کد خبر: ۱۱۲۱۲

حکیم مهر - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نگه داری حیوانات وحشی در اماکن عمومی و خصوصی بدون مجوزسازمان محیط زیست ، غیرقانونی است و با متخلقان برخورد قانونی می شود.
ˈ اصغر محمدی فاضل ˈ در گفت وگو با ایرنا افزود : در حال حاضر نگه داری و خرید و فروش گونه هایی همچون حیوانات خانگی یا دام در منازل و اماکن تحت ضوابط خاص امکان پذیر است ولی نگه داری سایر گونه ها باید با موافقت و مجوز کتبی از سازمان حفاظت زیست باشد.

فاضل تاکید کرد: دستورالعمل جامعی در مورد نگه داری و تکثیر حیوانات وحشی در منازل و اماکن عمومی وجود دارد که به تمام ادارات کل سراسر کشور ابلاغ شده است و تمام آنها موظف به رعایت آن هستند.

وی با بیان اینکه درخواست مجوز برای نگه داری حیوانات وحشی در روستاها بیشتر از شهرهاست ، گفت: برخی موارد گونه های وحشی حیوانات مانند آهو ، گوسفند وحشی و یا گوزن ها به دلایل مختلف مانند برف ، سرما و یا گرسنگی به حاشیه روستاها پناه می آورند که در این زمان توسط اهالی به صورت دستی تغذیه می شوند و برخی از آنها بعد از مدتی که به این روش تغذیه شدند دیگر به طبیعت باز نمی گردند که این زمان نگه داری از آنها نیاز به دریافت مجوز خاص خودش دارد.

وی اظهار داشت: معمولا سالانه چندین درخواست برای دریافت مجوز نگه داری از حیوانات وحشی به سازمان و ادارات کل محیط زیست داده می شود که بعد از بررسی و داشتن ضوابط لازم ، در موارد خاص مجوز برای آنان صادر می شود.

فاضل تاکید کرد: در هر حال نگه داری حیوانات غیرخانگی بدون مجوز سازمان محیط زیست، خلاف قانون است و در صورت مشاهده با متخلقان برخورد قانونی می شود و آنها ممکن است جریمه نقدی و یا کیفری شوند .

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد که سالانه معمولا با چند مورد نگه داری حیوانات وحشی و غیرخانگی در منازل مواجه می شویم . از این رو باید با فرهنگ سازی و احیای پارک های وحش، مردم را تشویق کنیم تا از نگه داری برخی حیوانات وحشی در منزل خودداری کنند و در صورت داشتن چنین حیواناتی آنها را به اماکن مخصوص نگه داری تحویل دهند.

چندی پیش نیروهای محیط زیست استان تهران موفق به کشف ویلایی در تهران شدند که فردی در آن به صورت غیر قانونی 5 قلاده میمون ، یک بهله (عقاب طلایی) ، هفت قطعه طوطی ، 6 قطعه طاووس و 4 قطعه قو نگه داری می کرد.

بعد از آن هم یک کروکدیل در یکی از گلخانه های شمال شهر تهران کشف شد.


 

نظر شما
ادامه