کد خبر: ۱۰۹۷۱

حکیم مهر - در روزهایی که قیمت لبنیات به‌صورت افسارگسیخته‌ای گران می‌شود، شرکت صنایع شیر ایران مشکلات خود را با کمیسیون کشاورزی مجلس درمیان می‌گذارد.

مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران درباره موارد مطرح در دیدار با اعضاء کمیسیون کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: طی بازدیدی که 9 نفر از اعضاء کمیسیون کشاورزی مجلس از صنایع شیر ایران داشتند، سؤالاتی درباره گرانی‌های اخیر لبنیات و نقشی که افزایش قیمت آن در سلامتی افراد دارد، مطرح شد.

حسن چمنی درباره مسائل مطرح‌شده در بازدید نمایندگان مجلس از شرکت صنایع شیر پگاه افزود: هرچند نمایندگان مجلس نیز معتقد بودند کاهش قیمت لبنیات یک ضرورت ملی است و افزایش قیمت آن نباید تنها به گردن صنایع لبنی و دامداران انداخته شود و نقش سایر بخش‌ها نادیده گرفته شود، کاهش قیمت محصولات لبنی به‌منظور در دسترس قرار گرفتن اقشار آسیب‌پذیر مورد تصریح قرار گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس مطرح شد، سیاست‌های جلوگیری از واردات شیر خشک، تأخیر در واردات علوفه ارزان‌قیمت و افزایش قیمت صنایع بسته‌بندی در بالا رفتن فرآورده‌های لبنی مورد تاکید قرار گرفت و به اطلاع نمایندگان مجلس نیز رسید.

چمنی ادامه داد: در این جلسه ضمن برشمردن پارامترهای افزایش قیمت، به بالا رفتن قیمت محصولات پتروشیمی داخلی اشاره شد و یکی از عواملی که باعث افزایش قیمت محصولات فرآورده‌های لبنی شده است، قیمت محصولات پتروشیمی داخلی همپای نمونه خارجی آن توصیف شد.

مالیات بر ارزش افزوده ماست حذف شود

مشاور مدیرعامل پگاه با بیان اینکه دو محصول شیر و پنیر شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شدند، درباره درخواست صنایع شیر از نمایندگان تصریح کرد: فعالان صنعت شیر معتقدند در صورتی که مالیات بر ارزش افزوده محصولات پرمصرف مانند ماست و شیر طعم دار برداشته شود، قیمت تمام‌شده این دو محصول که بعد از شیر و پنیر بیشترین سهم در سبد غذایی خانوارهای ایرانی را دارد، کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر صنایع فرآورده‌های لبنی نیز با کمبود نقدینگی روبه‌رو نخواهند شد.

وی یادآور شد: ماهیت بازار فرآورده‌های لبنی به دلیل گستردگی و رقابت پذیری نیست و با کنترل هزینه‌های تولید می‌توان بر روند عرضه و تقاضا نظارت کرد.

 

نظر شما
ادامه