کد خبر: ۱۱۰۰۷

حکیم مهر - در صنعت مرغداری استفاده از آنتی‎بیوتیک و داروهای شیمیایی کاربرد بسیاری دارد و این در حالی است که پسماند این داروها در بدن مرغ می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت انسانها به عنوان مصرف‎کنندگان این محصولات، ‌بر جای بگذارد.


متوسط مصرف سرانه گوشت مرغ در ایران 21 تا 25 کیلوگرم گزارش شده است. به ­رغم این‌که گوشت مرغ مهم‎ترین منبع تأمین پروتئین جامعه است و بالغ بر 60 درصد گوشت مصرفی هر ایرانی از مرغ تأمین می‎شود، اما افکار عمومی و به خصوص جامعه­‌ی پزشکی از جهت عدم سلامت گوشت مرغ نگران هستند چرا که مهمترین دلیل این نگرانی وجود پسماند دارویی به خصوص آنتی‎بیوتیک­ها در گوشت مرغ است.


در این زمینه یک تولیدکننده مرغ به خبرنگار ایسنا، گفت: آنتی‎بیوتیک‎ها در مرغداری‎ها بسیار استفاده می‎شود و اگر واکسنی قلابی یا فاسد باشد قطعاً روی مرغ تأثیرات منفی خواهد داشت.


"جهانگیر آزادبخت" ادامه داد: داروهای گیاهی با تأثیرات کمتر از آنتی‎بیوتیکها را به دلیلی کمیابی و گرانی نمی‎توانیم جایگزین مواد شیمیایی کنیم و نیاز است مرغداران مورد حمایت مسوولین ذی‌ربط جهت استفاده از داروهای گیاهی قرار گیرند.


این مرغدار کوهدشتی اضافه کرد: اگر مواد گیاهی دارای اثر آنتی‎بیوتیکی با قیمت ارزان در اختیار مرغداری‎ها قرار گیرد می‎توان سلامت مرغ و در نهایت انسان را تضمین کرد.


این تولیدکننده مرغ تأکید کرد: مصرف آنتی‎بیوتیک در مرغداری‎ها قطعا روی سلامت انسان اثرات سوء دارد.


یکی دیگر از تولیدکنندگان مرغ به ایسنا، گفت: در زمانی که مرغ‎ها دچار عفونت می‎شوند مجبوریم تحت نظر دامپزشک از آنتی‎بیوتیک‎ها استفاده کنیم.


"بهرنگ کوشکی" گفت: هیچ اعتمادی به استفاده از داروهای گیاهی نیست چه برسد به مصرف آنتی‌بیوتیک‎ها؛ نیازاست در این راستا مرغداری‎ها آموزش‎های لازم را کسب کنند چرا که ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارند.


در زمینه اهمیت سلامت غذای سالم مردم، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به ایسنا، گفت: عفونت‎ها جز معدود بیماری‎هایی هستند که با استفاده از آنتی‎بیوتیک‎ها توسط انسان ریشه‎کن می‎شوند.


دکتر"بهرام دلفان" با بیان اینکه بسیاری از بیماری‎ها را نمی‎توانیم ریشه‎کن کنیم، اظهار کرد: اگر عفونت‎ها به درستی درمان نشوند مقاومت دارویی ایجاد می‌کنند و یک بیماری ساده عفونی می‏‎تواند انسان را از پای درآورد.


وی ادامه داد: اگر آنتی‎بیوتیک‎ها را به مقدار کم به انسان داده و در معرض باکتری‎ها قرار دهیم و این باکتری‎ها را تحریک کنیم میکروب‎ها فرصت پیدا می‎کنند راه حلی برعلیه دارو در بدن انسان پیدا کنند و نسبت به آنتی‎بیوتیک مقاومت پیدا کنند.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تصریح کرد: مصرف نابجای آنتی‎بیوتیک به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد مقاومت دارویی در انسان می‎کند.


