کد خبر: ۱۰۹۳۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، کرمان، خوزستان، نهاوند، جنوب کرمان، آبادان، گیلان، پاکدشت و سیستان و بلوچستان

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
حفظ دامهای مناطق زلزله رده از اهداف دامپزشکی است


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی:پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام و حفظ سرمایه های دامی مناطق زلزله زده از اهداف اصلی دامپزشکی می باشد.
دکتر بهراد زندیه در حاشیه بازدید از دفتر روزنامه عصر آزادی و شرکت پیمان چاپ تبریزگفت:تمام تلاش و هدف ما در مناطق زلزله زده کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام و حفظ سرمایه های دامی این مناطق است.
وی در تشریح سرعت عمل دامپزشکی در خدمات رسانی به مناطق زلزله زده گفت: با توجه به این که  زلزله در تابستان نیز رخ داده بود عدم وجود بوی تعفن و گندیدگی لاشه های دامی حاصل تلاشها و حضور به موقع و موثر اکیپهای دامپزشکی در منطقه و دفن بهداشتی لاشه های دامی بوده است و در این راستا اکیپهای دامپزکی در روزهای اول بعد از زلزله  494 راس دام سنگین، یک هزار و273 راس دام سبک، دو هزار و 777 قطعه طیور بومی، 457 هزار و 430 قطعه ماهی، 165 کندوی زنبور عسل، 11 راس تک سمی و 81 قلاده سگ در مناطق زلزله را به صورت کاملا بهداشتی دفن نمودند.
مدیر کل دامپزشکی استان افزود در راستای پیشگیری از شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام اکیپهای دامپزشکی مستقر در مناطق زلزله پس از اتمام عملیات دفن بهداشتی لاشه های دام شروع به معاینه،درمان،سمپاشی و واکسیناسیون دامها نموده اند که بدین منظور 72 هزار و 354 راس دام بر علیه بیماری شاربن ، 13 هزار و 613 (قلاده و راس ) دام بر علیه بیماری هاری واکسینه شده اند و همچنین 72 هزارو 802 راس انواع دام توسط دامپزشکان بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان در مناطق زلزله زده درمان شده اند.
دکتر زندیه همچنین اعلام نمود در راستای مبارزه با انواع بیماریهای انگلی و جلوگیری از شیوع بیماریهای دامی و مشترک 880700 متر مربع مراکز نگهداری دام سم پاشی و ضد عفونی شده است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی خاطر نشان ساخت اکیپهای دامپزشکی تا پایان کامل بازسازی اماکن دامی مناطق زلزله زده به صورت شبانه روزی به فعالیتهای خود ادامه خواهند داد .
افزودنی است در پایان مدیر کل دامپزشکی استان با اهدا لوحی از تلاشهای سردبیر روزنامه عصر آزادی در انعکاس فعالیتهای این اداره کل تقدیر نمود .

------------------------------------

 

کلیه خدمات دامپزشکی استان کرمان در روز عید قربان رایگان می باشد:
نظارت 81 اکیپ دامپزشکی بر دامهای قربانی در استان کرمان


