کد خبر: ۱۰۹۷۰

حکیم مهر - هرساله با انتشار لیست حیوانات و گیاهان منقرض شده، یک گام دیگر به سوی نابودی تنوع زیستی کره زمین نزدیک می‌شویم و این در حالی است که کم شدن پوشش گیاهی، شرایط آب و هوایی خاصی را به‌وجود می‌آورد که این امر به لطمه دیدن بیشتر پوشش گیاهی منجر می‌شود و تداوم این چرخه حیات گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را به خطر می‌اندازد.

عامل اصلی انقراض گونه‌های جانوری، دخالت مستقیم انسان در نابودی زیستگاه‌های جانوران و خود آنها است و اولین ضربه به حیات وحش ایران توسط تفنگ‌ها و دیگر اسلحه‌های آتشین ایجاد شد.

ایجاد راه‌ها و جاده‌ها، گسترش صنعت، استفاده از انواع سم‌های آفت‌کش در کشاورزی، افزایش جمعیت، گسترش شهرها، افزایش وسایط نقلیه موتوری و دودزا سبب آلودگی آب، هوا و خاک شده است که علاوه بر تهدید سلامت انسان‌ها موجب کاهش اواع گونه‌های گیاهی و جانوری شده است.

در حالی که انقراض بخشی از چرخهٔ طبیعی به‌شمار می‌رود، ولی انسان به انقراض گونه‌ها سرعت بخشیده است و گونه‌های در معرض خطر را افزایش می‌دهد.

نماینده سابق مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه با بی‌تدبیری‌ها باید شاهد انقراض نسل برخی از گونه‌های جانوری در کشور باشیم، گفت: در برخی استان‌ها ازجمله استان‌های غربی و مرکزی آمار و هوش در زیستگاه‌ها رو به کاهش است که یکی از عوامل آن پس از دخالت‌های انسانی خشکسالی‌های پی‌درپی و قطع آب آغوشخورهای مورد استفاده حیوانات است.

محمد محمدرضایی افزود: شکار بی‌رویه و کثرت سلاح‌های مجاز و غیرمجاز در دست شکارچیان، عدم اطلاع‌رسانی و آموزش‌های عمومی از سوی سازمان محیط زیست، رفتار نسنجیده و تخلفات برخی محیط بانان در همسویی با شکارچیان ازجمله عوامل اتلاف گونه‌های نادر و غیرنادر حیوانات در سطح کشور است.

وی تصریح کرد: در مناطق البرز مرکزی، خراسان شمالی و سمنان به‌دلیل شرایط اقلیمی و حفاظت از مناطق و زیستگاه‌های حیوانات و وجود پارک‌های ملی جمعیت گونه‌های نادر از وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق برخوردارند.

فعال محیط زیست با اشاره بر تحت تعقیب بودن یکی از نیروهای یگان حفاظت در دامغان خاطرنشان کرد: اخیراً یکی از نیروهای یگان حفاظت دامغان به اتهام همراهی با شکارچیان تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار گرفته است که این مورد یکی از نمونه‌های رفتارهای نسنجیده درباره نگهداری و حفاظت از گونه‌های نادر است که البته برخورد قاطع با متخلفان می‌تواند این امر را کاهش دهد.

 

نظر شما
ادامه