کد خبر: ۱۱۰۰۸

حکیم مهر - رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: باشگاه سوارکاری اسب کاسپین در استان گیلان در تحقیقات ورزشی و اکوتوریسم علمی این جانور موثر است.

دکتر محمود بهمنی با اشاره به اینکه هم اکنون هزار راس اسب کاسپین در کشور وجود دارد، گفت: در گیلان نیز 400راس اسب کاسپین شناسایی شده‌اند.

وی افزود: خاستگاه اولیه اسب کاسپین در گیلان بوده و این گونه اسب بسیار باهوش و برای آموزش سوارکاری به کودکان و نوجوانان بسیار مناسب است.

دکتر بهمنی با اشاره به اهمیت دو رگ گیری این گونه اظهار کرد: هم اکنون در این مرکز 25 راس اسب داریم که برای معرفی یک اسب کاسپین در سطح بین‌المللی باید سه نسل آن را ثبت کنیم و برای آنها شناسنامه صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: به منظور شناسایی هرچه بیشتر اسب کاسپین در منطقه فراخوان داده شده تا کاسپین داران استان به طور کامل شناسایی شوند.

به منظور بهره‌برداری بهینه از پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های ایجاد شده در زمینه تحقیقات اسب کاسپین در استان گیلان، اولین باشگاه سوارکاری اسب کاسپین در استان گیلان(رشت) تأسیس شد.

وی هدف از این اقدام را ضرورت توجه به تحقیقات ورزشی و اکوتوریسم علمی همگام با ایجاد مجتمع نگهداری و تحقیقات ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین در این مرکز دانست.

وی در ادامه گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان مجری ایجاد مرکز بانک ژن گیاهی و جانوری منطقه کشورهای حاشیه دریای خزراست. به طوری که قابلیت ایجاد باشگاه سوارکاری اسب کاسپین که به استناد قانون وزارت ورزش و جوانان و توسط اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان صادر شده، نقش مهمی را در ارتقای فرهنگی – اجتماعی با استفاده از توانمندی‌های علمی و پژوهشی در کشور بدنبال خواهد داشت.

دکتر بهمنی افزود: مهمترین جزء بانک ژن، بانک زنده است و تشکیلات این امر در لاهیجان و رودبار فراهم است.

وی گفت: یکی از مواردی که برای تکمیل بانک ژن زنده به آن نیاز داریم، بانک اسپرم منجمد است که در مورد آبزیان نظیر ماهیان خاویاری کارهایی در سطح بین‌المللی در گیلان انجام شده و برای سایر زیرساخت‌های تخصصی باید اعتبارت لازم تخصیص یابد.

 

نظر شما
ادامه