کد خبر: ۱۱۲۲۴

حکیم مهر - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تحویل هشت‌هزار و 910 واحد دامی در مناطق زلزله‌زده ارسباران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، دکتر مسعود محمدیان در جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: در مجموع یک‌هزار و 38 واحد دامی از محل تسهیلات 50 میلیون ریالی در مناطق زلزله‌زده استان توسط خود کشاورزان با نظارت این سازمان و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی احداث شده است.

وی با اشاره به نصب بیش از هفت‌هزار و 775 واحد پیش ساخته از محل 30 میلیون ریال وام بلاعوض اختصاص یافته توسط سپاه و بنیاد بتن در مناطق زلزله‌زده ارسباران افزود: نصب 12 هزار واحد دامی پیش‌ساخته در برنامه بازسازی مناطق زلزله‌زده قرار گرفته و تاکنون هفت‌هزار و 593 فقره تسهیلات 50 میلیون ریالی برای احداث واحدهای دامی پرداخت و ساخت چهارهزار و 241 واحد شروع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تشکیل 16 هزار و 375پرونده بازسازی واحدهای دامی در مناطق زلزله‌زده خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود 12 هزار و 645 پرونده به بانک‌ها معرفی شده است.

محمدیان با اعلام اینکه زلزله 21 مردادماه در ارسباران یک‌هزار و 980 میلیارد ریال به واحدهای دام و طیور، مزارع، باغ‌ها و راه‌های بین مزارع خسارت وارد کرد، ادامه داد: قنات‌ها و چشمه‌های منطقه هم آسیب دیده‌اند و در اولویت بازسازی قرار دارند.

وی از تحمیل خسارت شش‌هزار میلیارد ریالی به محصولات کشاورزی در مخاطرات طبیعی در آذربایجان شرقی خبر داد تصریح کرد: شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان برای مقابله با خسارت‌های ناشی از انواع مخاطرات کشاورزی باید عملیاتی شود.

رئیس کارگروه مخاطرات کشاورزی استان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی از شرایط حاصل از انواع مخاطرات به‌منظور ایجاد فضای مقابله بهره‌برداران بخش کشاورزی در مناطق آسیب‌دیده ازجمله وظایف این کارگروه است، یادآور شد: خرید محصولات کشاورزی دام و آبزیان و توزیع منابع اعتباری اختصاص‌یافته به آسیب‌دیدگان از خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی می‌تواند از برنامه‌های حمایتی مدیریت بحران و جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به‌شمار آید.

محمدیان تأکید کرد: زلزله اخیر استان ضرورت توجه به تدابیر پیشگیرانه در مقابله با مخاطرات طبیعی را بیش از پیش نشان داد.

وی با بیان اینکه باید محصولات کشاورزی برای مدیریت مخاطرات و بحران در بخش کشاورزی به‌صورت پیش‌بینی شده ذخیره‌سازی و به‌موقع در اختیار مردم قرار گیرد، اظهار داشت: برگزاری مانورهای مختلف برای افزایش میزان آمادگی، طراحی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان، دامداران و فعالان بخش پرورش آبزیان در مواقع بحرانی می‌تواند میزان آسیب را کاهش دهد.

محمدیان با اشاره به تداوم روند تولید در مناطق زلزله‌زده استان افزود: با تأمین بذر و کود 90 هزار و 430 هکتار از مزارع منطقه زیرکشت پاییزه رفته است.

محمد صمدزاده مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با بیان اینکه آذربایجان شرقی از امکانات و استعدادهای خوبی برای توسعه پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی برخوردار است، گفت: در راستای این امر تفاهمنامه‌ای بین شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی درباره استفاده از چاه‌های کشاورزی برای آبزی‌پروری منعقد شده و از سال گذشته، پرورش فیل‌ماهی در قفس در سد ارسباران کلیبر عملیاتی شده است.

 

نظر شما
ادامه