کد خبر: ۱۰۹۶۰

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان از افزایش تراز تجاری آبزیان خبر داد و اعلام کرد: نیمه‌ اول امسال بیش از 22 هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش 89.5 میلیون دلار صادر شده است.

عیسی گلشاهی گفت: طی نیمه‌ اول امسال 22 هزار و 122 تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش 89.5 میلیون دلار صادر شده که از نظر وزنی شش درصد و از نظر ارزشی 32 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

وی افزود: اقلام اصلی صادراتی انواع ماهیان پرورشی به ویژه ماهیان گرم‌آبی، ماهی تن، میگو، انواع کنسرو، پودر ماهی، خوراک آبزیان و ماهیان زینتی بوده است.

گلشاهی عمده بازار صادراتی آبزیان را کشور عراق عنوان و اظهار کرد: امارات، چین، ویتنام، تایلند و کره جنوبی از دیگر بازار‌های صادراتی محصولات شیلاتی بوده‌اند. همچنین میگو و انواع ماهی مرکب ایران وارد بازار‌های ایتالیا و اسپانیا شده است.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان از افزایش تراز تجاری محصولات شیلاتی خبر داد و گفت: نیمه نخست امسال تراز تجاری آبزیان به 57.6 میلیون دلار رسیده است.

وی پیش‌بینی کرد: تا پایان سال جاری صادرات محصولات آبزیان به 300 تا 350 میلیون دلار می‌رسد.

گلشاهی همچنین از کاهش واردات محصولات شیلاتی در نیمه‌ اول امسال خبر داد و گفت: طی این مدت 21 هزار تن محصولات شیلاتی به ارزش 31.9 میلیون دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی 37 درصد و از نظر ارزشی 21 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان عمده محصولات وارداتی شیلاتی را شامل مواد اولیه خوراک آبزیان و انواع ماهیان تجاری از جمله ماهی تن عنوان کرد و افزود: 98 درصد از ماهیان وارداتی در بخش صنایع و فرآوری استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: عمده محصولات وارداتی از کشورهای چین، تایلند، ویتنام و مالزی بوده است.

گلشاهی اظهار کرد: از نظر ظرفیت‌سازی و توان فنی می‌توانیم خوراک آبزیان را در داخل تولید کنیم و در این زمینه خودکفا هستیم اما دو گروه خوراک از جمله خوراک میگو و بچه ماهی قزل‌آلا تکنیک تولید را نداشتند لذا از کشور‌های دیگر وارد می‌شد که امسال با توجه به راه‌اندازی دو کارخانه در این بخش میزان واردات خوراک آبزیان به 41 درصد کاهش یافت.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان افزود: نیمه اول سال گذشته 1708 تن خوراک آبزیان وارد شد که امسال به 994 تن کاهش یافته است.

 

نظر شما
ادامه