارد برتری جنسیتی محسوسی احساس نمی‏شود. هر وقت این بحث به میان می‏آید، جای فرهنگ‏سازی و تغییر نگاه مردم به اینکه یک زن دامپزشک هم می‏تواند دامپزشکی ماهری باشد، حرف از کاهش پذیرش دختران به میان آمده است.

در بحث گزینش اساتید، به کارگیری اساتید جوان و تزریق نیروی تازه در کنار استفاده از اساتید با تجربه (و نه سالخورده) می‏تواند طراوت و شادابی را در آموزش تجدید نماید. برگزاری دوره‏های آموزشی و آشنایی با روش‏های نوین آموزشی برای اساتید لازم است چون غیر این نیست که استاد در جایگاه تعلیم و آموزش دانشجوست و همواره باید به جدیدترین روش‏های آموزشی آگاه باشد. القای مفهوم اینکه آموزش چیزی جز تخته و جزوه است و اینکه آموزش پویا و دوطرفه (استاد-دانشجو) نتیجه‏ای بهتر دارد، می‏تواند در پیشرفت آموزش نقش عمده‏ای داشته باشد. بازبینی در مباحث آموزشی و رونمایی از نگاه نو علمی در آموزش مسلما بازخورد مناسب دانشجو را به همراه خواهد داشت. چیزی که سالیان سال است در آموزش دامپزشکی به آن توجه نمی‏شود.

در کشورهای مختلف هر چند سال یکبار نظام آموزشی دامپزشکی کشور مورد بررسی قرار می‏گیرد و معمولا با کشورهای پیشرفته مقایسه می‏شود. این رخداد حتی در کشورهای عربی، کشورهای آمریکای جنوبی مانند مکزیک و بسیاری کشورهای دیگر صورت می‏گیرد و نتیجه نهایی به صورت مقاله در مجلات به چاپ می‏رسد (Berruecos, J.M. et al, 2004; Hailat, 2005; CHOU, et al, 2008). این درحالی است که این امر به ندرت در کشورمان صورت گرفته است یا اگر گرفته نتایج آن در اختیار عموم قرار داده نشده است. نیاز به بازبینی و تغییرات کلی و جزئی در نظام آموزش دامپزشکی بیش از پیش احساس می‏شود. امید است با عملکرد صحیح مسئولین ذیربط در سال‏های آتی شاهد تغییرات اثر بخشی باشیم.

انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روزبه شباك
|
-
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
0
0
با سلام مطلب جالب و قابل دركي است. البته بايستي اضافه نمود كه دامپزشكي دريايي است به عمق يك وجب.اما اموختن بسياري دروس از جمله بهداشت مواد غذايي و كنترل كيفي اين مواد و.... بي ربط به رشته نبوده و دامپزشكان علاقه مند مي توانند در اين رشته ها و يا كارخانجات تبديلي حرفي براي گفتن داشته باشند. شايد عدم تناسب بازار كار و اموخته هاي دامپزشكان ، آفت گريبانگير اين رشته در ايران باشد .اين مساله نيز مختص به دامپزشكي نبوده و در بسياري از رشته هاي تحصيلي ديگر نيز نمايان است. تناسب بازار كار ، نيازهاي سازمان دامپزشكي كشور و هماهنگ نمودن انها با دانشگاه از وظايف مهم مديران دانشگاهي و سازماني است كه اين مهم يعني تناسب بين دانشگاه و بازار كار به نظر من دشوار است . دكتر روزبه شباك كارشناس اداره كل دامپزشكي استان مركزي
شاید یک دوست
|
-
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
0
0
دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی که هنوز درس خود را به اتمام نرسانده است؛ چگونه می تواند نظام آموزشی را مورد بررسی و مداقه قرار دهد؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
حتما یک دوست
|
-
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
0
0
شاید یک دوست عزیز
رعایت اصول کار تخقیقاتی مروری هیچ ربطی به سن و سال و اینکه آیا هنوز دانشجو هستی یا دانش آموخته ندارد
که جناب آقای واحدی این اصول را به خوبی رعایت کرده اند و در پایان هم به منابع استفاده شده اشاره کرده اند
از جناب آقای واحدی امروز و انشال.. جناب آقای دکتر واحدی آینده متشکرم برای این کار بسیار ارزشمند
دوست عزیزم باید به این افراد عادت کنی
قطار تا وقتی ایستاده کسی به طرفش سنگ پرت نمی کند ولی وای به حال وقتی که بخواهد حرکت کند
گلچين
|
-
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
0
0
عزيزم اول اينكه اين دانشجو است كه ميتواند در مورد نظام آموزشي قضاوت كند چرا كه هم با آموزش و هم با بيرون(دوره هاي كار آموزي،كارورزي،ارتباط با اساتيد)در ارتباط است. دوما بايد از همچين فردي تشكر كرد نه اينكه گفت اين فرد نميتواند اين نظام آموزشي رو نقد وبررسي كنه!!
رزیدنت
|
-
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
0
0
تحقیق بسیار عالی بود. به نظر من جدا از سیستم آموزشی پوسیده دامپزشکی که فاصله بسیاری با کاربردی شدن داره، نیاز به اهرم های کنترلی بیشتری هست. مثل آزمون علوم پایه و پری اینترنی، در صورتی که به صورت کشوری و با سوالات استاندارد برگزار شه می تونه در یکسان سازی سواد دامپزشکان بسیار کارامد باشه یا حتی در نظر گرفتن آزمون تئوری و عملی برای فارغ التحصیلین (مشابه آمریکای شمالی) به منظور کسب مجوز طبابت. در غیر این صورت وضع هر روز بدتر از دیروز می شه و با توجه به تعدد دانشگاه ها و تکثر دانشجویان (که عملا همه تبدیل به فارغ التحصیل می شن)، وجه ی دامپزشکی روز به روز افول پیدا می کنه.
دکتر علی رسولی
|
-
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
0
0
در این نوشتار بررسی جالب و ارزشمندی از سیستم آموزشی مطرح شده است که جای تشکر از آقای واحدی دارد. در ضمن مشابه این نظرات توسط بخش فارماکولوژی در اسفند ماه 1388 در مورد بازنگری دروس دوره دکترای عمومی ارائه شد که در پیوست شماره سوم خبرنامه بخش (فارماکپی) امده بود و در اختیار سایت حکیم مهر نیز قرار گرفت. با تشکر
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
0
0
با سلام و سپاس از نقد كاربردي جناب آقاي واحدي
سپاس گزار مي شوم اساتيد و صاحبنظران هرچه زودتر و در يك فرايند كاربردي نه بر اساس منافع شخصي و بلكه منافع جمعي به دگرگوني نظام اموزش دامپزشكي كمك نمايند. استاد دانشكده دامپزشكي دانشگاه شيراز
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
0
2
متاسفانه این دانشجوی عزیز هنوز شرح وظایف رشته دامپزشکی را هم نمی دانند. ایشان که حتی یک روز در محیط کاری واقعی نبوده اند، مدارک و مستندات سازمان های جهانی همچون سازمان بهداشت جهانی، فائو و سازمان جهانی بهداشت دام و جامعه جهانی دامپزشکی را در مورد شرح وظایف رشته دامپزشکی مطالعه نکرده اند، چگونه فهمیده اند که کنترل مواد غذایی کار دامپزشکان نیست؟؟!!، مگر می شود که فردی دامپزشک باشد و اصول اولیه پرورش دام و طیور و جیره نویسی را نداند؟؟!! مگر دامپزشکی فقط کلینیک و بالین است؟؟!! مگر می شود بدون تسلط بر علوم پایه ای قوی، در رشته ای که تماما بیولوژی است، صاحب نظر شد؟؟!!
