کد خبر: ۱۰۸۶۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بابلسر، یزد، نور و گناباد

 

تقدیر فرماندار بابلسر از اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان بابلسر


فرماندار شهرستان بابلسر از اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان بابلسر تقدیر و تشکر نمود .
محمد رضا نادری با اهدای لوح سپاسی به دکتر ناصر دستوریان از از اقدامات این شبکه در زمینه تنظیم بازار قدردانی نمود . در بخشی از این لوح آمده : جناب آقای دکتر دستوریان ریاست محترم شبکه دامپزشکی شهرستان بابلسر ، احتراماً خدمات صادقانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی قدر و منزلتی دارد و تنها خداوند سبحان می تواند پاداش واقعی آن را اعطاء نماید لکن در امتنان امر خالق رحمان بمنظور ارج نهادن به اقدامات در خور تحسین شما در جهت تعامل و همکاری موثر در زمینه تنظیم بازار شهرستان بابلسر از زحمات جنابعالی تقدیر و تشکر بعمل می آید .

-------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان یزد تاکید کرد:
داشتن جامعه سالم، نیازمند تقویت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی

 

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به نقش دامپزشکی در تأمین سلامت و حلیت غذا در جامعه، اظهار کرد: داشتن جامعه سالم و توانمند نیازمند تقویت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی است.

دکتر "علی‌اکبر حدادزاده" به مناسبت روز جهانی غذا، گفت: یکی از حوزه‌های کاری دامپزشکی امنیت و سلامت غذا است که با نظارت و کنترل بهداشتی تولید در مزارع پرورشی، مراکز بسته‌بندی، حمل و عرضه صورت می‌گیرد.

وی افزود: سالانه بیش از 250 هزار راس دام سبک و سنگین و 10میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان از نظر شرعی و بهداشتی نظارت می‌شوند و گوشت استحصالی آنها به مراکز عرضه روانه می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد در پایان خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول سالجاری بیش از 14 هزار و 500 مورد بازرسی بهداشتی از مراکز عرضه در استان صورت گرفته که در همین راستا بیش از 9300 کیلو‌گرم فراورده‌های غیر قابل مصرف و فراورده‌هایی که شرایط لازم برای مصرف نداشتند، معدوم‌سازی و از چرخه مصرف خارج شده‌اند.

 

--------------------------------

 

مدیر دامپزشکی شهرستان نور:
فروش پرندگان غیرمجاز و زنده در بازار ممنوع است


مدیر دامپزشکی شهرستان نور گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و شیروع آنفولانزا، فروش پرندگان غیرمجاز و زنده در بازار ممنوع است.
مجید غلامپور عصر امروز در جلسه شورای سلامت شهرستان نور عرضه مرغ زنده و یا پرکنده در بازار روزها و بازارهای هفتگی را معضل دانست و بیان داشت: مرغ کشتار شده‌ای که در این بازارها عرضه می‌شود، مرغ‌های تخلیه شده از واحدهای تولیدی تخمگزار هستند که ارزش تغذیه‌ای برای انسان ندارد.

وی اظهار داشت: این مرغ‌ها در بسته‌بندی و با قیمت پایین‌تر با توجه به وضعیت ظاهری و لاغری بنام مرغ محلی در روز بازارها به فروش می‌رسد که خریداران از عدم ارزش غذایی آن اطلاع ندارند و در زمان برخورد با فروشندگان به صرف ارزان بودن به ماموران نیز اعتراض می‌کنند با این وجود در هر بازار هفتگی حدود 200 کیلو از این نوع پرندگان توسط ماموران جمع‌آوری می‌شود.

این مسئول با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا هشدار داد و تاکید کرد:  فروش پرندگان زنده و کشتار غیرمجاز و عرضه در بازار شدیداً جلوگیری و با فروشندگان برخورد شود همچنین به مردم آگاهی و اطلاع‌رسانی شود.

غلامپور در ادامه به معضل کشتارگاه اشاره کرد و ابراز داشت: از ابتدای حضور من در این شهرستان حدود سه سال قبل اصلاح، بازسازی و بهبود وضعیت کشتارگاه در اولویت کاری قرار دادم لیکن با همه تلاش‌ها و پیگیری‌ها فقط سی درصد آن نتیجه داد و 70 درصد هنوز مانده است.

