کد خبر: ۱۰۹۹۶

حکیم مهر - دبیر شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به رشد نزولی جمعیت 18 تا 24 سال کشور از سال 89، گفت: این امر سبب می‌شود که از سمت توسعه کمی به سیاست‌های توسعه کیفی برسیم.

 سعید قدیمی در نشست خبری «سرفصل‌های رشته‌های مرتبط با علوم و فنون دریایی» با بیان اینکه تا 15 سال آینده حدود چهار میلیون نفر از جمعیت 18 تا 24 سال کشور کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: این در حالیست که ظرفیت صندلی‌های دانشگاهی در این سال، به اوج بی‌سابقه خود یعنی 4.5 میلیون صندلی در تمام زیر نظام‌های آموزش عالی خواهد رسید.

وی افزود: در این شرایط دیگر تقاضای اجتماعی تحصیل، سیاست‌ها را تعیین نمی‌کند، بلکه شرایط به گونه‌ای می‌شود که این فشار تقاضا کم شده و می‌توانیم سیاست‌های ارتقای کمی را به ارتقای کیفی تبدیل و با برنامه‌تر عمل کنیم.

به گفته دبیر شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، از 12 آبان سال 89 پیرو تاکید قانون برنامه پنجم، تغییرات جدی در ساختار آموزش عالی اتفاق افتاد، ساختار مدیریت برنامه‌ریزی آموزش عالی که زیرمجموعه معاونت آموزشی است، شکل گرفت . این برنامه‌ریزی‌ها پیش از این در دفتر گسترش وزارت علوم انجام می‌شد.

قدیمی افزود: در دفتر گسترش در طول‌های سال‌های 79 تا 89 عمدتا با توجه به حجم تقاضا، به توسعه کمی پرداخته می‌شد، اما با تشکیل شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی، از این پس می‌توانیم به توسعه کیفی بپردازیم.

وی با بیان اینکه از سال 89 اقدام به تشکیل کمیته‌های تخصصی کردیم، اظهار کرد: تا امروز بیش از 75 کمیته تخصصی در وزارت علوم تشکیل شده است.

قدیمی در ادامه با اشاره به تشکیل چهار کمیته تخصصی مهندسی دریا، علوم انسانی، علوم زیستی و علوم غیر زیستی دریا در حوزه علوم دریایی، تصریح کرد: این کمیته‌ها موظف شدند که وضعیت موجود را شناسایی و نقشه راه این حوزه را تهیه کنند که در حال حاضر پیش‌نویس این نقشه تهیه شده و از ابتدای سال 90 نیز کار بازنگری دروس این حوزه آغاز شده است.

به گفته قدیمی، در این رابطه چهار جلسه با روسای دانشگاه‌های ساحلی داشتیم تا کار به صورت ملی تقسیم شود و امیدواریم که با این شرایط، شاخص‌های اعلام شده، غنی، به روز، مناسب با شاخص‌های کشور و ارزش‌مدار باشد.

وی در پایان تصریح کرد: همچنین در این حوزه به دنبال اصلاح نحوه پذیرش دانشجو، تالیف کتاب مرجع و کارگاه‌های ملی برای توانمندسازی اساتید در آینده هستیم.

 

نظر شما
ادامه