اصل اولیه در هر نقد و بررسی صاحب صلاحیت بودن فرد نقد کننده و بررسی کننده است، که از نظر بنده این دانشجوی گرامی فاقد صلاحیت های لازم هستند.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
0
0
مطالعه مروری مستلزم داشتن سابقه در زمینه مورد مطالعه و انتشار 3-5 مقاله مرتبط است و اساسا فرد باید در آن زمینه صاحب نظر باشد، ولی مطالعه مرور نظام مند که Systematic review است دارای اصول علمی است و می تواند با کار آماری و یا متا آنالیز همراه شود، در نتیجه برای یک مطالعه مروری نه ایشان و نه دکتر دباغ مقدم و بسیاری از اساتید صلاحیت انتشار ندارند ولی ایشان می توانستند مطالعه مرور نظام مند انجام دهند که قطعا چندین ماه کار می برد و مستلزم آشنایی با روش های علمی مربوطه است در آن صورت تمام ما می توانیم نتایج حاصل از مطالعه دیگران را جمع بندی و انتشار دهیم.
با احترام
سید میلاد واحدی
|
-
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
0
0
با عرض سلام و احترام خدمت اساتید بزرگوار و دوستان عزیز
ضمن تشکر از نظرات موافق و مخالف و اینکه وقت گرانبهای خود را صرف مطالعه این مقاله نموده اید لازم دانستم چند نکته را ذکر کنم:
در مورد دوست عزیزی که از اصول مقاله نویسی و نگارش مقاله مروری صحبت کردند باید بگویم که دوستان کمی به خودشان زحمت دهند و فایل مقاله را که در لینک زیر عکس جلد که دکتر لطفی زاده لطف نمودند قرار دادند دانلود کنند. در بالای این مقاله و در سمت چپ این عبارت را مشاهده می کنید: Invited article. که همانطور که از نامش پیداست به معنای مقاله مدعو است. یعنی از کسی دعوت می شود که در مورد مطلبی نگارش شود. این مقاله یک مقاله مروری نیست و مطمئا باشید من هم از انواع مقالات و هم از اسلوب و شیوه نگارش آن ها اطلاعات کافی دارم که مسئولیت سردبیری این مجله را قبول کرده ام.
جناب آقای دکتر دباغ مقدم پس از مطالعه نظرات ارزشمندتان حقیقتا گمان نمی کردم فردی آکادمیک باشید تا اینکه اسمتان را در گوگل سرچ نمودم. اینکه شما صلاحیت این را دارید تا صلاحیت کسی را رد کنید یا تایید کنید خود جای بررسی دارد. من تنها می توانم شما را به مطالعه بیشتر در مورد تحصیلات آکادمیک رشته دامپزشکی در کشورهای دیگر دعوت کنم. کمی در مورد تفاوت های veterinary medicine و veterinary science بیشتر مطالعه نمایید. بد نیست از سرفصل های دروسی که در رشته دامپزشکی در دانشگاههای مختلف دنیا تدریس می شود نیز آگاهی یابید.
استاد عزیزم جناب آقای رسولی عزیز من پیش از نگارش این مقاله حین بررسی هایی که میکردم یک مطلبی در وبلاگی در مورد بازنگری دروس فارماکولوژی خواندم (شاید تنها مطلبی بود که در مورد بازنگری نظام آموزشی دامپزشکی ایران در فضای مجازی یافتم) و دقیقا بر مبنای همان مطلب در مورد این شاخه (فارماکولوژی) صحبت کردم. اما چون وبلاگ مورد نظر اعتبار علمی نداشت از ذکر آن خودداری کردم. جای بسی تشکر دارد که اساتید همچون شما به فکر آینده این رشته هستند.
از دوستان دیگر و همچنین استاد محترم دانشگاه شیراز تشکر می کنم. در پایان باید بگویم این فصلنامه (پژواد) یک کار دانشجویی است که توسط تعدادی دانشجوی فعال که اسامی شان در ابتدای مجله آمده آماده و چاپ می شود.هرچند اساتید بسیاری در زمینه های مختلف ما را یاری می کنند. انجمن های علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران همگی در چاپ این نشریه یاری کرده اند. تا جایی که خبر دارم هیچ نشریه دانشجویی در کشور عزیزمان در این رشته با این کیفیت (هم مقالات و هم طراحی) در حال حاضر وجود ندارد. حال این مطالب به کامتان باشد یا نباشد بحث جدایی است اما حمایت از دانشجو و ارزش این کار چیزی فراتر از اینهاست. لازم می بینم که اسامی دوستانی که در چاپ این مجله ما را یاری می کنند ذکر کنم و نهایت تشکر خودم را از آنها به عمل بیاورم.
سرکار خانم محمدخان (مدیر مسئول)، سرکار خانم خسروی، سرکار خانم رضوی فرد و جناب آقای دکتر امید زهتاب ور

دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
0
0
در مورد نظام آموزش دامپزشکی در ایران تاکنون حداقل چندین پانل در کنگره های جامعه دامپزشکان برگزار شده است و اساتیدی همچون استاد دکتر بازرگانی که خاک تخته و کلاس را خورده بودند و دستی نیز در فارم داشتند و بسیاری دیگر چون ایشان که سال ها دبیر شورای آموزش دامپزشکی بودند، سخنرانی های مبسوطی کرده اند، بحث سر این نیست که شخصی اصول مقاله نویسی را بداند یا نداند، بحث بر سر صلاحیت ورود به موضوعات علمی است، اصولا حیطه آموزش، حیطه ای بسیار تخصصی است که در حال حاضر در کشور خودمان تا مقطع دکترای تخصصی تدریس می شود و در بسیاری از دانشگاه ها نیز اساتید مجبور هستند کارگاه های مقدماتی آن را بگذرانند تا اجازه تدریس یابند (که از جمله در دانشگاه محل کار بنده چنین است)، حال سوال این است که فرد دانشجویی که نه سابقه تدریس آکادمیک دارد و نه کارگاه ها و کلاس های آموزشی مرتبط را گذرانده و نه با شرایط اقلیمی و کاری دامپزشکی و رقابت های پیچیده بازار کار از نزدیک آشنا شده است و نه حتی پیشکسوتان اینگونه از بحث ها را می شناسد، صرف مطالعه چند مقاله و دیدن برنامه درسی چند کشور نه چندان همگون به لحاظ جمعیت انسانی و دامی و شرایط اجتماعی و اقتصادی و حتی بازار کار، چگونه می تواند در مورد چنین موضوع مهمی بحث کند؟؟؟!!!