وی افزود: در بحث کوره لاشه‌سوز پس از دو سال پیگیری اخیراً یک کوره با ظرفیت 60 کیلو با دهانه بسیار کوچک نصب شده که پیشنهاد شده بود کوره‌ای با حداقل 250 کیلو ظرفیت در هر دوره نصب شود که پاسخگوی نیاز این کشتارگاه باشد، زیرا هر دوره ممکن است تا دوساعت هم طول بکشد و این در زمانی که میزان لاشه آلوده زیاد باشد هرگز جوابگو نیست، از طرفی هم محل نصب کوره که با فاصله زیاد نصب شده و این امر هم در انتقال لاشه مشکل‌ساز است و موجب آلودگی محیط می‌شود.

این مسئول وضعیت کشتارگاه را در دوبخش مدیریتی و ساختار دچار مشکل ذکر کرد و بیان داشت: وضعیت پیمانکار و سلامت مدیریت کشتارگاه در بخش مدیریتی و ظرفیت نگهداری لاشه‌ها و حمل گوشت در بخش ساختاری ضعیف است و باید رفع شود.

مدیر دامپزشکی شهرستان نور با ارائه گزارشی از اقدامات دامپزشکی نور عنوان کرد: در شش ماهه گذشته ده مورد گاو مبتلا به سل شناسایی و کشتار و معدوم شد همچنین از 648 راس خونگیری تب مالت انجام که مشکلی وجود نداشت، در همین مدت هم 54 هزار و 300 راس گوسفند و27 راس اسبسوار کاری در پارکهاعلیه بیماری شاربن واکسینه شدند.

غلامپور متذکر شد: در این مدت 12 هزار و 500 متر جایگاه و 4 هزار و 660 راس دام علیه کنه ناقل بیماری کریمه کنگو سمپاشی و طی یکسال گذشته هفت واحد قصابی متخلف تعطیل شدند.

این مسئول در پایان با اشاره به نزدیک شدن عید قربان و فروش دام زنده در مناطق مختلف پیشنهاد کرد: برای رعایت بهداشت عمومی و نظارت اکیپ دامپزشکی نقاط مشخص برای فروش دام در شهرهای شهرستان تعیین و از پراکندگی فروشندگان در نقاط مختلف ممانعت شود.

 

--------------------------------------

 

اکیپ های بازرسی دامپزشکی در گناباد افزایش یافت


رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: اکیپ های بازرسی دامپزشکی در سطح شهر و کشتارگاه های دام در ایام عید قربان به هفت اکیپ ثابت و سیار افزایش یافت.
علیرضا قدرتی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در عید قربان امسال همانند سالهای قبل نظارت بهداشتی دامپزشکی در خصوص دامهای کشتاری اعمال می شود.

وی افزود: عدم رعایت مسائل بهداشتی و به‌ویژه کشتار دام در منازل و معابر، می‌تواند احتمال بروز برخی از این بیماری‌ها‌، از جمله تب مالت و سیاه زخم، تب کریمه‌کنگو، و... را افزایش می‌دهد.

قدرتی گفت: با هدف جلوگیری از شیوع بیماریهای مشترک انسان و دام و خطرات ناشی از کشتار غیر مجاز دامها تلاش شبکه دامپزشکی بر این است تا کشتار دامهای قربانی در کشتارگاههای دام گناباد صورت گیرد.

 قدرتی ضمن تاکید بر لزوم کشتار دامها در کشتارگاه گفت: هماهنگی لازم با سایر دستگاه های اجرایی شهرستان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: اکیپ های بازرسی سطح شهر و کشتارگاه های دام و شبکه به تعداد 7 اکیپ ثابت و سیار در شهرستان سازماندهی شد.

قدرتی از تمام حجاج عازم بیت‌الله‌الحرام و استقبال‌کنندگان آنها خواست تا در بازگشت از سفر معنوی سرزمین وحی، از کشتار دام در معابر عمومی خودداری کنند.
 

نظر شما
ادامه