مشاور مدیر کل و رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از نظارت 81 اکیپ ثابت و سیار بر سلامت دامهای قربانی قبل و بعد از کشتار در روز عید سعید قربان خبر داد. 
دکتر مینا قاضی زاده ضمن تبریک عید سعید قربان و آرزوی قبولی نذورات مردم گفت: به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دامهای قربانی و تامین بهداشت عمومی تعداد 81 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی  نظارت بر گوشتهای قربانی را بر عهده دارند .
وی با بیان اینکه در این روز  49 اکیپ ثابت و 32 اکیپ سیار  نظارتی در استان کرمان فعال هستند اظهار داشت: در قالب 81 اکیپ ثابت و سیار 39 نفر دکتر دامپزشک ، 47 نفر بازرس بهداشتی گوشت و 14 نفر ناظر شرعی در روز عید قربان بر سلامت دامهای قربانی و گوشت استحصالی از این دامها نظارت می کنند .
مشاور مدیر کل دامپزشکی استان کرمان افزود: کلیه اکیپها از ساعت 7 صبح لغایت 13 در سطح استان و شهرستانها در روز عید سعید قربان انجام وظیفه می نمایند.
قاضی زاده با اشاره به اینکه کشتارگاههای دام استان کرمان نیز در روز عید قربان از ساعت 7 صبح لغایت 13 باز هستند تاکید نمود: ارائه کلیه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه های دام و دیگر اماکن بصورت رایگان انجام می شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان یکی از مخاطرات اصلی ذبح دام قربانی در خارج از کشتارگاه را درگیری احتمالی با بیماریهای مشترک دانست و بیان داشت: از هم استانیهای عزیز درخواست داریم به منظور پیشگیری از ابتلاء احتمالی به بیماریهای مشترک بین انسان و دام ضمن همکاری با اکیپهای نظارتی در سطح استان و شبکه های دامپزشکی شهرستانها از کشتار دام در معابر عمومی و منازل شخصی جداً خودداری نمایند.
وی خرید دام از اماکن مورد تایید دامپزشکی را به دلیل نظارت دوره ایی و انجام اقدامات بهداشتی تضمین کننده سلامت مردم شریف استان در این ایام دانست و  افزود: هم استانیهای گرامی دام را از دوره گردان و اماکن فاقد تاییدیه بهداشتی دامپزشکی خریداری ننمایند.
وی تاکید کرد : جهت پیشگیری از بیماریهای مشترک مصرف کنندگان بایستی گوشتهای تازه کشتار شده را حداقل بمدت 24 ساعت و جگر را بمدت 48 ساعت در یخچال نگهداری و سپس قطعه قطعه و مصرف نمایند.
وی در پایان از کلیه هم استانیهای عزیز در خواست نمود در صورت مشاهده موارد تخلف و غیر بهداشتی در ساعات اداری با تلفن رسیدگی به شکایات دامپزشکی به شماره 1512-0341 تماس حاصل نمایند و یا از طریق شماره پیامک 3000231512  مراتب را به اطلاع این اداره کل برسانند.

 

------------------------------------

 

92 اکیپ دامپزشکی در خوزستان به حال آماده‌باش درآمدند

 

مصطفی کنارکوهی اظهار داشت: خریداران دام‌های قربانی می‌توانند با مراجعه به اکیپ‌های مستقر در میدان‌های عرضه دام و کشتارگاه‌ها از سلامت دام خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

وی هشدار داد: رعایت نکردن مسائل بهداشتی و کشتار دام در منازل و معابر احتمال بروز و انتقال بیماری‌های مشترک از جمله تب مالت، سیاه زخم و تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد.

کنارکوهی از شهروندان و هم استانی‌ها درخواست کرد تا کشتار دام‌های قربانی خود را با نظارت دامپزشکی انجام دهند.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان افزود: تمام کشتارگاه‌های دام در سطح استان در روز عید سعید قربان آماده ارائه خدمات بوده و به شهروندان توصیه می‌شود به منظور رعایت مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی دام‌ها را برای قربانی به کشتارگاه انتقال دهند و پس از تایید بهداشتی لاشه توسط بازرسان مستقر در کشتارگاه به استفاده از آن اقدام کنند.

وی همچنین از پلمب یک باب منزل مسکونی فاقد سکنه که اقدام به بسته‌بندی و قطعه‌بندی مرغ به صورت غیرمجاز می‌کرد، خبر داد.

به گفته وی، کارشناسان این شبکه طی بازرسی‌های متناوب از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی، کارگاه مذکور را کشف کردند که پس از هماهنگی و اخذ مجوز لازم از مقام قضایی و با همکاری نیروی انتظامی محل پلمب و محصولات توقیف شد.

