کد خبر: ۱۰۸۸۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فارس، لامرد و مرکزی

 

طرح ویژه نظارت بهداشتی بر دامهای قربانی درعید سعید قربان اجرا می شود

مدیر کل دامپزشکی استان فارس از طرح ویژه نظارت بهداشتی دام درعید سعید قربان توسط دامپزشکی خبر داد.
دکتر قاسم رضائیان زاده با بیان مطلب فوق افزود : با توجه به فرا رسیدن عید سعید قربان و به استناد تبصره 2 ماده 2 آئین نامه بازرسی بهداشتی گوشت وبه منظور حفظ سلامتی شهروندان و تامین بهداشت عمومی، تیمهای ویژه بازرسی در سطح استان تشکیل و امر نظارت بهداشتی این روز مبارک را به عهده خواهند داشت
 وی یادآور شد: کشتارگاه های دام استان از ساعت 6 صبح روز عید قربان تا ساعت 13 ظهر به منظور پذیرش دام های قربانی و ذبح آنها باز بوده وهمچنین بازرسین بهداشتی گوشت و ناظرین شرعی در محل کشتارگاه و جایگاههای ثابت و سیار مشخص شده مستقر و آماده ارائه خدمات رایگان به شهروندان می باشند .
مدیرکل دامپزشکی فارس گفت: بازرسان بهداشتی علاوه بر نظارت ویژه ، اطلاعات لازم را به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلاء مصرف کنندگان از طریق مصرف گوشت های غیر بهداشتی ارائه خواهند داد.
دکتر رضائیان زاده اظهار داشت : تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، وسایل لازم جهت بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیشبند، ماسک، دستکش برای پرسنل مزبور تدارک دیده شده و روز عید سعید قربان، تیم های ثابت و سیار در محل های از قبل تعیین شده استقرار خواهند یافت .
وی اضافه کرد: در عید قربان امسال علاوه بر فعالیت ناظرین بهداشتی، بیش از 50 نفر از روحانیون معزز امر نظارت بر ذبح شرعی را نیز انجام خواهند داد.
جمود نعشی در شرایط سرد مصرف کنند وی در ادامه با اشاره به پیش بینی 19 تیم بازرسی بهداشتی ویژه برای کلان شهر شیراز ضمن تشکر از سازمانها و ادارات مرتبط همچون شهرداری، فرمانداری، بهداشت و محیط زیست، درخواست کرد به منظور تامین بهداشت عمومی و رضایت خاطر شهروندان مانند سنوات گذشته هماهنگی و همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند.

 

---------------------------------------

                                                        
دکتر اسد زاده سرپرست شبکه دامپزشکی لامرد:
با بازرسی های متوالی امنیت بهداشتی محصولات دامی را تأمین می کنیم


از جمله وظایف اصلی دامپزشکی ایجاد امنیت بهداشتی در فرآورده های خام دامی است که می کوشیم در این راه قدم های مؤثری برداریم
سرپرست شبکه دامپزشکی لامرد اظهار داشت: از جمله وظایف اصلی دامپزشکی ایجاد امنیت بهداشتی در فرآورده های خام دامی است که می کوشیم در این راه قدم های مؤثری برداریم. هرچند کمبود نیروهای متخصص شبکه دامپزشکی شهرستان را رنج می دهد ولی در این زمینه اقداماتی صورت پذیرفته و با امکانات و نیروهای موجود در جهت سلامت غذای افراد جامعه قدم برداشته شده است.
 دکتر محمد اسد زاده افزود: در شش ماه اول سال ۹۱ اقدام به ۴۹۰ مورد بازرسی و بازدید از قصابی ها ، ۲۳۰ مورد بازدید از مرغ فروشی ها ، ۱۵ مورد بازدید از ماهی فروشی ها ، ۳۵ مورد بازدید از رستوران ها و کبابی ها و آشپزخانه ها ، ۴ مورد بازدید از کشتارگاه کوثر مرغ ، ۹۰ مورد بازدید از مراکز عرضه مواد خام دامی ، ۷ مورد صدور اخطاریه جهت اماکن بدون مجوز و ۱۰ مورد نیز ارسال اکیپ جهت مبارزه با زنده فروشی صورت پذیرفته است.
همه این اقدامات قدمی است جهت حفظ سلامت غذایی افراد جامعه و می طلبد اماکن فروش مواد خام دامی همکاری تنگاتنگی با دامپزشکی شهرستان داشته باشند.
اقدامات قرنطینه ای دامپزشکی
اقدامات قرنطینه ای محصولات خام دامی در شهرستان لامرد تشریح شد.
به گزارش شبکه دامپزشکی شهرستان لامرد طی مدت ۶ ماه اول سال ۹۱ جهت ۵۷۹ مورد گواهی حمل صادر شده است. در این مدت جهت حمل دام زنده به منظور صادرات ۱۴ مورد ، حمل دام زنده داخلی ۵ مورد ، حمل مرغ زنده جهت کشتار ۴۶ مورد ، حمل گوشت مرغ گرم ۲۹۸ مورد ، حمل گوشت مرغ منجمد ۲۰۴ مورد و حمل تخم مرغ ۷ مورد مجوز صادر شده است.
تشریح فعالیت مرغداری های لامرد
سرپرست شبکه دامپزشکی لامرد وضعیت مرغداری های شهرستان را تشریح کرد.
دکتر محمد اسدزاده اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 26 مزرعه پرورش گوشتی با ظرفیت 720 هزار قطعه و یک واحد نیز مزرعه پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت 30 هزار قطعه در شهرستان لامرد در حال فعالیت می باشد . اسد زاده افزود: در شش ماهه اول سال 91 از این تعداد مرغداری 5 واحد 3 بار جوجه ریزی ، 12 واحد 2 بار جوجه ریزی و 9 واحد دیگر نیز یک بار جوجه ریزی داشته اند که گوشت سفید تولیدی تحویل بازار مصرف شده است.
سرپرست شبکه دامپزشکی لامرد گفت: در مجموع در این شش ماه یک میلیون و یکصد و پنجاه و سه هزار و پانصد و هفتاد هزار قطعه جوجه ریزی در این مرغداری ها صورت گرفته است . دکتر اسد زاده اشاره ای نیز به تلفات ناشی از نیوکاسل در مرغداری های شهرستان داشت و اعلام کرد: از مجموع جوجه ریزی شده 89300 قطعه جوجه ناشی از نیوکاسل مرغی تلف شده که 7/7 درصد  را شامل می شود. وی همچنین گفت: در مهرماه امسال 14 واحد مرغداری اقدام به جوجه ریزی به میزان 353000 قطعه و یک واحد مرغداری تخمگذار نیز 27000 قطعه جوجه ریزی شده است.

