کد خبر: ۱۰۸۹

حکیم مهر -  سازمان محیط زیست در حالی ادعای مقابله با شکارچیان خارجی و قاچاقچیان حیات وحش ایران را دارد که مسئولان آن به ارائه مجوز شکار به این شکارچیان مشغولند و کارشناسان محیط زیست دائماً نسبت به افزایش مجوز شکار از سوی سازمان محیط زیست ابراز نگرانی می کنند.
ادارات کل استانهای سازمان محیط زیست کشور در حالی در خبرهای جداگانه از دستگیری شکارچیان خارجی و داخلی برای شکارهای غیر مجاز خبر می دهند که مسئولان از یک سو به صراحت از ارائه مجوز شکار در همین مناطق سخن می گویند و فعالان و کارشناسان این اقدام را خالی از استانداردهای حرفه ای برای حفاظت حیات وحش کشور می دانند.

با این حال سازمان محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در کمتر از دو هفته از دستگیری شکارچیان متخلف خارجی که بازهای شکاری را در منطقه سراوان شکار کردند و گروهی6 نفره از شکارچیان عرب کشورهای حاشیه خلیج فارس که پرندگان این منطقه را بدون مجوز رسمی شکار و قاچاق کرده اند خبر داده است.

این در حالی است که معاون سابق محیط طبیعی سازمان محیط زیست که مسئولیت صدور مجوز شکار در بیش از یکسال پیش در سازمان محیط زیست را بر عهده داشت در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از صدور پروانه شکار پرندگان برای شکارچیان تاکید کرد: در مجموع چهار سال گذشته ارائه مجوز در حوزه شکار پرندگان به اندازه امسال نمی شود. دادن پروانه شکار باید بر مبنای اصولی باشد در حالی که اغلب مجوزهای صادر شده در مناطق آزاد است که سازمان محیط زیست هیچ گونه دسترسی و نظارتی بر آنها ندارد.

دکتر دلاور نجفی حاجی پور در واکنش به این اقدام گفت: در مناطق حفاظت شده قدرت مدیریت سازمان از طریق امکانات و نیروهای ماهر انسانی فراهم است و می توان جلوی شکار بی رویه را گرفت در حالی که مناطق آزاد جزء مناطق شکننده تر هستند و کنترلی در این زمینه صورت نمی گیرد. در مناطق حفاظت شده جمعیت شکارها احیا می شود اما در مناطق آزاد مثل کوهها و بیابانها چنین وضعیتی وجود ندارد.

این مقام سابق محیط زیست با اشاره به دوره مسئولیتش افزود: مجوز شکار پرندگان به طور کامل در ایران با مشکلی جدی مواجه است و آن هم اینکه پرندگان در ایران در خط قرمز قرار دارند اما در دوران مسئولیتم در منطقه حفاظت شده توران مجوز شکار را لغو کردم چرا که زیستگاه یوز و طعمه های این حیوان در خطر انقراض بود اما مجوز شکار در این منطقه صادر شده است.

 با این حال پیشتر محمد باقر صدوق پس از احراز مسئولیت معاونت سازمان محیط زیست گفت: پروانه های شکار پرندگان در حال صادر شدن است و هر کسی شرایط و ابزار لازم و کافی برای شکار را در اختیار داشته باشد پروانه شکار برای او صادر می شود. طبق دستور العمل برای تمام استانها مجوز شکار از سوی مسئولان سازمان در استانها صادر می شود.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز پس از آن در جمع خبرنگاران با اشاره به صدور 47 مجوز شکار برای اتباع خارجی و 137 مجوز ایرانی در 12 آبان سال گذشته گفت: نسبت به زمان مشابه تا کنون 6 فقره مجوز شکار صادر شده است که آن هم برای اتباع خارجی بوده و صدور مجوز شکار پرندگان با کسب مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی صادر شده است.

این در حالی است که در خبر اداره محیط زیست استان سیستان و بلوچستان آمده است: "پیرو گزارشات واصله از شهرستانهای نیکشهر و کنارک مبنی بر حمل و انتقال پرندگان شکاری توسط تعدادی از اتباع خارجی، سرانجام در مورخ  25 آذر امسال، محموله ای به تعداد 9 بهله از پرندگان شکاری از نوع بحری و بالابان از 6 نفر متخلف که اتباع چند کشور عرب منطقه بودند با تلاش مامورین گارد اجرایی شهرستان کنارک و با همکاری نیروهای انتظامی مستقر در منطقه که قصد خروج از کشور را داشتند، توقیف شدند."

بر اساس مفاد تبصره 2 ماده 13 قانون شکار و صید منطبق بوده و براساس مصوبه 260 شورایعالی حفاظت محیط زیست جریمه ضرر و زیان هر پرنده شکاری نادر و در حال انقراض از نوع بحری و بالابان یکصد و بیست میلیون ریال تعیین شده است. مبلغ ضرر و زیان وارده برابر یک میلیارد و هشتاد میلیون ریال است.

نظر شما
ادامه