سیاوش احمدی نوربخش
|
-
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
مقاله بسیار ارزشمندی بود. به نظرم جای آموزش درس مدیریت کار بالینی دامپزشکی بسیار خالی است. در حال حاضر این موضوع در طول دوره کارورزی و کارآموزی توسط برخی اساتید به شکل غیر مستقیم در حال کار بر روی کیس ها آموزش داده می شود که به میزان زیادی بستگی به سلیقه و روحیات استاد مربوطه داشته، از نظام منسجمی پیروی نمی کند. دانشجو نیز غالباً در نهایت امر شیوه برخورد صحیح با مُراجع و مدیریت موارد چالش برانگیز دامپزشک-صاحب دام را نمی آموزد و این به شکستهای متعدد شغلی وی در کار بالینی فردی اش در آینده می انجامد. ضمناً در حال حاضر شیوه آموزش برخی دروس نظیر جراحی (که در آنها حیوان کاملآً سالم و به اصطلاح ولگرد!!! مورد جراحی قرار گرفته و نهایتاً در اکثر موارد کشته می شود) امری کاملاً غیراخلاقی و مایۀ وهن شئون حرفه ای است که خود را کاهنده درد و رنج حیوانات می داند. دانشجویی که می بیند جان یک حیوان سالم بی دلیل (در اغلب موارد به دلیل نبود جای نگهداری، هزینه آنتی بیوتیک!!!!، هزینه غذا!!!) گرفته می شود چگونه می تواند در آینده حافظ حرمت این نفس باشد؟؟؟
دامپزشک همکار
|
-
|
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
با سلام و احترام
جناب آقای سید میلاد واحدی، بابت زحمات شما جهت انتشار این مجله بسیار سپاسگزار بوده و خدمت جنابعالی خسته نباشید عرض می نمایم. در خصوص مواردی که فرموده بودید لطف نموده و به نکات ذیل توجه نمایید:
1- مناسب بود به جای عبارت Invited article از عبارت مرسوم Editorial استفاده می نمودید، در صورت آن که مطابق با نظر PubMed در خصوص انواع مقالات که در لینک ذیل ارائه گشته عمل فرمایید، با سرفصل های متقن تری مواجه خواهیم بود
http://dtd.nlm.nih.gov/publishing/tag-library/3.0/n-w2d0.html
2- چنان چه نظر جناب آقای دکتر دباغ مقدم را مطالعه نمایید در می یابید که ایشان نفرموده اند که شما مقاله مروری نگارش نموده اید، ایشان ذکر نموده اند که بنا بر تصور ایشان، شما تسلط چندانی بر سرفصل ها و اصول علم دامپزشکی نداشته، لذا صلاحیت نگارش در این خصوص را ندارید، لطف نموده متن ایشان را بازخوانی کنید
3- بنده شیوه نگارش و لحن ایشان را نمی پسندم، اما متاسفانه شیوه نگارش جنابعالی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست، جنابعالی به چه حقی با .......... بدین صورت صحبت می کنید؟ آیا شما شجاعت آن را دارید که با ریاست و معاونت محترم دانشکده خود بدین صورت نامه نگاری کنید؟ توجه نمایید که ایشان 41 سال سن دارند و شما تنها 25 سال. بسیار مهم تر از تفاوت veterinary science و veterinary medicine رعایت اصول اخلاقی است. جنابعالی که فرمودید کاملا به scientific writing مسلط هستید، پس الزاما با publication ethics نیز آشنایی دارید، ethics را در نامه نگاری خویش نیز رعایت فرمایید
هیچ گاه یک طرفه نباید به قاضی رفت، عرض کردم شیوه بیان مساله از سوی ایشان جالب نبود، اما از شما که در عین دانشجویی سردبیر یک مجله علمی دانشجویی هستید انتظار بیشتری در نوع نوشتارتان می رود
با سپاس
ناشناس
|
-
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
با سلام و عرض ادب
بسیاری از ما این تجربه را در زمان دانشجویی و رزیدنتی و سال های اول پس از دانش آموختگی داشتیم که احساس کنیم جامعه حرفه ای ما در ایران نسبت به تغییر بسیار مقاومت می کند و یا نسبت به دنیا خیلی عقب است. این مسئله معطوف به دامپزشکی نیست در بیشتر مشاغل و رشته ها وجود دارد. با این حال با گذشت زمان دیدمان عمیق تر و سطح انتظارمان تعدیل می گردد. تغییرات کلان در کشورهای در حال توسعه با توجه به امکانات و منابع و بسته به اولویت جامعه پیشرفت می کند نه صرفا با تلاش ما. صحبت را به درازا نبرم، بله نظام آموزشی ما قطعا می تواند بهتر باشد و هرکدام ما بسته به توانمان و مجاری که در اختیار داریم باید برای اعتلا و ارتقای حرفه دامپزشکی تلاش کنیم. باید از جناب آقای واحدی هم برای احساس مسئولیتی که کردند و در نشریه ای که سردبیری آن را به عهده دارند به انعکاس موضوع پرداختنند قدردانی شود. اما نکته ای که وجود دارد طیف مخاطب نشریه است، نشریه دانشجویی عمدتا برای طیف مخاطب محدود انتشار می یابد ولی طیف مخاطبین حکیم مهر بسیار گسترده تر است و وقتی شما مطلب را در بخش یاداشت منتشر می کنید مخاطب شما انتظار دارد که مقاله مدعو از یکی از اساتیدی که سالیان در این زمینه سابقه داشته اند، باشد و یا شما زحمت اینکه مقاله را تحت نظر مستقیم یکی از این بزرگوارن تهیه و با حضور اسم ایشان منتشر کنید را متقبل می شدید. در نتیجه واکنش های همکاران لزوما از تنگ نظری نیست بلکه انتظار می رود که مقاله مدعو و یا مروری برابر قوانین انتشار داخلی و بین الملل، توسط اساتید صاحب نظر تهیه شده باشد و یا اسم ایشان جزو نویسندگان باشد
با احترام
برادران سید
سید میلاد واحدی
|
-
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
با سلام و خسته نباشید خدمت اساتید و دوستان عزیز
در پاسخ به نظر جناب آقای دکتر دباغ مقدم:
جناب آقای دکتر خوشحالم که این پانل ها و کنگره ها برگزار شده و حال و روز دامپزشکی اینگونه است. نمی دانم اگر برگزار نمی شد چه می شد! هر چند زحماتی که دکتر بازرگانی و بزرگانی همچون ایشان برای این رشته کرده اند جای تقدیر است. چه عیبی دارد یک دانشجو از آموزش ناقصی که برای او ارائه می شود مطلب بنویسد. شما هیچگونه اطلاعی از سوابق کاری بنده، مطالعات و همه مواردی که نام بردید، ندارید و پیش داوری می کنید. اولین اصل در یک گفتگو استناد محکم است. شما بدون هیچ اطلاعاتی بنده را محکوم به ناآگاهی از مستندات بین المللی، عدم آشنایی با پیشکوستان این بحث، عدم حضور در حیطه کاری، عدم گذراندن کارگاههای مربوطه و نداشتن سابقه تدریس می کنید. امیدوارم پیش داوری را در کارگاههایتان به مخاطبین خود آموزش ندهید. شاید این پیش داوری جزئی از همان منشور اخلاقی است که دوستی به نام همکار دامپزشک به حمایت از شما نام می برد.
