کد خبر: ۱۱۱۲۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تربت حیدریه، خراسان جنوبی و قم

 

توسط شبکه دامپزشکی تربت حیدریه:
طی 7 ماهه اول سال برای تعداد 91 هزار جلد پوست انواع دام ،مجوز بهداشتی حمل صادر شده است


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه ، با اقدامات بهداشتی صورت گرفته در کشتارگاه دام شهرستان برای تعداد 90هزار جلد پوست انواع دامها برای مصارف صنعتی مجوز بهداشتی صادر شده است.
به گفته دکتر رفیعی پور رئیس این شبکه ، تمامی فرآورده های خام دام ، طیور و آبزیان از اهمیت بهداشتی بسیار زیادی برخوردار است، خصوصا فرآورده ای مثل پوست که در صورت عدم نظارت بهداشتی و قرنطینه ای لازم می تواند باعث بروز و انتشار بسیاری از بیماریهای خطرناک دامی و مشترک بین انسان و دام گردد.
گفتنی است در راستای ضوابط بهداشتی دامپزشکی تمامی پوست های استحصالی کشتارگاه باید برای انتقال به کارخانجات مجوز حمل دریافت نمایند.

 

------------------------------

 

واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی در خراسان جنوبی آغاز شد


رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامپزشکی خراسان جنوبی از آغاز دومین فاز مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی در سالجاری خبر داد. 
دکتر قاسم عجم افزود:پیش بینی می شود در این مرحله از طرح بیش از 22 هزار راس دام سنگین استان با همکاری بخش خصوصی تحت پوشش واکسن تب برفکی قرار گیرند

.به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی وی خاطرنشان کرد: مدت زمان اجرای طرح تب برفکی 20 روز کاری می باشد که به منظور پیشگیری از شیوع بیماری و همچنین افزایش درصد پوشش مایه کوبی دام ها، مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای طی زمان اجرای طرح تشدید شده و نقل و انتقال دام ها محدود شده و از تردد دام هایی که تحت پوشش واکسن مذکور قرار نگرفته باشند، جلوگیری می شود.

--------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی قم:
آنفلوآنزای پرندگان در قم گزارش نشده است


مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به نظارت و بازرسی دامپزشکی استان قم بر مرغداری‌ها گفت: در بازرسی‌های انجام شده هیچ مورد بیماری آنفلوآنزای پرندگان تاکنون در استان قم گزارش نشده است.
دکتر مهدی رفیعی از نظارت جدی و دقیق گروه‌های نظارتی پایش و مراقبت از پرندگان خبر داد و بیان کرد: این گروه‌های بازرسی از تمام مراحل نگهداری طیور بازدید به عمل می‌آورند.

وی افزود: در این بازرسی‌ها بیماری‌های طیور، جوجه‌ریزی و تایید تخلیه کشتارگاه‌ها به ثبت می‌رسد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه آنفلوآنزای پرندگان از جمله بیماری‌هایی است که خسارت فراوانی را به مرغ‌داران وارد می‌کند تصریح کرد: شهریور ماه پایش بیماری آنفلوآنزا در مرغداری‌های صنعتی، گوشتی و مزرعه‌های پرورش اردک استان قم صورت گرفت و هیچ مورد بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان قم گزارش نشد.

وی با تاکید بر اینکه تمام مرغ‌داران و کسانی که تولید و پرورش پرنده‌های تزئینی را بر عهده دارند باید توصیه‌های کارشناسان اداره دامپزشکی را جدی بگیرند، اذعان کرد: توصیه می‌شود در صورتی که هرگونه تلفات در پرندگان مشاهده کردند بلافاصله موضوع را با شماره 1512 با کارشناسان اداره کل دامپزشکی در میان بگذارند.

رفیعی اضافه کرد: کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان قم پس از دریافت گزارش تلفات پرندگان به محل مورد نظر اعزام شده و نسبت به شناسایی علت اصلی مرگ اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه پرندگانی مانند گنجشک، کلاغ و پرستو وحشی هستند گفت: به مردم توصیه می‌شود اگر در محل سکونت خود با مرگ این پرندگان مواجه شدند مراتب را به شماره تلفن 1512 اطلاع دهند.

این مقام مسئول از کسانی که هر نوع پرنده‌ای در خانه نگهداری می‌کنند خواست از قرار دادن این پرندگان در معرض پرنده‌های وحشی خودداری کنند.

رفیعی به تبیین دلایل جلوگیری از تماس پرنده‌های وحشی با پرنده‌های خانگی پرداخت و گفت: پرندگان وحشی ممکن است حامل برخی بیماری‌هایی باشند که تلفات فراوانی را به همراه داشته باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود هرگونه مرگ و میر پرندگان گزارش شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نگهداری پرندگان باید زیر نظر دامپزشکی صورت گیرد و شهروندان باید برای مراقبت هر چه بیشتر از پرندگان تزئینی با کلینیک دامپزشکی در ارتباط باشند.

 

نظر شما
ادامه