کد خبر: ۱۱۰۸۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زاوه، کرمان، آذربایجان غربی، فارس، قم، ریگان و انار

 

توزیع 1900 کیلوگرم مکمل رایگان در شهرستان زاوه

دکتر سیدین گفت : مکمل های دامی شامل مواد معدنی و ویتامین هائی می باشدکه در شرایط خشکسالی برای رفع کمبود ویتامین به دامها خورانده می شود.
به گفته رئیس شبکه دامپزشکی زاوه تامین انواع عناصر معدنی اصلی و کمیاب مورد نیاز در جیره دام از اهمیت خاصی برخوردار است و معمولا این مواد از طریق استفاده از مکمل های دارویی صورت می گیرد و انجام مداوم این امر به خصوص در دامهایی که از مرتع تغذیه می شوند تا حدی مشکل است و خطر کمبود مواد معدنی و خسارت اقتصادی وجود دارد لذا به همین منظور  1900 کیلوگرم مکمل با هدف مقابله با عوارض و کمبودهای تغذیه ای ناشی از خشکسالی، تامین نیاز بدن دامها به ویتامینها و عناصر کمیاب و جلوگیری از خسارتهای اقتصادی مثل سقط جنین ، کاهش شیر و کاهش باروری در بین دامداران توزیع گردید.
وی افزود : بر اساس  هماهنگی انجام شده درسال جاری مقدار 750کیلوگرم  مکمل بین دامدارانی که جزء مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان می باشند، توزیع شده است.

-------------------------------------

 

مسئول اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان کرمان:
شناسایی و هویت دار نمودن دامهای بومی اولین گام در راستای مبارزه با قاچاق دام است


طی جلسه ایی با حضور معاون فنی و رئیس اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان کرمان همچنین مسئولین بخش های خصوصی و دولتی چهار شهرستان شرقی استان کرمان مشکلات طرح هویت دار نمودن دامهای این منطقه با پلاک های بارکدار مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، در جلسه ایی که در شهرستان ریگان به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته و مشکلات موجود طی اجرای طرح هویت دار نمودن دامهای منطقه شرق استان کرمان با پلاک های بارکدارتشکیل شد، دکتر فرید صباغ معاون فنی اداره کل دامپزشکی این استان ضمن تشکر از تلاش و حمایت های مسئولین چهار شهرستان شرقی در مبارزه با پدیده شوم قاچاق دام طی سالهای اخیر گفت: عزم و همکاری بخش های خصوصی و دولتی دامپزشکی در راستای اجرای طرح هویت دار نمودن دامهای این منطقه  با پلاک های بارکدار  قابل تقدیر است.
وی پدیده قاچاق دام را انتقال خاموش و نامحسوس بیماری های مشترک و دامی از کشورهای همجوار به ایران دانست و گفت: پلاک گذاری دامها با پلاک بارکد دار اقدام خوب و مهمی در راستای پیشگیری از ورود این بیماریها به کشور می باشد.
در ادامه این جلسه دکتر مهدی رفیعی رئیس اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: تا زمانی که پدیده قاچاق دام در کشور وجود داشته باشد امکان تامین بهداشت دام و پیشگیری از بیماریهای مشترک به طور کامل وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه برای شناسایی دام قاچاق ابتدا می بایست دامهای بومی شناسایی شوند افزود: شناسایی و هویت دار نمودن دامهای بومی اولین گام در راستای مبارزه با قاچاق دام می باشد.
رفیعی بیان کرد: اجرای طرح هویت دار نمودن دامها با پلاک های بارکدار  یکی از بهترین روش های شناخته شده در جهان می باشد.
رئیس اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان کرمان مزایای اجرای این طرح را محدود به مبارزه با قاچاق دام ندانست و گفت: با اجرای این طرح دامهای ارسالی به سایر استانها با هویت بهداشتی کاملاً تعریف شده و بر اساس موازین سازمان دامپزشکی کشور ارسال می گردد.
در ابتدای این جلسه مسئولین شبکه دامپزشکی شهرستانهای شرقی و مسئولین مراکز بخش خصوصی این شهرستانها به بیان دیدگاهها،مشکلات موجود و راهکارهای پیشنهادی پرداختند.
گفتنی است در راستای مبارزه هرچه بیشتر با پدیده قاچاق دام  طرح هویت دار نمودن دامهای چهار شهرستان بم، ریگان، نرماشیر و فهرج از اواسط مهر ماه جاری در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