کنارکوهی افزود: در حال حاضر پرونده متخلف در حال رسیدگی و پیگیری است و از آنجا که تولید و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی است لذا به شهروندان توصیه می‌شود فرآورده‌های خام دامی خود را از محل‌های مجاز و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

----------------------------------

 

گروه های دامپزشکی بر ذبح دام عید قربان در نهاوند نظارت می کنند


مدیرشبکه دامپزشکی شهرستان نهاوند گفت: به منظور اطمینان از سلامت دام های قربانی در روز عید قربان ، چهار اکیپ ثابت و سیار شبکه دامپزشکی نهاوند ، بر امر ذبح بهداشتی و شرعی دام نظارت دارند .
ˈمجید اسدبیگی ˈ افزود: به منظور جلوگیری از شیوع بیماریهای مشترک دام و انسان و خطرات ناشی از کشتار غیر مجاز دام ، تلاش شبکه دامپزشکی بر این است تا کشتار دامهای قربانی در کشتارگاههای مجاز صورت پذیرد.

وی گفت: در عین حال با توجه به سطح وسیع ذبح دام قربانی در روز عید قربان برخی از حجاج در منازل خود اقدام به کشتار می کنند که این شبکه با تمهیدات لازم نظارت بهداشتی و شرعی خود را بر کشتارهای صورت گرفته اعمال می کند .

وی افزود: در هر اکیپ یک کارشناس با یک نفر روحانی حاضر است که در منازل و یا اماکنی که دام در آن ذبح می شود از سلامت آن اطمینان می یابند.

وی افزود: علاوه بر این یک اکیپ سیار نیز در محل شبکه دامپزشکی مستقر است که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به مردم است .


-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خواستار شد :
راه‌اندازی کشتارگاه طیور در جنوب کرمان


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: احداث و راه‌اندازی کشتارگاه طیور یکی از نیازهای جنوب کرمان است.
ابراهیم توکلی در دیدار با مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: جنوب کرمان با توجه به هم مرز بودن با استان‌های مرزی با معضل قاچاق دام رو به‌رو است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای دامپروری در این منطقه افزود: یکی از بزرگ‌ترین مرتع‌های ایران در این منطقه قرار دارد و همچنین بیش از 2.5 میلیون رأس نیز در جنوب کرمان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان این منطقه را دارای ظرفیت عظیم برای تولیدات دامی خواند و خاطرنشان کرد: بیش از 60 هزار رأس دام در جازموریان وجود دارد.

وی نبود کشتارگاه صنعتی را یکی دیگر از مشکلات این منطقه خواند و ابراز داشت: وجود کشتارگاه سنتی بهداشت مردم را به خطر می‌اندازد.

توکلی با اشاره به همکاری خوب شهرداران جنوب کرمان برای ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی اذعان داشت: ایجاد یک کشتارگاه صنعتی در جنوب کرمان ضروری است.

وی ذبح دام در منازل و معابر را در چهار شهرستان بدون کشتارگاه غیر بهداشتی عنوان کرد و افزود: کشتارگاه طیور یکی از نیازهای جنوب کرمان است.

 

----------------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی آبادان خبر داد :
استقرار 4 اکیپ ثابت اداره دامپزشکی آبادان در روز عید قربان


مدیر اداره دامپزشکی آبادان از استقرار چهار اکیپ ثابت اداره دامپزشکی آبادان برای عرضه دام زنده در روز عید سعید قربان خبر داد.
مهدی آقالر در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان که در سالن اجتماعات فرمانداری منطقه برگزار شد، با اشاره به عید سعید قربان اظهار کرد: به منظور رفاه هرچه بیشتر شهروندان برای دسترسی به دام زنده در این عید فرخنده چهار اکیپ ثابت و دو اکیپ سیار توسط اداره دامپزشکی شهرستان فعال می‌شود.

وی افزود: شبکه دامپزشکی، کشتارگاه، پشت ترمینال ایستگاه هشت و میدان دام جاده قفاص مناطقی هستند که اکیپ‌های ثابت اداره دامپزشکی شهرستان آبادان برای عید سعید قربان در آنجا مستقر می‌شوند.

مدیر اداره دامپزشکی آبادان ادامه داد: ذبح شرعی و بهداشتی دام در این روز توسط اکیپ‌های مختلف سیار و ثابت اداره دامپزشکی شهرستان مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.

