کد خبر: ۱۱۰۲۷

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: کمبود نیرو‌ بزرگ‌ترین مشکل اداره کل دامپزشکی استان کرمان است.
دکتر غلامرضا زیدآبادی با اشاره به اینکه چارت سازمانی این اداره کل در حدود 20 تا 25 سال پیش تصویب شده است، اظهار داشت: با توجه به گسترده شدن وظایف دامپزشکی طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات شرایط جامعه، افزایش بیماری‌های مشترک همچنین افزایش بیماری‌های بازپدید و نوپدید و مسائل مرتبط به بهداشت و امنیت غذایی نیاز به تغییرات گسترده و افزایش سطح پست‌های سازمانی این اداره کل ‌محسوس است.

وی کمبود نیرو را بزرگ‌ترین مشکل اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد و افزود: نیمی از پست‌های این اداره کل بر اساس ساختار موجود توسط نیروهای رسمی و پیمانی اشغال شده‌اند و سایر پست‌ها عملاً خالی است.

زید‌آبادی عنوان کرد: برای جلوگیری از اخلال در انجام وظایف حساس و حیاتی مانند تامین بهداشت موادغذایی، مبارزه با بیماری‌های مشترک، صیانت از سرمایه‌های دامی، پیشگیری از کاهش اشتغال در مجموعه‌های دامپروری به دلایل بهداشتی و افزایش اشتغال با اقتصادی کردن بخشی از فعالیت‌های دامپروری از طریق حذف هزینه‌های ناشی از کاهش تولید بر اثر بیماری‌ها و هزینه‌های درمانی‌ ‌از نیروهای متخصص قراردادی، طرح نیروی انسانی و مشمول استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال و امنیت شغلی بزرگ‌ترین دغدغه دامپزشکان جوان است، گفت: مطمئنا عدم وجود امنیت شغلی علاوه بر ایجاد مشکلات روحی برای نیروهای غیر‌ رسمی و مشمول موجب بی‌انگیزگی در این افراد می‌شود.

زیدآبادی حذف هر نیروی غیر رسمی از سیستم را به معنی هدر رفت سرمایه‌هایی دانست که صرف آموزش و ارتقای فنی این نیروها شده و ابراز داشت: باید سازوکاری اندیشیده شده تا علاوه بر ایجاد امنیت شغلی برای این افراد، چارت سازمانی دامپزشکی نیز‌ بر اساس نیازهای موجود اصلاح شود.

وی پراکندگی واحدهای دامپروری، روستاها و مناطق عشایری را به دلیل اقلیم خاص استان کرمان و همچنین همجواری با استان‌های مرزی در شرق را از موانع موجود در تحقق اهداف مجموعه دامپزشکی استان کرمان دانست.

زیدآبادی اابراز داشت: علاوه بر این مشکلات کار کردن در یک فضای پر خطر مانند آزمایشگاه و یا کشتارگاه به دلیل احتمال وجود بیماری‌های مشترک، وجود خون که تاثیر نامطلوب بر روی افراد دارد، بوی نامطبوع  و سایر خطرات موجود در کشتارگاه یکی از زیان‌آور و سخت‌ترین کارهای موجود در جامعه است.

وی با بیان اینکه حدود نیمی از کارمندان قدیمی دامپزشکی به بیماری تب مالت دچار شدند، افزود: خطرات ناشی از حمله حیوانات مانند شاخ زدن، گازگرفتن و ... در کنار محیط‌های آلوده دامداری‌ها و وجود احتمال درگیری نیروهای دامپزشکی با بیماری‌های مشترک یکی از‌ بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی دامپزشکی در رسیدن به اهداف خود است.

 

نظر شما
ادامه