البته این مژده را به دوستان بدهم که هر چند اینجا مخالفت هایی می شود اما همانطور که انتظار داشتیم خبرهای خوشی در ارتباط با تغییر این نظام آموزشی در حال اجرا است که صلاح می بینم خود مسئولین در این باره سخن بگویند. خیلی از دورسی که نام برده شد، در حال حذف شدن است و حتی تعدادی از آنها به واحدهای اختیاری تغییر یافته است. این نشان می دهد که کسانی هستند که به فکر این نظام معیوبند و این دغدغه تنها مشغولیت ذهنی دانشجویان نیست.
سیاوش احمدی نوربخش عزیز حق با شماست. صحبت های شما مشکلاتی است که دانشجویان این رشته همواره با آن دست و پنجه نرم کرده اند و می کنند.
همکار دامپزشک گرامی:
ضمن تشکر از نظرات جالبتان. در جواب مواردی که نام بردید به ترتیب باید بگویم:
1) نوع مقالات یک مجله توسط مسئولین مجله تعیین می شود. اما همانطور که خود Pubmed هم نوشته این یک قانون نیست و تنها پیشنهاداتی از انواع مقالات است. نوع مقالات این مجله توسط جمعی از اساتید کار کشته و مجرب در امر مقاله نویسی تعیین شده و مطمئنا به قول دکتر آراسب دباغی مقدم صلاحیت این کار را داشته اند (البته صلاحیت آنها را سوابقشان که بر همه روشن است تعیین کرده و نه من.).
2) جواب شماره 2 شما را به جوابیه ای که برای جناب دکتر نوشته ام ارجاع می دهم (بهتر است که نظری که یکی از دوستان را که زیر جوابیه قبلی من در مورد نگارش مقاله مروری نوشته اند بخوانید. آن قسمت از صحبت های من در مورد این شخص بود.)
3) دوست عزیز سوالاتی که شما پرسیدید نشانه شجاعت نیست. صحبت های شما ضد و نقیض است. پس جواب دادن من به سوالات شما در این بخش امری بیهوده است. اما شاید حق با شما باشد. به قول شما جواب چنین صحبت هایی را باید با Scientific writing آن هم با رعایت اصول publication ethics داد!
جناب آقای دکتر برادران سید:
با سلام و احترام خدمت شما آقای دکتر. ضمن تاکید بر موافقت خودم با بخشی از صحبتهایتان، باید بگویم که دعوت از بنده برای نگارش این مقاله از طرف مجله بوده و از من دعوتی از طرف حکیم مهر برای نگارش این مقاله جهت این سایت به عمل نیامده. در واقع پس از ارسال خبر انتشار مجله جهت خبررسانی در حکیم مهر، جناب آقای دکتر لطفی زاده جهت حمایت از این نشریه، از من خواستند تا این مقاله را جهت نمایش در بخش یادداشت برایشان ارسال نمایم و اگر نگاهی هم به بخش یادداشت ها بیندازید خواهید دید این نخستین بار نیست که مطلبی از یک دانشجو در این بخش گذاشته می شود. اما بار دیگر اعلام می کنم که با صحبت های منطقی شما در مورد نظام آموزشی و مقالات مروری کاملا موافقم.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
پژودا، فصلنامه ی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران است که از دو کلمه ی پژو (خلاصه ی پژوهش) و دا (خلاصه ی دانشجویی) گرفته شده است و از سال 1384 انتشار می یابد
http://etdc.tums.ac.ir/Default.aspx?PageID=65
عنوان نشریه انجمن های دانشجویی دامپزشکی، باید پژواد PAJVAD و یا وادپژ باشد چون ظاهرا منظور وادی پژوهش بوده در حالیکه عنوان انگلیسی آن در حال حاضر PEJVAD است
این شباهت اسمی با پژودا و اختلاف تلفظ اسم مخفف با اصل موضوع دلیل خاصی دارد؟
دانشجوی دامپزشکی دانشگاه تهران-
سید میلاد واحدی
|
-
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
0
پژواد (علاوه بر مخفف وادی پژوهش) در اصل برگرفته از پژوهش های انجمن های دانشجویی است (پژو+ا+د) و به این دلیل طراحی شد. این اسم با وجود آگاهی بنده از حضور مجله ای به نام پژودا انتخاب شد. فکر نمی کنم شباهت اسمی مشکلی داشته باشد. همانند این شباهت (از نوع 100 درصد) را در مجلات دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و شیراز (نام هر دوی آنها Journal of Veterinary Research) می توانید ببینید. اما چون اسمی با نام پژواد (Pejvad) وجود دارد و تلفظ آن بسیار راحتتر از Pajvad بود، تصمیم بر این گرفته شد تا نام آن را پژواد (Pejvad) بگذاریم. مهم مالکیت مجله می باشد و نه صرفا اسم آن.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
0
اینکه نظام آموزش دامپزشکی باید به روز شود، شکی در آن نیست و اینکه اینکار سالهاست در دستور کار گروه تخصصی دامپزشکی قرار گرفته است، نیز خبر تازه ای نیست، شاید برخی از دوستان تازه از گرد راه رسیده آنرا همین الآن شنیده اند و احساس کرده اند، این تصمیم حاصل انتشار یک مقاله مروری با 5 منبع است!! سابقه این کار را از اساتید پیشکسوت دامپزشکی بپرسید تا بدانید چه کارهایی در حال انجام است. بی خبر بودن از روند انجام یک کار، که دلیل انجام نشدن آن کار نیست!! مسلما این تغییر ظرایفی دارد که باید همه آنها در نظر گرفته شود. خدمت استاد دکتر کیایی برسید و بپرسید که شب قبل از کنگره نظام دامپزشکی قم تا چه ساعتی از پاس شب گذشته من با ایشان در این باب صحبت کردیم. کنگره های دامپزشکی و پانل های آموزشی آن نیز در زمانی برگزار شدند که خیلی از این دوستان تازه وارد، هنوز در رشته دامپزشکی قبول نشده بودند و چه بسا پا به عالم وجود نیز نگذاشته بودند. به هر حال، کسی که خاک بازار کار را نخورده و از فراز و نشیب های این رشته مطلع نیست، اظهار نظرش لااقل از نظر بنده نپخته است.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام به بینندگان محترم و اظهار نظرکنندگان گرامی. دو نکته لازم است بنده به عنوان مدیرمسئول حکیم مهر به استحضار برسانم. اول آنکه اینجانب از دوست عزیزمان جناب آقای واحدی خواستم متن مقاله خود را ایمیل کنند تا در حکیم مهر استفاده شود. از این کار سه هدف دنبال می شد. اول اینکه از تلاش ایشان و مجموعه دانشجویان دامپزشکی که احساس مسئولیت نموده و وقت خود را صرف در این کار (انتشار فصلنامه) نموده اند به این نحو قدردانی شود. دوم اینکه باب ضرورت بازنگری در نظام آموزش دامپزشکی (با جزئیات آن) باز بماند و بر این ضرورت تأکید شود. سوم اینکه نظرات موافق و مخالف پیرامون این مطلب منتشر و سبب تنویر افکار عمومی شود.