وی درباره جایگزین کردن برخی داروهای گیاهی به جای شیمیایی، اظهار کرد: باید گیاهانی که اثرات آنتی‎بیوتیک دارند مورد تأیید متخصصان و محققین قرار گیرند و کارایی که علیه میکروب‎ها انجام می‎دهند را اثبات کنند.


در این زمینه یک متخصص نازایی به خبرنگار ایسنای منطقه لرستان، گفت: براساس تحقیقات انجام گرفته روی آنتی‎بیوتیک‎ها مشخص شده که تتراسایکلینی که در چرخه غذایی انسان و به ویژه در پرورش مرغ و دام استفاده می‎شود تأثیراتی منفی روی نازایی انسان و اختلالات جنینی دارد.


دکتر"محمدحسین ملکشاهیان" با بیان اینکه مابقی داروهایی که ممکن است بین دام و انسان مشترک باشد براساس میزان و مقدار مصرفی آنها در انسان اهمیت می‎یابد، ادامه داد: عده‎ای از افراد معتقدند که میزان مصرف آنتی‎بیوتیک‎ها در دام نمی‎تواند مشکل‎زا باشد و عده‎ای دیگر نیز معتقدند داروهایی که در تغذیه رایج مردم بکار گرفته می‎شوند اثرات خود را در درازمدت بر انسان نشان خواهند داد.


این متخصص نازایی با بیان اینکه داروهایی از خانواده سولفانامیدها که در پرورش مرغ استفاده می‎شوند نیز می‎توانند منجر به اختلالات جنینی در انسان شوند، تصریح کرد: نباید از داروهای ضد قارچ که بروی اختلالات جنینی تأثیر دارند غافل شد.


وی با انتقاد از اینکه گهگاهی شنیده می‎شود که در برخی از مرغداری‎ها برای رشد سریع مرغ از هورمون‎ها استفاده می‎شود، اظهار کرد: متأسفانه در برخی از مرغداری‎ها به دلیل اشکال در نظارت و سلیقه‎ای شدن حتی قرص جلوگیری از بارداری و آندوژن‎ها را در مرغداری‎ها به دلیل رشد سریع مرغ استفاده می‎کنند که این امر نظارت جدی حوزه دامپزشکی براینگونه مرغداری‎ها را بسیار حساس می‎کند.


دکتر"ملکشاهیان" با تأکید براینکه نقش این نوع داروها در سلامت جامعه بسیار مهم است و نیاز بوده که دامپزشکی لرستان نظارت کافی بر تهیه غذای انسان از سوی مرغداری‎ها و سایر مراکز پرورش داشته باشد، متذکرشد: البته نباید تأثیر مثبت پرورش‎دهندگان دام و طیور در تغذیه غذای انسان را فراموش کنیم و نیاز است که کمک کنیم تا از طریق اطلاع‎رسانی و آموزش صحیح به آنها متذکر شویم که خود تولید کنندگان گوشت و پروتئین مورد نیاز مردم در چرخه غذایی هستند و اگر این افراد از مواد غیر رایج و غیر استاندارد استفاده کنند این چرخه غذایی شامل خودشان نیز خواهد شد.


وی با بیان اینکه فردی که مسوول تولید غذای گوشتی و پروتئینی مردم است از لحاظ وجدانی مسوولیت سنگینی برعهده دارد، اضافه کرد: باید تحقیقاتی در زمینه استفاده اسیدهای آمینه و ویتامین‎ها در مرغداری‎ها انجام شود که به چه میزان باید از این مواد برای جلوگیری از عفونت‎ها در مرغ و دام استفاده شود.


دکتر"محمدحسین ملکشاهیان" با اشاره به اینکه بدون تردید هر نوع دارویی از جمله آنتی‎بیوتیک‎ها، اسیدهای آمینه و ویتامین‎ها و...، در درازمدت تأثیر منفی روی سلامت انسان دارد، اضافه کرد: در این خصوص تحقیقاتی باید از سوی دامپزشکی انجام و درمورد تأثیرپذیری و مشابهت‎سازی داروهای گیاهی به جای مواد شیمیایی(آنتی‎بیوتیک‎ها) انجام شود.