-------------------------------------

 

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان مرکزی :
اتمام طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دراستان مرکزی


رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان مرکزی : طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی اجراشده بود پایان یافت.
دکتر روزبه شباک گفت :  این طرح در راستای دستور العملهای سازمان دامپزشکی کشور از 11 شهریورماه امسال به مدت یک ماه کاری به انجام رسید.
وی در باره اجرای طرح گفت: همواره با شروع فصل مهاجرت پرندگان در کشور که از اواسط مهرماه صورت می گیرد احتمال ورود ویروس های جدید وحتی تحت تیپ های نامتعارف وجود دارد .دراین میان پرندگان روستایی به عنوان ناقل ویروس آنفلوانزا عمل نموده ورد یابی ویروس می تواند از بروز اپیدمی های مختلف درجمعیت جلوگیری نماید. بدین منظور وبا دستور سازمان دامپزشکی کشور این طرح در استان مرکزی قبل از فصل مهاجرت پرندگان از 11شهریورماه آغازشد وبه مدت یک ماه کاری ادامه یافت. در اجرای این طرح 21 روستای استان به صورت تصادفی انتخاب وازهر روستا 10 خانوار مورد اجرای طرح قرار گرفت . اکیپهای دامپزشکی با بهره گیری از تجهیزات خود از هرخانواده روستایی 5 پرنده بالغ را انتخاب واز آنها نمونه برداری نمودند.همچنین در این طرح 7واحد صنعتی مرغ تخمگذار،یک واحد مرغ مادر گوشتی و2واحد دیگر شامل پرورش بوقلمون وشترمرغ مورد بررسی ونمونه برداری قرار گرفتند.
ایشان ادامه داد درجمع بندی به عمل آمده وطبق برنامه ریزی قبلی از 21 روستای انتخابی مجموع 1281 نمونه سرم از مرغ وخروس،بوقلمون وکبوتر اخذ شد همچنین از واحدهای صنعتی مشمول اجرای طرح نیز 360 نمونه سرم و80 نمونه سوآپ جمع آوری ومورد آزمایش قرار گرفت .

شباک در خصوص نتایج اجرای طرح گفت :در آزمایش های انجام شده که همگی آنها ابتدا در آزمایشگاه مرجع استان صورت گرفت نمونه های بررسی شده از لحاظ  آنفلوانزای تیپ H5و H7منفی گزارش شد وجهت تائید تشخیص نیز 10درصد نمونه ها به سازمان دامپزشکی کشور ارسال گردید که خوشبختانه تا این لحظه نمونه مثبتی گزارش نشده است.

رییس اداره طیور دامپزشکی استان مرکزی اضافه نمود :در 6ماه  ابتدای سال جاری 2739 مورد بازدید از واحد های صنعتی،روستایی،کشتارگاه ها،زیستگاه هاومراکز عرضه پرنده زینتی صورت گرفته است  که تمامی این بازدیدها درجهت اجرای سیستم مراقبت وپایش از بیماری آنفلوانزای پرندگان می باشد وتاکنون مورد مثبتی از استان گزارش نشده است .

 

نظر شما
ادامه