اما نکته دوم : ضمن آنکه جداً از همکاران محترم بخصوص از اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه می خواهم در ادبیات انتقادی خود تجدیدنظر فرمایند تا دانشجویان عزیز که با ظرافت خاصی همراه هستند از این نوع برخورد دلسرد نشوند. چه ضرورتی دارد که برای نقد فرد را با همه توان بکوبیم؟ چه اشکالی دارد که در ابتدا از احساس مسئولیت او ولو اینکه مطلب وی به زعم ما پخته نیاید تشکر کنیم و سپس نقد فنی و علمی (بدون کنایه های دلسرد کننده) داشته باشیم؟
ضمناً به نظر اینجانب وقتی اساتید محترم خود دست به قلم نمی شوند (بجز تعداد بسیار اندکی از اساتید گرانقدر) چرا باید دانشجویان را برای ورود به این حیطه مورد سوال قرار داد؟ این درد بزرگی است که به نظرم نیازی نیست بیش از این زوایای آن را توضیح دهم و امیدوارم آنها که باید تأمل فرمایند به نیکی دقت کنند! با تشکر از توجه شما
دانشجو
|
-
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
0
0
با سلام و عرض ادب
من واقعا متاسف هستم که این طرز برخورد ناشایست را در مورد این مسئله میبینم. این افراد که ادعا خاک خوردن بازار و اینکه از فراز و نشیب این رشته مطلع هستند(!) تا به امروز کجا بودند! شما که حتی تحمل شنیدن یک انتقاد دانشجویی را ندارید با کدام صلاحیت در مورد اصلاح نظام آموزشی دامپزشکی صحبت میکنید؟ اگر امثال شما می توانستند این نظام آموزشی ناکارامد را تغییر بدهند تا به امروز این کار را انجام میدادند، یعنی یا توانایی و دانش لازم را ندارید یا اینکه نمی خواهید. پس شما هم لطفا اظهار نظر نفرمایید
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
جناب آقای سید میلاد واحدی
جهت رفع سوء تفاهم و پیشگیری از هر نوع پیش داوری، لطف فرموده و یک عنوان از کتب یا یکی از مقالات علمی پژوهشی فارسی یا انگلیسی خود را که مرقوم نموده اید نام ببرید. پیشاپیش اعلام می کنم در هر زمینه علمی از هوافضا تا دامپزشکی در خصوص جنابعالی واجد اعتبار خواهد بود!!
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
در پاسخ به یکی از عزیزان فرمودید که عنوان جورنال دامپزشکی شیراز و تهران 100 درصد یکسان است، جورنال دامپزشکی شیراز: Iranian Journal of Veterinary Research، جورنال انگلیسی دامپزشکی تهران: Iranian Journal of Veterinary Medicine، جورنال فارسی دامپزشکی تهران: Journal of Veterinary Research، قضاوت با بینندگان عزیز. برادر گرامی لطف کنید اطلاعات خویش را افزایش دهید.
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
شما که واجد اطلاعات محرمانه بوده و از رجل برجسته دانشگاهی می باشید و از تغییرات سرفصل دروس و اضافه یا کم شدن دروس اختیاری یا اجباری اطلاع دارید، تا به حال در خصوص واحد هومیوپاتی دامپزشکی که طی چند سال اخیر به جهت ارتقای دامپزشکی!! اضافه گردیده، فکر نموده اید؟
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
مطمئنا این واحد را گذرانیده اید، اما بررسی کرده اید که این درس تنها بخشی از طب مکمل و جایگزین است؟ طب مکمل واجد بخش های متنوعی چون کایروپراکتیک، طب سوزنی، ماساژ درمانی، هومیوپاتی، انرژی درمانی و ... است.
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
0
از خود پرسیده اید که چرا به جای ارائه واحد طب مکمل دامپزشکی، تنها هومیوپاتی دامپزشکی ارائه گشته است؟
اگر تغییراتی که جنابعالی دم از آن می زنید، بدین شکل است که قطعا باعث ارتقا خواهد گشت!!
دامپزشک همکار
|
-
|
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
0
در هر صورت از اساتید عذرخواهی نموده و ادامه بحث با شما را ........... کاری عبث می دانم. با سپاس از حکیم مهر
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
0
یکی از مشکلاتی که سالها در دامپزشکی وجود داشته و خدا را شکر در چند سال اخیر اقداماتی برای جبرانشان اتفاق افتاده، عدم مشارکت دانشجویان در تصمیم گیری هایی است که اثرشان مستقیما خود ایشان را هدف قرار می دهد، طرح بازبینی دکترای عمومی پزشکی که با جدیت دنبال می شود دو سه تیم دانشجویی همراه دارد و این مسئله اصلا بغرنج و پیچیده نیست ولی خیلی وقت ها در دامپزشکی پذیرفته شده نیست که دانشجو اظهار نظر کند، البته تاکید می کنم اظهار نظر در جای خودش و با حفظ حرمت و احترام باید انجام شود. بی احترامی و توهین از هیچ شخصی با هر سن و سنوات تحصیل یا تدریس و در هیچ پست و مقامی پذیرفته شده نیست. قطعا یکی از اصولی که در بازبینی آموزش دامپزشکی باید لحاظ شود مشارکت دانشجویان و در نهایت طرح پایلوت است، مشابه این مسئله در دانشکده پزشکی شهید بهشتی صورت گرفت و عملا برای ریفورم مشکلات مشخص شد و برای اجرای آن در سایر دانشکده های علوم پزشکی تامل جدی شد.