وی تصریح کرد: ترکیبات هورمونی درانسان باید با نظارت دقیق مصرف شوند و زمانی که از این ترکیبات در دام استفاده می‎شود، این مواد در درون بدن دام تجمع و به طور مستقیم و غیرمستقیم روی سلامتی انسان تأثیر منفی خواهد گذاشت و نمی‎توانیم ثأتیر منفی این مواد را روی بدن خودمان منکر شویم.


ملکشاهیان تأکید کرد: خیلی از مرغداری‎ها و دامداری‎ها برای تهیه چرخه غذایی انسان زحمت می‎کشند و باید در این راستا مسوولین ذی‌ربط آموزش‎های لازم را به آنها داده و این افراد را از بروز آسیب‎های جدی که ناشی از مصرف داروهای غیر رایج است آگاه ساخت.

مدیر مجتمع دانش بنیان کشت و صنعت خرمان نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنای منطقه لرستان، گفت: به منظور تأمین نیاز کشور به گیاه دارویی "ساتورجا" سطح زیر کشت این گیاه باید به بیش از 20 هزار هکتار برسد.


دکتر"علی صالح‌نیا" با بیان اینکه مصرف نامناسب آنتی‎بیوتیک در مرغداری‎ها باعث بوجود آمدن باکتری‎های مقاوم در مرغ می‎شود که از طریق گوشت وارد بدن انسان شده و مقاومت باکتریایی ایجاد می‎کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال، چنانچه در روز بیستم پرورش، از آنتی‎بیوتیک استفاده شود و در روز چهلم مرغ کشتار شود، فرصت کافی برای دفع باقیمانده داروها وجود نخواهد داشت و از طرفی مصرف اینگونه مرغ‎ها اجتناب‎ناپذیر است.


مدیر شرکت داروسازی خرمان ادامه داد: باید در مرغداری‎ها از داروهای پیشگیری استفاده شود تا جلوی عفونت را گرفته و توان مرغ در مقابل عفونتها را بالا ببریم.


وی با تأکید براینکه مرغدار به منظور تولید مرغ در مرغداری‎ها مجبور می‎شود سموم مورد نیاز خود را از کشورهای ترکیه، پاکستان و هند تهیه کند که اثر نامطلوبی بر روی گوشت مرغ و به تبع آن بدن انسان دارد، خاطرنشان کرد: به جای استفاده از این مواد شیمیایی می‎توان از گیاهان دارویی به عنوان مکمل‎های غذایی که منجر به افزایش ایمنی مرغ در برابر عفونت‎ها می‎شوند، استفاده کرد.


وی با تأکید براینکه مصرف گیاهان دارویی موجب تعادل تغذیه‌­ای در جهت ایمنی، سلامت و پیشگیری از آلودگی انگلی و میکروبی می‎شود، افزود: به عنوان نمونه اسانس گیاه مرزه خوزستانی(مرزه خوزستانی با نام علمی Satureja khuzestanica بومی زاگرس مرکزی بوده که توانایی رشد در خاک‎های فقیر را دارد) به طور استثنایی حاوی حدود 92 تا 94 درصد کارواکرول (کارواکرول ترکیبی فنلی با خواص میکروب کشی و آنتی‎اکسیدانی است) بوده، که در دنیا بی‌­نظیر است که انتظار می‌­رود افزودن این محلول به آب آشامیدنی مرغ، از طریق کاهش میکروب­های پاتوژن ورودی به کانال گوارش، موجب کاهش تلفات، تحریک رشد و نهایتاً افزایش عملکرد مرغ گوشتی شود.


مدیر مجتمع دانش بنیان کشت و صنعت خرمان، تصریح کرد: با توجه به کاربردهای مرزه در طب سنتی و نتایج پژوهش‎های بالینی بر روی انسان و حیوانات آزمایشگاهی، نشان می‎دهد که اسانس مرزه بر روی متابولیسم چربی در پرندگان نیز مؤثر است.