آقالر در ادامه با اشاره به مصوبات جلسه پیش شورای سلامت شهرستان در خصوص تجهیز کشتارگاه آبادان به سردخانه زیر صفر، سکوی تخلیه و انتظار دام گفت: لزوم تجهیز کشتارگاه منطقه به سردخانه زیر صفر به سبب کاهش عوامل بیماری‌زایی است که به وسیله میکروسکوپ قابل شناسایی نیست.

وی افزود: بعضی از عوامل بیماری‌زا در بیماری‌های دامی مانند تب کریمه کنگو با میکروسکوپ قابل شناسایی نبوده و برای جلوگیری از انتقال این بیماری باید با تجهیز کشتارگاه به سردخانه زیر صفر، از انتقال آن به انسان جلوگیری شود.

رئیس اداره دامپزشکی آبادان در پایان گفت: فضا و امکانات کافی برای ایجاد مکان تخلیه و انتظار دام باید در کشتارگاه آبادان جانمایی و مشخص شود.

 

----------------------------------

 

عضو شورای نظام دامپزشکی گیلان خبر داد :
عرضه فروش دام زنده در 8 نقطه رشت


عضو شورای نظام دامپزشکی گیلان از عرضه فروش دام زنده در هشت نقطه رشت خبر داد و گفت: مردم در خرید دام سالم از ناظران ذبح شرعی و بازرسان اداره کل دامپزشکی در محل عرضه دام راهنمایی بگیرند.
حسین متقی‌طلب در جمع خبرنگاران در آستانه روز عید سعید قربان با تبریک فرا رسیدن این روز و نیز تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع)، اظهار کرد: فلسفه عید قربان جهاد با نفس و پیروزی در امتحان بندگی و عبودیت است.

وی با بیان اینکه تمام انبیای الهی سرشار از اینگونه مجاهدت‌ها بودند، افزود: مردم گیلان نیز هر ساله با فرا رسیدن عید سعید قربان خود را برای ادای این تکلیف الهی آماده می‌‌کنند.

بازرس ویژه دامپزشکی، درباره پیشگیری و ساماندهی واحدهای فروش دام زنده در رشت ابراز کرد: فروش انواع دام زنده به ویژه گوسفند در سطح شهر موجب به خطر انداختن سلامت محیط زیست و بهداشت عمومی شهروندان می‌شود.

وی انتقال واحدهای فروش دام‌های زنده به اطراف شهر و احداث سایت ویژه فروش دام‌های زنده را گامی مهم برای توسعه پایدار، حفاظت محیط زیست شهری و بهداشت عمومی شهروندان عنوان کرد.

متقی‌طلب اذعان کرد: وجود دام‌های زنده در سطح حاشیه شهر موجب بروز مسایل و مشکلات متعددی مانند بوی نامطبوع، تولید مگس، موش و... می‌شود.

وی ساماندهی نشدن واحدهای عرضه دام زنده را موجب نگرانی گسترده مردم دانست و تصریح کرد: مسایل بهداشتی در برخی از نقاط رشت رعایت نمی‌شود.

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی دامپزشکی گیلان ایجاد جلوه نازیبای محیط شهری و خطر ابتلای انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه کودکان را از جمله ناهنجاری‌های زیست‌محیطی نامید و یادآور شد: اکنون 850 نوع عامل بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد.

وی کنترل، پیشگیری و مبارزه با عوامل بیماری‌زا را مورد تاکید قرار داد و متذکر شد: در شرایط کنونی انسان‌ها در معرض شدید بیماری‌های مشترک با حیوانات قرار دارند و به همین منظور باید به آن توجه بیشتری شود.

متقی‌طلب اطلاع‌رسانی فرهنگی به مردم و ایجاد شرایط مناسب برای شهروندان که دیگر نیازی به خرید دام از مراکز غیرمجاز به ویژه حاشیه خیابان‌ها نداشته باشند را ضروری دانست.