با احترام
زهرا برادران سید
متخصص بیماری های داخلی دام بزرگ
سید میلاد واحدی
|
-
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
0
همکار دامپزشک عزیز اینقدر حرص نخورید. من هم اکنون بیش از پژواد نگران سلامتی شما هستم. برای تسکین خاطر شما این قول را خواهم داد که هومیوپاتی را هم مورد بررسی خواهیم داد. چند نکته لازم شد اشاره کنم. دلیل اینکه واهمه دارید که نامتان مشخص شود برای من مشخص نیست. آیا همین الآن یکی در خانه تان را بزند و به شما بگوید که خودتان را معرفی کنید شما اسمتان را می گویید؟ معرفی سوابق کاری من تنها در صورتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که به طور رسمی و با ذکر نام و مشخصات کامل شما همراه باشد. این امر نه تنها در مورد شما بلکه در مورد همه صدق می کند. به هر حال شما به Ethics و اصول نامه نگاری آشنایی خاصی دارید. لطفا به ای میل بنده نامه بزنید و با ذکر نام و مشخصات کامل از من درخواست رزومه نمایید تا آن را در اختیار شما قرار دهم. از ذکر دامپزشک و همکار در انتهای مطالب خود بیشتر دقت کنید. حرمت هر چیزی را باید حفظ کرد. از توصیه تان در مورد افزایش اطلاعاتم در زمینه ژورنال ها ممنونم. سعی می کنم اطلاعاتم را به روز کنم. با تشکر.
دکتر کاظمی
|
-
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
0
با سلام. بسیار متاسفم که همکاران محترم به جای نقد مطلب فوق الذکر، نقد نویسنده آن را مد نظر قرار داده اند.
به هر حال ایشان به عنوان یک دانشجوی دکترای دامپزشکی که از نزدیک با چالش های آموزشی این رشته درگیر می باشند حق دارند که نظر خود را در یک نشریه دانشجویی و یک وب سایت صنفی ابراز نمایند. سایر دوستان هم می توانند مطالب بیان شده ایشان را نقد نموده و تایید یا رد نمایند.
واقعاً درک نمی کنم چرا در برابر ایشان جبهه گیری می شود؟! آخه اینکه نویسنده تاکنون مقاله ISI به چاپ رسانده یا نه چه ربطی به اظهار نظر ایشان دارد؟
بنده آقای واحدی را تاکنون ندیده و نمی شناسم، ولی با توجه به اینکه در طی دوران دانشجویی به فعالیتهای صنفی علاقمندند، آینده ایشان را برای صنف دامپزشکی مفید می دانم.
لطفاً قبل از ابراز گلایه از اینکه جامعه حرمت دامپزشکان را نگه نمی دارند، خودمان حرمت خودمان را نگه داشته باشیم.
سید میلاد واحدی
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
0
0
با تشکر از نظرات خانم دکتر برادران سید. خوشبختانه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران چندی است که همکاری وسیعی با دانشجویان آغاز کرده و جا دارد از ریاست محترم و معاونت فرهنگی دانشکده تشکر به عمل آورم که روشی نوین در ارتباط متقابل مسئولین و دانشجویان به وجود آورده اند. موفقیات دانشجویان این دانشکده هم که هر روز اخبار آن را در حوزه های مختلف می شنوید ثمره این ارتباط سازنده است. هر چند بنده همچون شما مشارکت بیشتر دانشجویان در فعالیتهایی است که اثر آنها به نوعی مستقیما بر روی خودشان است و چه بهتر است خودشان نقشی مهم در این تصمیم گیری داشته باشند.
همچنین از نظرات جناب آقای دکتر کاظمی متشکر هستم.
دکتر پدرام معیری
|
-
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
0
0
سیستم آموزشی و ناکارآمدی آن در دامپزشکی که سال هاست مورد بحث و چالش اهالی فن بوده و به قول استاد عزیز دکتر دباغ مقدم کارهایی انجام شده، که به نظر بنده تا به امروز هیچ فایده ای در بر نداشته.
وقتی که بجای بالابردن کیفیت، ما در کشور امروزه فقط افزایش نا به جای دانشکده های دامپزشکی رو شاهد هستیم (که بسیاری از آنها از نظر جایگاه علمی و امکانات در حق دانشجویان ظلم می کنند) نباید هم به تغییر ساختار فکر کنیم!
وقتی که متخصصین جامعه ی ما هم بعضا با معضل بیکاری طرف حساب هستند...در زمانی که دانشجویان فارغ التحصیل از دانشکده در بدو ورود به بازار کار متوجه می شوند آنچه در دانشکده آموزش داده شده است با انچه در بازار کار میگذرد فاصله ای بی کران دارد... ما چه احتیاجی به تغییر نظام آموزشی داریم!؟
یا شاید هم بنده ی تازه فارغ التحصیل شده و امثال آقای واحدی صلاحیت لازم را نداشته و نداریم تا حضراتی که در این چند سال هیچ اقدام مفید به فایده ای انجام ندادند، مشکلات دامپزشکی و نظام آموزشی آن را حل بفرمایند!( لازم به توضیح می باشد استاد عزیز دکتر دباغ مقدم از این قسمت عرایض بنده مستثنی می باشند.)
دوست عزیز دامپزشک هم بهتر هست ابتدا خود را معرفی کنند و سپس برای احترام به اسم دامپزشک هم که شده با متانت با همکار آینده ی خود صحبت کنند.
در پایان برای دوست عزیزم آقای میلاد واحدی آرزوی توفیق و بهروزی دارم - دکتر پدرام معیری، رزیدنت بیماریهای داخلی دامهای بزرگ
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
0
0
همین که فرزندی از فرزندان این مملکت علاقمند به دامپزشکی دست به قلم برده و نظرانش که دغدغه هایش هم هست را نوشته است، ارزشمند است. ولو تحلیلش کامل نباشد پس همه همت کنند کامل کنند چون همه چیز را همگان دانند. موفق باشید براتی
دبیر شورای نظام دامپزشکی استان ....
|
-
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
1
0
جناب آقای دکتر آراسب دباغ مقدم
با سلام و عرض ادب
از نحوه برخورد جنابعالی که مدعی صاحب قلم و اندیشه و خاک بازار کار خورده اید واقعا متعجب شدم.بنده در چند کنگره و دوره برگزار شده در خصوص بهداشت مواد غذایی سابقه آشنایی با شما و استفاده از نظرات و راهنماییهای شما را دارم.ولی آیا واقعا نحوه برخورد شما با این مطلب باید اینگونه باشد؟ یا به عنوان یک استاد ضمن تشویق این دانشجوی فعال نقد مطلب ایشان با یک لحن تشویقی بهتر جواب میداد.ناراحتی شما در خصوص نقد دروس بهداشت مواد غذایی با توجه به رشته تخصصی جنابعالی قابل درک است ولی لطفا در این گونه موارد به جای تحریک نویسنده به جبهه گیری بر علیه خودتون و ایجاد بحث های بی فایده سعی در راهنمایی صحیح و با سعه صدر استادی بنمایید که مطمئنا مفید فایده تر خواهد بود.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
0
0
متاسفانه از آنجا که ما ایرانیان یه جوری هایی روحیه انحصار طلبی داریم، بخاطر آن همیشه فکر می کنیم تنها حرف و فکر خودمان درست بوده و تمام انتقادات از ما نادرست است. در دامپزشکی هم این مسئله صادق است. اساتید علوم پایه دامپزشکی اگر تصمیم گیر آموزشی باشند، بیشتر واحدهای درسی باید علوم پایه ای باشد، اما اگه درمانگاهی ها تصمیم گیر باشند، می بایست دروس پایه کمرنگ و بالینی برجسته شود.