دکتر"صالح‎نیا" اضافه کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته مبنی بر تأثیر اسانس مرزه بر پروفیل اسیدهای چرب و میزان کلسترول بافت­های سینه و ران در جوجه‌­های گوشتی، باید تمهیدات تغذیه­‌ای جدیدی را برای تولید گوشت سالم مرغ اندیشید.


این پژوهشگر با بیان اینکه به منظور تأمین نیاز کشور به گیاه دارویی ساتورجا سطح زیر کشت این گیاه باید به بیش از 20 هزار هکتار برسد، اضافه کرد: انجام این مهم مستلزم سرمایه‎گذاری کلان در استان بوده که متأسفانه تاکنون محقق نشده و نیازمند حمایت همه‎جانبه مدیران کشور است.


وی متذکر شد: بر اساس آمارها پیش‎بینی می‎شود امسال یک میلیون و 900 هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید و عرضه شود که برای تهیه داروی گیاهی جایگزین آنتی‎بیوتیک برای این تعداد جوجه در کشور به 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که علاوه بر سلامت غذای مردم، اشتغالزایی را نیزتضمین خواهد کرد.


در این زمینه کارشناس طیور دامپزشکی لرستان به خبرنگار ایسنا، گفت: در حال حاضر آنتی‎بیوتیک‎های رایج و مورد استفاده در مرغداری‎ها شامل خانواده تتراسایکلین‎ها و سولفانامیدها، فلومکوئین و انروفلوکاسین است.


دکتر"ذکایی"، اضافه کرد: در این مرغداری‎ها از آنتی‎بیوتیک‎هایی مانند لینکومایسین، کلیسیتین، نئومایسین، کانامایسین، تایلوزین و تیامولین کمتر استفاده می‎شود.


مدیرکل دامپزشکی لرستان در این زمینه به خبرنگار ایسنای منطقه لرستان، گفت: موافق نیستیم که داروهای شیمیایی را زیاد استفاده کنیم اما استفاده از داروهای گیاهی نه تنها راحت نیست بلکه هزینه هنگفتی را می‎طلبد.


"گودرزی" با بیان اینکه از دام و طیور 800 نوع فرآورده دامی از جمله لوازم آرایشی، ژل‎های آدامس، کرم‎های آرایشی و... تولید می‎شود، اظهار کرد: استفاده از آنتی‎بیوتیک‎ها در دام و طیور روی همه فرآورده‎های دامی اثرات نسبی دارند و میزان تأثیرات بستگی به رعایت دوره پرهیز دام دارد.


وی اضافه کرد: پرهیز دام یک دوره 10 روزه بعد از قطع داروست که مرغداری‎ها باید صبر کنند تا مواد از بدن مرغ خارج و سپس آن را به کشتارگاه بفرستند.


او با اشاره به اینکه در هر مرغداری یک ناظر از سوی دامپزشکی حضور دارد که نظارت کند 10 روز پرهیز دام رعایت شده یا نشده، تصریح کرد: مرغداری‎ها بدون مجوز حمل بهداشتی اداره کل دامپزشکی حق کشتار ندارند چرا که تاریخ آن مشخص است و باید دامپزشک تشخیص دهد که مرغ چه زمانی به کشتارگاه فرستاده شود.


مدیرکل دامپزشکی لرستان ادامه داد: دارو و درمان مرغداری‎ها به بخش خصوصی واگذار شده و دامپزشکی تنها به عنوان ناظر، نظارت می‎کند.


وی گفت: احتمال اینکه آنتی‎بیوتیک‎ها در فرآورده‎های گوشتی به ویژه مرغ وجود داشته و توسط انسان مصرف شود، وجود دارد و یک مقاومت نسبت به آنتی‎بیوتیک درانسان ایجاد می‎کند. مواقعی دیده می‎شود که افراد اقدام به مصرف پنی‎سیلین می‎کنند اما تأثیری روی کنترل بیماری آنها ندارد و این نشان از مقاومت بدن نسبت به آنتی‎بیوتیک‎هاست.


مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه در مصرف آنتی‎بیوتیک احتمال اینکه زمان پرهیز دام رعایت نشده باشد،‌ وجود دارد و این محصول در چرخه مصرف قرار می‎گیرد، تصریح کرد: باید در چرخه مصرف از مواد غیر شیمیایی مثل نانوها و گیاهان که عوارض منفی روی سلامت انسان و دام و طیور نداشته باشند، استفاده شود.


وی مهمترین مقاومت دارویی در انسان را ایجاد حساسیت و آلرژی به صورت بروز کهیر روی پوست و عوارض گوارشی بیان کرد.


او با تأکید بر اینکه بهترین راه مصرف گوشت‌های دام و طیور پخت کامل آن است که باعث از بین رفتن تمام میکروب‌های گوشت می‌شود، ادامه داد: گوشت‌هایی که به صورت روزانه مصرف می‌شوند باید کاملاً استاندارد و بهداشتی بوده تا جلوی هرگونه انتقال بیماری گرفته شود.

"گودرزی" با اشاره به اینکه عدم رعایت نکات بهداشتی و ایمنی دام وطیور می‎تواند عامل انتقال میکروب به انسان باشند، اضافه کرد: به دلیل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین برای مقابله با برخی از بیماری‌های حیوانات از آنتی‎بیوتیک‌ها استفاده می‌شود که در صورت استفاده افراد از گوشت حیوانات، مقاومت بدن آنها نیز در مقابل میکروب‌ها زیاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیمار‌ی‌های عفونی و میکروبی بین انسان و دام مشترک هستند که می‌توانند به راحتی به علت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل شوند.


گودرزی یادآورشد: برخی مرغداری‎ها اقدام به استفاده از داروهای غیرمجاز می‎کنند که در صورت مشاهده این مهم، توسط دامپزشک و ناظرین دامپزشکی‎ها به مراجع قضایی معرفی شده و اجازه استفاده ازمرغ این مرغداری‎ها داده نمی‎شود.


مدیرکل دامپزشکی لرستان اظهار کرد: قبلاً در مرغداری‎ها برای جلوگیری از عفونت‎ها از داروهای هورمونی استفاده می‎شد که در حال حاضر مصرف اینگونه مواد در مرغداری‎ها و دامداری‎ها منسوخ و ممنوع شده است.


به گزارش ایسنا، اهمیت سلامت مردم به حدی بالاست که دکتر"مرضیه وحید دستجردی" وزیر بهداشت و درمان نیز درباره استفاده نابجای آنتی‎بیوتیک در مرغداری‎ها هشدار داده است.


وی می‎گوید: لازم است از مصرف نابجای آنتی‎بیوتیک‎ها پرهیز شود چرا که مصرف غیرمنطقی این داروها عوارض زیادی بر جای می‎گذارند.


وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه در زمینه تولید گوشت مرغ در مرغداری‎ها میزان فراوانی از آنتی‎بیوتیک‎ها به طیور خورانده می‎شود، ادامه داد: مردم از این گوشت‎ها استفاده می‎کنند و به این ترتیب این آنتی‎بیوتیک‎ها وارد بدن مردم می‎شود و اگر بخواهیم با مصرف نابجای آنتی‎بیوتیک‎ها مقابله داشته باشیم باید رعایت این موضوع در پرورش گوشت به ویژه گوشت مرغ صورت گیرد.


وی با بیان اینکه مصرف نابجای آنتی‎بیوتیک‎ها در مرغداری‎ها می‎تواند در سلامت مرغ و تخم مرغ تأثیر گذارد و این موضوع جزء مواردی است که باید با آن برخورد شود، تصریح کرد: این موضوع در شورای عالی سلامت و اهمیت غذایی در حال بررسی است و استانداردهای آن پس از تدوین و تصویب، ابلاغ خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه