کد خبر: ۱۱۱۱۶

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: امسال بیش از 10 هزار تن نهاده های خوراک دام و طیور از کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه با مجوز بهداشتی از طریق گمرک مرزی بیله سوار وارد کشور شده است.
دکتر صادق صالحی افزود: این محموله ها شامل کنجاله تخم پنبه ، کلزا ، سبوس گندم و تفاله چغندر قند بوده و با نظارت و کنترل بهداشتی دامپزشکی و پس از آنالیز کیفی و انجام آزمایش های میکروبی در سیستم زنجیره مصرف نهاده های خوراک دام و طیور کشور قرار گرفته است.

وی گفت: کارشناسان دامپزشکی در محل گمرک بیله سوار مستقر بوده و به طور مستمر بر امر صادرات و واردات محموله های حوزه دام و طیور نظارت بهداشتی و فنی دارند.

وی افزود: در سال جاری در امر صادرات افزون بر یکصد تن عسل، 185 تن آلایش غیر خوراکی دامی، 22 تن دنبه گوسفندی، هشت تن پشم شسته و 504 تن پای مرغ با نظارت کارشناسان و صدور گواهی بهداشتی دامپزشکی از این استان به مقصد کشورهای مالزی ، عربستان، یمن، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ویتنام صادر شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون ساماندهی و نظارت کیفی و بهداشتی بر تولید خوراک دام و طیور و صدور مجوز ترخیص کالا بر واردات نهاده های دامی برای مصرف در مراکز پرورش و صدور مجوز بر ترانزیت فرآورده های خام دامی از وظایف مهم دامپزشکی است.

وی گفت: خوراک دام به طور غیر مستقیم بر بهداشت دام و سلامت زنجیره غذایی انسان

تاثیر دارد و به این دلیل خوراک سالم دام، تامین کننده بهداشت دام، فرآورده های دامی و غذای سالم و در نهایت تضمین کننده سلامت انسان است.

وی استان اردبیل را قطب مهم تولید جوجه یک روزه کشور دانست و از صادرات بیش از 400 هزار قطعه جوجه یک روزه از این استان به مقصد کشور جمهوری آذربایجان و عراق خبر داد.

دکتر صادق صالحی بر اهتمام ویژه دامپزشکی استان در حمایت از سرمایه گذاری در حوزه دام و طیور تاکید کرد و افزود: در این راستا این اداره کل بر اساس قوانین و ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور تمهیدات ویژه ای برای آسان کردن صادرات فرآورده های خام دامی با نظارت ویژه بر کیفیت بهداشتی محموله های تولید حوزه دام و طیور و صنایع مرتبط از استان اندیشیده است.


 

نظر شما
ادامه