به جناب دکتر آراسب دباغ مقدم باید عرض کنم دامپزشکی از دو کلمه حیوان و طبابت میاد و هدف اصلی از تربیت دامپزشک همان تعلیم یک کلنسین ورزیده است. از یک پزشک عمومی کسی انتظار ندارد برنامه تغذیه بدهد، کنترل بهداشتی در درمانگاه بیمارستان و دیگر مراکز داشته باشد، نحوه بزرگ کردن یک نوزاد را بداند، و... . اما انتظار هست یا به تشخیص اولیه بیماری رسیده و درمان را شروع کند و یا بیمار را به متخصص ارجاع دهد. همگان از دامپزشک انتظار طبابت دارند نه تشخیص فلان باکتری در سوسیس و کالباس! یک دانشجوی دامپزشکی از دانشگاه فارغ التحصیل می شود اما اغلب نمی داند یک تست ساده C.B.C چیست، و این باعث سرخورده شدن او می شود. اما در طول سال های تحصیلی باید حفظ کند که فلان انگل در زیر میکروسکوپ دهانش چند ردیف دندان داشته است! یک دانش آموخته دامپزشکی زیاد اطلاعی از نحوه برداشتن نمونه از پوست، ادرار و ... حیوان را نمی داند، اما در طول تحصیل باید بخواند که نحوه نمونه برداری از سطوح و میز یک رستوران چگونه است؟!! متاسفانه اطلاعات ضعیف بالینی بسیاری از دامپزشکان سبب شده تا آنها برای درمان یک سرماخوردگی ساده در خودشان، دو ساعت در اتاق انتظار یک پزشک عمومی بنشینند!! محمدنژاد
ناشناس
|
-
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
0
0
باید از آقای واحدی به خاطر این مقاله ارزشمند تشکر کرد.متاسفانه برنامه آموزشی دامپزشکی واقعا دچار اشکالات عمده می باشد که سالیان سال گریبانگیر این رشته تحصیلی شده است و حتی می توان گفت که سیستم کاملا مریض است.دانشجوی دامپزشکی بعد از اتمام دوره علوم پایه در دو سال بعدی دوران تحصیلی دروسی را میگذراند که در برخی موارد کاملا غیر مرتبط با رشته دامپزشکی می باشد زیرا از یک دامپزشک انتظار طبابت و درمان است.و مشکل به اینجا ختم نمی شود چرا که دانشجو در این دو سال ممکن است آموزشهای علوم پایه را به دلیل وقفه دو ساله فراموش کرده و وارد علوم درمانگاهی می گردد.متاسفانه برخی به دلیل این که در این رشته های غیر مرتبط با دامپزشکی دارای تخصص بوده و در حال تدریس هستند و منافع خود را در خطر میبینند، موافق مطرح شدن این مطالب نیستند.از یک دامپزشک فارغ التحصیل انتظار می رود که حیوان بیمار را درمان کند نه این که مقدار پروتئین سوسیس کالباس را بتواند اندازه گیری کند.نه اینکه منظور ما بی اهمیت بودن این رشته ها می باشد مواد غذایی مربوط به رشته صنایع غذایی می باشد.


ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
0
0
نکته اینجاست که دانشجو درس ویروس شناسی و بیماری های ویروسی را توسط استاد علوم پایه می گذراند که در مورد بیماری های ویروسی تجربه کافی را ندارد بخش بیماری های ویروسی باید توسط دامپزشک متخصص علوم بالینی و در دروس علوم درمانگاهی تدریس گردد.آیا این که درسی مثل بیماری های داخلی دامهای کوچک که خیلی گسترده می باشد باید در دو واحد نظری یا دامهای بزرگ در 4 واحد نظری تدریس گردد، غیر منطقی می باشد زیرا از یک دامپزشک فارغ التحصیل انتظار درمان یک حیوان مریض است تا اینکه بداند ویروس دیستمپر در کدام خانواده می باشد یا اینکه مخرج فلان کرم در کجای آن قرار دارد.لذا در اینجا با دو نکته مهم می رسیم.اولا یک سری دروس غیر مرتبط با دامپزشکی (که از حیوان و طبابت تشکیل شده است) از جمله صنایع شیر، بهداشت مواد غذایی، درسهای مربوط به سوسیس و کالباس باید هر چه زودتر از دامپزشکی حذف شود زیرا این دروس مربوط به رشته صنایع مواد غذایی می باشد و دوما در دروسی مثل بیماری های ویروسی، بیماری های انگل باید تجدید نظر شده و فقط ویروس شناسی و انگل شناسی توسط متخصص انگل تدریس شود و قسمت بیماری های ویروسی و بیماری ها و کلا علایم و درمان ناشی از بیماری های انگلی توسط متخصص داخلی و در علوم درمانگاهی تدریس گردد. باید هر چه زودتر به صورت منطقی و اصولی عمل شده و از هر گونه اغراض دوری کرد با تشکر از مقاله بسیار بجا و ارزشمند آقای واحدی و آرزوی موفقیت برای ایشان.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
0
0
در حال حاضر مشکلات زیادی دامپزشک و دامپزشکی را دچار چالش کرده از جمله اینکه چندین سال است که زیاد بودن دانشکده های دامپزشکی باعث افزایش و بیکاری فارغ التحصیلان دوره عمومی شده این مشکل در حال حاضر گریبانگیر دوره های تخصصی نیز شده است که ماییه تاسف می باشد.از امسال دانشکده دامپزشکی شیراز هم شروع به اخذ دانشجودر رشته داخلی دامهای کوچک کرده که جای تامل دارد.آیا واقعا نیاز به دانشجوی در این رشته وجود دارد؟ آیا این دانشگاه مریض برای آموزش دانشجو در این رشته دارد؟ولی چیزی که کاملا مشخص است این کار فقط منافع اساتید حاضر در این بخش در دانشگاه شیراز را برای گرفتن حق التدریس افزایش پایاننامه های و در نهایت افزایش حقوق و ارتقا آنها را تامین خواهد کرد اینکه دانشجو بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شود یا نه بیکار بماند اصلا مهم نیست فقط منافع یکسری افراد معدود تامین شود کافی می باشد جای تاسف است که رشته های تخصصی دامپزشکی هم داره خراب می شه.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
آقایان و خانم های دامپزشک، اساتید و سیاست گزاران بخش آموزش دامپزشکی ایران؛ آیا نمی خواهید قدمی در اصلاح رشته دامپزشکی بردارید؟ راهکار چیست و از کجا باید شروع کرد؟ چگونه باید اندیشید و چگونه باید تصمیم صحیحی گرفت؟
حکیم مهر عزیز! لطفا با کارشناسان با هر سلیقه ای و هر تفکری در این مورد بحث و گفتگو کنید. محمدنژاد