وی با اشاره به خطرآفرینی کشتار دام خارج از کشتارگاه و در منازل و معابر عمومی خاطرنشان کرد: این امر خطر انتقال بیماری‌های خطرناک و مهلک مانند تب کریمه کنگو، سیاه زخم، تب مالت و... را افزایش می‌دهد و محیط زیست را آلوده می‌کند.

رئیس انجمن صنفی دامداران صنعتی گیلان راه‌اندازی جایگاه‌های عرضه دام زنده را مهم خواند و آن را موجب سلامت دام‌ها، شهروندان، محیط زیست و جامعه دانست.

وی با تاکید بر راه‌اندازی میادین مناسب عرضه دام در سطح رشت، یادآور شد: جلوگیری از پخش و کنترل آلودگی‌ها، ارتقای سلامت بهداشت و حفاظت محیط زیست را از ویژگی‌های میادین مذکور است.

متقی‌طلب از عرضه فروش دام زنده در هشت نقطه شهر رشت خبر داد و خواستار دقت و هوشیاری مردم در خرید دام سالم شد و افزود: مردم برای خرید دام سالم از ناظران ذبح شرعی و بازرسان اداره کل دامپزشکی استان که در محل عرضه دام حضور دارند راهنمایی بگیرند.

 

------------------------------------

 

سه گروه دامپزشکی بر ذبح دام در پاکدشت نظارت دارند


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان پاکدشت از فعالیت سه گروه این اداره برای نظارت بر روند ذبح بهداشتی و اسلامی به مناسبت عید سعید قربان در این شهرستان خبر داد.
دکتر ˈعلی محمدی مقدم ˈ افزود: از این تعداد یک گروه ثابت در محل کمیته امداد حضرت امام (ره) پاکدشت مستقر و 2 گروه به صورت سیار فعالیت دارند.

وی گفت: در هر یک از این گروه ها یک نفر دامپزشک، یک نفر بازرس بهداشتی به همراه ناظر شرعی حضور دارند و در تمام بخش های مرکزی، شریف آباد و فرون آباد بر امر ذبح دام های از نظر شرعی و بهداشتی نظارت می کنند.

محمدی مقدم با بیان اینکه خدمات این گروه رایگان است، افزود : این گروه ها از امروز تا پایان روز جمعه خدمات نظارتی خود را بر امر عرضه و ذبح و توزیع دام ارایه می کنند.

وی گفت: با توجه به این که مرکز ثابتی برای عرضه دام در شهرستان پاکدشت مستقر نیستند، گروه های سیار در تمام ساعات در محل های عمده عرضه دام حضور پیدا خواهند کرد.

محمدی مفدم اظهار کرد: داشتن ظاهری سالم، ناقص الخلقه نبودن، نداشتن لنگش، دم و گوش بریده نبودن، نداشتن شاخ شکسته، لاغر، اخته و حامله نبودن ازمهمترین ویژگی های دام سالم است.

وی همچنین از شهروندان خواست از در هنگام خرید دام زنده از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند.

 

------------------------------------

 

مردم برای قربانی کردن، دام دارای سابقه بهداشتی مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند


مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام بویژه تب کریمه کنگو ضروریست مردم برای قربانی کردن، دام دارای سابقه بهداشتی مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.
غلامرضا سرگزی اظهار داشت: در آستانه عید سعید قربان، مردم از خرید هرگونه دام غیرمجاز بویژه فاقد سابقه بهداشتی و هویت نژادی در سطح استان خودداری کنند.

وی گفت: برای رفاه حال عموم مردم زاهدان، معاینه دام به منظور تعیین صحت سلامت آن در هنگام خرید، توسط شبکه‌ ها و درمانگاه‌ های دامپزشکی به صورت رایگان انجام می ‌شود.

وی افزود: همچنین مردم استان می توانند در زمینه تهیه دام قربانی سالم با شماره تلفن 1512 تماس گیرند و از خدمات مشاوره ای کارشناسان شبکه های دامپزشکی و جهاد کشاورزی بهره مند شوند.
 

نظر شما
ادامه