کد خبر: ۱۱۰۵۲

حکیم مهر - استاندار بوشهر گفت: در کنار ظرفیت‌های عمده تولید و صادرات آبزیان در بوشهر، توسعه صنایع مرتبط با آبزیان نیز در این استان ضروری است.

به گزارش روابط عمومی استانداری بوشهر، فریدون حسنوند در نشست با رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: در کنار فعالیت‌های پژوهشی در امر آبزیان، باید با سرعت بیشتر صنایع مرتبط با آبزیان نیز در استان توسعه یابد.

رئیس سازمان شیلات ایران نیز گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ارزآوری و درآمد حاصل از صادرات آبزیان از ایران به 350 میلیون دلار برسد.

غلامرضا رازقی اظهار کرد: قرار بوده تا پایان برنامه پنجم توسعه 250 میلیون دلار سود حاصل از صادرات آبزیان برای کشور به دست آید، اما امسال پیش‌بینی می‌کنیم ارزآوری حاصل از صادرات آبزیان از ایران به 350 میلیون دلار برسد.

وی افزود: این امر نشان می‌دهد برنامه‌ریزی برای صادرات جواب داده و معتقدم باید از این فرصت استفاده کنیم چون محصولات شیلاتی ایران با توجه به سلامت محصولات، شرایط بازار پسندی خوبی در دنیا دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: ایران در زمینه صید و صیادی و آبزی پروری در سال 89، 663 هزار تن تولید داشته و این رقم در سال جاری به 735 هزار تن می‌رسد.

رازقی گفت: اگر همین روند را طی کنیم پیش‌بینی‌ می‌شود که تا پایان برنامه پنجم توسعه بیش از یک میلیون تن آبزی‌پروری و صید و صیادی داشته باشیم.

این مسوول اضافه کرد: بر اساس آمار سازمان فائو در سال 2010‌ رتبه ایران در زمینه تولید آبزی‌پروری 23 جهان بود، اما اگر به همین روند فعلی حرکت کنیم رتبه ایران در سطح جهانی بهبود خواهد یافت.

رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: ایران در آب‌های دور در زمینه برداشت تن ماهیان در غرب اقیانوس هند و همچنین در آبزی‌پروری ماهیان سردآبی همچون قزل آلا رتبه اول در دنیا را دارد.

رازقی با اشاره به استقبال خوب از تولید خاویار ایران گفت: از سال گذشته صادرات خاویار پرورشی را آغاز کردیم و امسال هم روند صعودی در این زمینه خواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سال گذشته 100 کیلوگرم خاویار پرورشی صادر کردیم، اما امسال پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به یک میلیون تن برسد.

وی متذکر شد: در ایران استقبال خوبی از توسعه آبزی‌پروری شده به ویژه در مورد پرورش ماهی در قفس پشت سدها که می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های ساحلی ما را افزایش دهد.

این مسوول در پایان اذعان کرد: نظر رئیس فائو این بوده که ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه خودش، می‌تواند جزو پنج کشور مطرح در عرصه آبزی‌پروری باشد.

 

نظر شما
ادامه