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
آیا دامپزشکی تو این کشور دلسوزی ندارد؟ چرا همه به فکر خودشون هستند؟لطفا به داد دامپزشک و دامپزشکی برسید.حکیم مهر عاجزانه خواهشمندیم به با هر مسئولی که فکر می کنید کمک کننده است این بحث در میان بگذارید.یک دلسوز
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
اساتید تا کی میخواهید دست رو دست بگذارید و تماشا کنید؟تاریخ در مورد شما قضاوت خواهد کرد.حکیم مهر از کجا باید شروع کرد؟لطفا قدم بردارید
رزیدنت
|
-
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
حکیم مهر بالا غیرتا آستین ها را بالا بزن و برو جلو از تو انتظار هست لطفا ریشه یابی بفرمایید که چه کسی باید این مشکل را برطرف نماید؟
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
0
0
بالاخره کنگره علوم آزمایشگاهی دامپزشکی سمنان فرصتی شد برای بنده و جناب واحدی که همدیگر را از نزدیک ببینیم و رو در رو نظراتمان را به بحث بگذاریم. خوشبختانه به نقاط اشتراک فراوانی هم رسیدیم. برای ایشان و همکارانشان در ادامه مسیر (البته با در نظر گرفتن همه جوانبی که با هم بحث کردیم) آرزوی موفقیت دارم. کاش فرصتی بود که در این زمینه بسیاری از دیدگاه های مشترکمان را می نوشتم.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
0
0
خدا رو شکر استاد که مشکلات دامپزشکی نیز بدین ترتیب حل شد!!، تبریک عرض میکنم خدمت شما و آقا میلاد، خجسته باد این روز بزرگ!
دامپزشک بالینی بخش خصوصی
|
-
|
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
0
0
باور بفرمایید همین دانشجویان که در اینجا دم از ارائه واحدهای بیشتر برای مباحث بالینی می زنند همان کلاسهای اندک را نیز پیچانده و شرکت نمی کنند.
زمانی که برای کاراموزی نزد ما می آیند هیچ گونه هدف عملی را دنبال نکرده و تنها قصد گذراندن اوقات دارند.
به جای آنکه توپ را در زمین تصمیم گیرندگان و سیاست ها و برنامه ریزی های اموزشی بیاندازید خود را بسازید.
با همین شرایط موجود برخی علاقه مندان خود را به کلینیسین های خبره ای تبدیل کرده اند.
کاری کنید که سیستم خود را مجبور به اصلاح ببیند نه اینکه مدام شعار برای اصلاح سر دهید.
احتمالا یک دوست
|
-
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
0
آقای واحدی شما فعلا درستون رو بخونین .اینکارارو بزارین به عهده بزرگترا!!!
سید میلاد واحدی
|
-
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
0
0
از تمامی عزیزانی که از دیگر شهرهای کشور با بنده تماس گرفتند و تمایل به همکاری کردند (در زمینه انتشار نشریه) تشکر میکنم. دوستانی که تمایل داشتند تا نشریه ای مشابه در دانشکده خود تاسیس کنند، بدانند که گروه پژواد تا جایی که بتواند یاریشان خواهد کرد و در صورت تمایل راهنمایشان خواهیم بود. این انتظار هم می رفت که با شروع کار، شاهد حرکت هایی مشابه در سایر دانشکده های دامپزشکی کشور باشیم و هدفمان هم همین بود تا با شیوع فرهنگ گفتمان صحیح و تبادل نظرات بتوانیم تغییراتی مثبت در این رشته ایجاد کنیم. مباحثی که به دلایلی از بیان آن های امتناع می شد و حتی شاید مباحثی که به ذهن کسی خطور نمی کرد. صحبت هایی که در زیر شد به بنده کمک شایانی کرد تا درکی صحیح از جامعه دامپزشکی داشته باشم و سعی کردم آن هایی که درخور پاسخ دادن بود را با رعایت احترام و ادب جوابگو باشم. جای بسی خوشحالی برای بنده است که جامعه دامپزشکی چنین نگران آموزش است. بحث ها و نظرات هرچند مخالف بیانگر این است که همگی به این امر میاندیشند و می دانیم سازندگی جز در ورای اندیشه صورت نمی گیرد. بحث کارآمدی سیستم و دانشجویان فارغ التحصیل بحث طولانی است. به دنبال این هستیم تا جلسه ای را جهت تبادل نظرات در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار کنیم و از تمامی افراد که نظری در این مورد دارند، از دانشجو تا استاد، دعوت به عمل آوریم تا صحبت های خود را بازگو نمایند. زمان این جلسه را متعاقبا از طریق حکیم مهر اعلام خواهیم کرد. نتیجه این جلسات را هم به مسئولین مرتبط با امور آموزشی انتقال می دهیم. شاید اینکار بتواند راهنمایی اندکی برای تغییرات نوینی باشد که در خال شکل گرفتن است. با تشکر
جراح دام‏‏ های کوچک
|
-
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
0
0
دامپزشک بالینی فعال در بخش خصوصی شما خودت کلاسارو میپیچوندی،شما ورودی 83 دانشگاه تهران بودی و به خاطر مشکلاتی که داشتید حتی در امتحان تخصص هم ردتون کردنو حالا دم از سیاست گذاری و برنامه ریزی می زنی جانم؟ شما الان موفقی دیگه؟ رشته ی ما با داشتن افرادی مثل شما کارش تمومه...
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
0
0
آقای واحدی این حرفا یعنی کلا مبحث بهداشت مواد غذایی رو کاملا بدیم به کارشناس های بهداشت و صنایع غذایی. خوب وقتی کار پیدا نکردی اونوقت می فهمی که چقدر این درسای بهداشت مواد غذایی بدرد می خوره.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
0
0
آقا میلاد شما تخصصتون رو تو دکترای مدیریت استراتژیک ادامه بدین بهتره، گویا خیلی به لیدر بودن علاقه دارین!! مبارکتون باشه!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
0
0
از دکتر واحدی بابت مقاله جالبشون متشکرم و از ایشون می خوام که به حاشیه ها توجهی نکنن. انسان های بیکاری که کارشون فقط تیکه انداختن و پرداختن به فرعیات هست زیادن. امیدوارم که سالی خوب و پر از موفقیت داشته باشن.
نظر شما
ادامه