--------------------------------------------

 

مرحله دوم عملیات واکسیناسیون تب برفکی در دامداری های صنعتی آذربایجان غربی در سال91 پایان یافت


بیماری تب برفکی یک بیماری مسری بین دامها میباشد، که هر ساله در صورت عدم پیشگیری زیانهای اقتصادی فراوانی را به دامدارن وارد مینماید
در راستای پیشگیری وکنترل این بیماری اداره کل دامپزشکی استان آذربایجانغربی طرح ضربتی (فاز دوم سال 91 ) مایه کوبی همگانی ،  همزمان  و گروهی دامها ( گاو ، گوساله ، گاومیش،) را بر علیه بیماری تب برفکی از تاریخ 23/7/91  لغایت 14/8/91 به مدت  روز10 روز کاری بطور رایگان در کلیه دامداریها ی صنعتی سطح استان  اجرا نمود .
با اجرای فاز دوم این  عملیات  در سال   91  تعداد  16 هزار  راس گاو ، گوساله و گاومیش با بکار گیری 30 اکیپ بخش  دولتی بر علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند .

--------------------------------------------

 

درسه ماهه دوم سالجاری صورت گرفت:
صدور بیش از۱۳۶00 فقره گواهی حمل دام و فرآورده های دامی


درسه ماهه دوم سالجاری تعداد ۱۳۶۶۴ گواهی بهداشتی ازطریق سیستم یکپارچه قرنطینه توسط اداره کل دامپزشکی فارس صادر شد
مدیرکل دامپزشکی استان فارس با بیان این مطلب گفت: این تعداد گواهی نسبت به سه ماه اول سال جاری ۴/ ۳ درصد افزایش و نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱ / ۳  درصد کاهش داشته است.
دکتر قاسم رضائیان زاده افزود: از این میزان گواهی، تعداد ۳۹۹۵ فقره گواهی توسط شبکه دامپزشکی شهرستان شیرازصادرگردیده است.
وی بیان کرد: براساس آمارموجود درزمینه صدور گواهی حمل بهداشتی و پیگیری تایید تخلیه آنهابه ترتیب شهرستان های داراب، نیریز،کازرون وسپیدان درگرو A هو شهرستانهای اقلید، بوانات وفراشبند درگروه  Bو شهرستانهای خرمبید،فیروزآباد وفسادرگروه  C حائزرتبه اول تاسوم گردیده اند.
رضائیان زاده تاکید کرد: صدور هر نوع دام و فرآورده های خام دامی به خارج از استان و یا خارج از کشور مستلزم اخذ مجوز و گواهی حمل بهداشتی از شبکه های دامپزشکی است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی فارس دربخش نظارت دولتی برصدورگواهی توسط بخش خصوصی دربین کلیه شهرستانهای استان، شبکه دامپزشکی شهرستان های نیریز،خرمبید وسپیدان بترتیب،حائزین رتبه برتر میباشند.

--------------------------------------------

 

مسئول اداره دارودرمان وآزمایشگاههای دامپزشکی استان قم عنوان کرد:
بیش از70 درصدآزمایشات دربخش خصوصی صورت میگیرد


مسئول اداره دارودرمان وآزمایشگاههای دامپزشکی استان قم بابیان اینکه طی هفته گذشته 16152 موردآزمایش تشخیصی برروی نمونه های لاشه های دام- طیور-آبزیان-زنبورعسل-خون -خوراک -انواع گوشت وشیرصورت گرفته است اضافه کرد70 درصداین آزمایشات درآزمایشگاههای بخش خصوصی انجام شده است.

--------------------------------------------

 

با همکاری نیروی انتظامی و دامپزشکی
قاچاق دام در ریگان کاهش یافت


خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: پدیده شوم قاچاق دام در ریگان با توجه به همکاری مناسب نیروی انتظامی و دامپزشکی کاهش یافت.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: پدیده دام قاچاق به عنوان یکی ازمهم‌ترین معضلات و مشکلات دامپزشکی به منظور کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی است.

 وی افزود: ورود دام‌های فاقدهویت مشخص و به ویژه برنامه‌های منظم واکسیناسیون و سمپاشی و مراقبت در پروتکل کنترلی بیماری‌های دام می‌تواند زمینه مناسبی در زمینه شیوع بیماری‌های معمول و بروز بیماری‌های نادر باشد.

 جعفری ابراز داشت: علاوه بر از بین بردن ذخیره‌ها و کاهش در خلوص نژادهای بومی منطقه همچنین آسیب‌های اقتصادی از قبیل کاهش راندمان تولید فرآورده‌های دامی دامداران داخلی به دلیل کاهش در رغبت دامداران در دامپروری از جمله آسیب‌های دیگر قاچاق دام است.

 وی گسترش بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، آسیب‌های زیست محیطی از قبیل وجود لاشه‌های تلف شده دام درمحیط را از دیگر آسیب‌های پدیده قاچاق دام برشمرد.

جعفری عنوان کرد: بیماری‌های مهم دامی از قبیل بیماری تب برفکی، شاربن علامتی، پاستورلوز، آگالاکسی، بیماری‌های انگلی داخلی وخارجی دام و ... از جمله آسیب‌های بهداشتی معضل قاچاق دام است.

 وی گفت: همچنین بیماری‌های مهمی مانند بروسلوز، شاربن، سل، مشمشه، هاری، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو، تب کیو و... از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که توسط دام‌های قاچاق بروز می‌یابد.

 جعفری افزود: شبکه دامپزشکی ریگان علاوه براجرای برنامه کنترلی و مبارزه با بیماری‌های دامی برای تحقق اهداف سازمان دامپزشکی و به منظور حفظ و صیانت ازسرمایه دامی و تأمین و تضمین بهداشت عمومی جامعه برخورد جدی با پدیده شوم قاچاق دام را در راس برنامه‌های اصلی خود قرار داده است.

 مدیر شبکه دامپزشکی ریگان اظهار داشت: با توجه به اطلاع‌رسانی در مورد آسیب‌های پدیده شوم قاچاق دام به همشهریان و همچنین همکاری مناسب نیروی انتظامی با این شبکه قاچاق دام در این شهرستان نسبت به سال گذشته کاهش بسیار مطلوبی داشته است.

 جعفری ابراز داشت: از همشهریان، دامداران و عشایر شهرستان ریگان درخواست می‌کنیم از خرید و ورود دام‌های فاقد هویت به دامداری خود ممانعت کنند.

 وی افزود: دامداران در زمان حمل دام زنده برای دریافت مجوز بهداشتی حمل دام زنده و رعایت اصول بهداشتی دام با شبکه دامپزشکی این شهرستان همکاری لازم رابه عمل آورند.

* ضرورت ارتقا سطح بهداشت واحدهای تولیدی طیور

مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: مرغداران برای بالا بردن سطح بهداشت واحدهای تولیدی خود و جلوگیری از بروز بیماری‌های طیور که بعضی از آنها برای انسان نیز خطرساز هستند با شبکه دامپزشکی انار همکاری داشته باشند.

احمد رضایی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انار اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل سرما و احتمال بروز بیماری‌های تنفسی طیور، رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای مرغداری‌ها، تهیه جوجه سالم و مرغوب، نظافت و ضدعفونی سالن و تجهیزات، واکسیناسیون براساس الگوی منطقه، گزارش هر نوع بیماری و تلفات در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی نقش مهمی در جلوگیری از بیماری‌های طیور دارد.

وی بیان داشت: رعایت الگوی واکسیناسیون منطقه و کنترل و بررسی مرغداری از نظر آلودگی به انواع بیماری‌ها زیر نظر دامپزشکی و اجرای دقیق دستورات ارائه شده مهم و تأثیرگذار است.

رضایی عنوان کرد: کنترل ورود و خروج پرندگان و جوندگان موذی به داخل انبار دان و سالن مرغداری، ساخت حوضچه ضدعفونی در ابتدای ورودی درب مرغداری برای ضدعفونی خودروها، ‌داشتن لباس کار مجزا و چکمه برای ورود به سالن و همچنین جلوگیری از ورود و خروج افراد متفرقه بسیار مهم است.

وی گفت: مرغداران برای بالا بردن سطح بهداشت واحدهای تولیدی خود و جلوگیری از بروز بیماری‌های طیور که بعضی از آنها برای انسان نیز خطرساز هستند با شبکه دامپزشکی انار همکاری داشته باشند.

 

نظر شما
ادامه